Flytta utan föräläders medgivande, familjerätten säger att hon får.
Jag lever tillsammans med en man som har en son på snart 5 år.
När han och hans x separerade så började han ha sonen varannan helg iom att han jobbade så sent.
Med tiden har livet förändrats och vi bor ihop sen ca 1 år tillbaka. Under hela det året har min sambo känt att han velat ha sin son mer men vi gick igenom en jobbig graviditet, min son har haft en jobbig period samt då att hans son bor utanför stan med sin mamma och då oxå har sitt dagis där och vi har ingen möjlighet att lämna/hämta dagligen för vi har inget körkort och det är dåliga bussförbindelser etc som blivit att vi helt enkelt skjutit upp detta.
Däremot har vi under denna och förra sommaren haft vv plus att han ibland kommit hem en vecka och på loven.
Men nu så vill hon ta med sej sonen och flytta, redan fått jobb i en annan kommun. Han ahr sagt till henne att han inte går med på detta men hon har ignorerat honom, när han försökt prata med henne igen så hotar hon med att söka ensam vårdnad och vill inte att sonen flyttar till oss ist. Han ringde då familjerätten som säger att han har praktiskt taget inget att säga till om. Dom sa att han skulle försöka prata med henne om det inte gick skulle dom komma på samarbetssamtal om hon vägrade de så kunde han dra detta till tingsrätten MEN att om hon skickade in flyttanmälan till skatteverket så kan dom godkänna att sonen flyttar utan pappans medgivande då dom endast ser på vart han är skriven. Så vad gäller och vad gör vi?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-24 09:56
Kanske ingen som svarar nu när det gått ett tag. pojken har bott hos oss vv sen i maj och gör det fortfarande trots att mamman flyttat ca 3-4 timmar bort. Han har inget dagis när han e här då vi har rätt till det, striden kommer nästa år ist när han ska börja skolan, vem får rätten till honom då?