Hur går ja tillväga när ja vill söka ensam vårdnad? O kan man anmäla en barnmisshandel man "hört" om 1 år senare!
Jo d är så att ja funderar starkt på att söka ensam vårdnad om min son på 3½år som är hos sin pappa i dagsläget varannan vecka. MEN pappan har honom ca 2-3 dagar MAX under den veckan då han ser till att vara upptagen med annat under dessa veckor som extra jobb, fester, snickra på huset osv osv.....ibland äger festerna även rum hemma hos honom när sonen är där. Men oftast är han bortlämnad till farmor o farfar.
Vi kom överens om när vi gick isär så skulle man vara tvungen att lämna bort sonen under sin vecka så skulle den andra föräldern bli tillfrågad för att d skulle vara d bästa för sonen när han ändå skulle ha två hem så räcker d med att hoppa mellan dom o inte ett tredje fjärde oxå. Ja har blivit tillfrågad flertalet ggr o sagt att ja gärna hjälper till men då vill han byta mot min vecka o även där är d sagt att är d min vecka så är d så. Behöver ja ingen hjälp så ska d inte bytas oavsett. Så mitt svar har alltid varit att "ja hjälper dig jätte gärna men ja byter inte bort min vecka o d är d vi kommit överens om" svaret ja alltid får tillbaka då är att "ska du vara så vrång får han sova hos farmor o farfar då får du skylla dig sj"!!
Ja listan kan göras låååång på tillfällen...midsommarveckan bla så sov han hos pappa 2 dagar...Natt till tisdag...på tisdag middag åkte pappan på Ålandskryssning lämnar sonen till sin syster över natten fortsätter supa på onsdagen när han kommer hem från Åland så sonen får stanna till torsdag, sonen kommer till pappan på torsdag eftermiddag o sover där till fredag blir lämnad till farmor o farfar på fredag middag då pappan drar iväg o jobbar 12-18 timmars pass hela helgen (när han egentligen skulle ha varit ledig)
Festandet fortsätter flera ggr i veckan....vid varje lämning ja gör ligger pappan bakfull som ett as på soffan....han bara skriker på sonen som måste leka sj o som är jobbig när han tjatar om att han vill leka med pappa osv.....gapar o skriker på minsta lilla som sonen säger eller gör...sättet han "underhåller" sonen på är genom att åka till sina festkompisar som har barn o fortsätter supa o barnen får leka o göra vad dom vill.....när sonen en gång ramlade av gungan i hög fart stod han bara 50 meter o skrek på den gråtande sonen att han skulle sluta fjanta sig o ta o resa sig upp o vänder sedan ryggen åt....
Sen under mina veckor har han mage o ringa o tjata om att dom ska prata i telefon o att han saknar honom osv...han lovar sonen att köpa en massa saker cross, fyrhjuling, studsmatta osv....fyrhjuling har han fått men får aldrig åka....samma med studsmattan....crossen ska han få nästa år...han matar honom med godis hela dagarna o kakor o saft dricka chips you name it....han lagar sällan mat till honom utan då åker dom till farmor o farfar......
Nu är detta ganska lite av vad som sker men min åsikt om detta är att sonen hela tiden kommer i tredje fjärde hand efter ettan supandet tvåan jobbet o trean jobbet.....ALLTID denna ordning....
Vill nu söka ensam vårdan då ja känner att pappan försummar sonen kraftigt o faktiskt inte bryr sig nämnvärt!!!
Vart vänder ja mig?? Är d socialen eller vart blir d?? Hur går processen till? Hur lång tid tar den vad är d som kommer hända....hur stora är mina chanser?
Är sj en person som dricker max 2 ggr per år, sitter hemma o är mammaledig till en till son på 5 månader o ska gifta mig om 1 månad!
Ja o min blivande man har båda fast jobb o han dricker nästan lika sällan som mig. O vi dricker aldrig ngt när barnen är i närheten. Vi åker på utflyker o hittar på mkt med sonen! O framförallt VI leker MED honom. O finns alltid där. Jag har ALDRIG lämnat bort honom för att gå ut eller ngt sån....enda gångerna ja lämnat bort honom va när lilla sonen va på väg att titta ut för tidigt, o när 3-åringen fick magsjuka en vecka innan minsta va beräknad! D är dom enda gångerna!
Hoppas någon av er kan göra mig lite klokare!
Sen fick ja höra att för ett år sedan när han va ilag med en tjej som hade en ettåring så satt dom o åt varav ettåringen inte riktigt ville äta då han höll på att få tänder (detta handlar alltså inte om min son men han satt bredvid). Min sons pappa försöker stoppa in mat i munnen på pojken som inte vill utan spottar ut o min sons pappa skriker både det ena o andra hemska ordet efter pojken som gråter ännu mer varav han trycker in en full sked med mat i munnen på pojken o sätter handen för o skriker nu äter du ungjävel.....pojken skriker o sväljer tillslut men kräks upp d i munnen igen o tvingas svälja ner d IGEN då handen fortfarande är över hans mun o han fortsätter skrikandet på pojken!! Mamman till pojken va med vid bordet så även min son o min sons ingifta faster va i rummet bredvid men såg o hörde allt...
Kan ja anmäla detta som ja enbart hört berättats för mig??? O går ja till polisen då eller är d socialen eller vart vänder ja mig!?