• Svar på tråden Irländsk köttfärs, varför ses den som dålig?
  • Mandel
    frågvis skrev 2012-08-01 14:48:09 följande:
    Jag är relativt insatt i hur djuren lever både här i Sverige och i våra grannländer.
    Trots att det svenska djurskyddet kan förbättras avsevärt ligger i ändå hästlängder före tex Danmark.
    Danmark är bra på det tekniska som hjälper till att minska arbetsbördan för den som sköter om djuren.
    Men danska grisar har det mycket sämre med strömedel än svenska grisar. Det gör att grisen får liggsår och inflammationer i klövar som sedan går upp i benen. Ibland spricker såren upp och är svårläkta. Köttet blir skadat och är av sämre kvalitet. Karenstider för tex antibiotika är också något annorlunda där mot här.
    Inte heller har de samma gränsvärden vad det gäller miljön i svinstallarna och det finns en möjlighet att sådant påverkar köttets kvalitet. Mindre strömedel, lägre kostnad för foder, högre effektivitet på produktionen pga stor del mekaniskt arbete gör det billigare med danskt kött. 

Jämför man mellan ekogris och vanlig gris här så tycker jag att skillnaden i smak och konsistens är stor. Ett lyckligt djur som får utöva det naturliga beteendet smakar helt enkelt bättre. 
    Tack för informationen, men jag vet redan detta. Tyvärr verkar gemene man inte veta om detta utan ser bara till sin egen plånbok.

Jag är för ett regelverk där det ställs lika höga krav på importerade varor som det gör på det som produceras i landet.
    EU snackar om konkurrens, men då ska det ske på lika villkor och det gör det inte idag.
    Vill övriga världen vara med och konkurrera på den svenska marknaden ska det vara efter våra regler och krav på framställning.

Att folk sedan betalar via skatten till alla arbetslösa istället för att gynna det som produceras/tillverkas i Sverige. Gäller allt ifrån äpplen till lyxkonsumtionsvaror.
    Svensk potatis är mer klimatsmart än ekologiskt ris ifrån Kina...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Regnig måndag
    Mandel skrev 2012-08-01 15:14:12 följande:
    Tack för informationen, men jag vet redan detta. Tyvärr verkar gemene man inte veta om detta utan ser bara till sin egen plånbok.

Jag är för ett regelverk där det ställs lika höga krav på importerade varor som det gör på det som produceras i landet.
    EU snackar om konkurrens, men då ska det ske på lika villkor och det gör det inte idag.
    Vill övriga världen vara med och konkurrera på den svenska marknaden ska det vara efter våra regler och krav på framställning.

Att folk sedan betalar via skatten till alla arbetslösa istället för att gynna det som produceras/tillverkas i Sverige. Gäller allt ifrån äpplen till lyxkonsumtionsvaror.
    Svensk potatis är mer klimatsmart än ekologiskt ris ifrån Kina...
    Då är det ju inte på lika villkor, det kan du aldrig bli om du som speldeltagare sätter upp regler för dina motståndare.

Det är lika villkor idag, vi konkurrerar med argumentet bättre miljö andra konkurrerar om priset, något vi skulle kunna göra om vi monterade ner våra djurskyddslagar.
    Uppenberligen är det inte ett speciellt säljande argument, miljön, utan det handlar om pengar. Det är ju i den änden man måste börja om konkurrensen ska bli på våra villkor om miljön, få folk att fråga efter det helt enkelt.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • CoolJen

Med tanke på transport/miljö så köper jag nästan alltid det svenska. Oxfilé är iofs sällan jag köpet svensk men det skiljer så mkt i pris att jag gärna köper ex tysk.

Argumentet om att folk ju köper utländska frukt och grönsaker var dåligt då det ex inte växer/odlas vissa saker i Sverige.
    Jag köper svensk gurka, potatis, tomat, jordgubbar, äpplen och bär.
    Det tror jag även många andra gör

• bobba
    Mandel skrev 2012-08-01 11:25:26 följande:

Vet inte hur det är just specifikt med det irländska, men mycket utländsktkött som är billigt i Sverige är klass 2.

Personligen kan ju jag undra hur det kommer sig att ett kött som även har en långtransport kan vara billigare än det som är förhållandevis "närproducerat" som det svenska är.

Varför är det billigare att "odla" köttdjur på Irland eller grisar i Danmark än vad det är i Sverige?

Vad får djuren för foder? Vad är det för skillnad mot det svenska fodret? Hur är fodret framställt?

Vad har djuren för övriga levnadsvillkor? Hur ser stallen ut? Betesmark?

Hur är det med mediciner m.m.?

Sedan är det kanske dålig kontroll av svenskt kött, men det händer ju då och då att både danskt och irländskt kött dras tillbaka pga salmonella eller annat problem.

Du undrar hu kött som transporterats kan vara billigare än närproducerat.

Det kan jag förklara för dig. Du bor på planeten jorden. Här har vimycket varierande geografi och klimat. I vår klimatzon i Sverige växer exempelvis blåbär i skogen, i stora mängder. Om du skulle odla blåbär i Indien, skulle du behöva stora nedkylda växthus för att få de rätta förutsättningarna. Miljömässigt vore det bättre att importera blåbären från Sverige till Indien istället, trots transporten.

Samma sak gäller nötköttet, där både KRAV, Naturskyddsföreningen mfl. gått ut med att transporten står för en mycket liten del av klimatpåverkan, kanske bara 2%. Resten av klimatpåverkan ligger istället i produktionen. Och det är här vår planets olika geografiska förutsättningar kommer in i bilden.

I Sverige har vi perfekta förutsättningar för exempelvis blåbärsodling. Men när det gäller uppfödning av nötboskap ligger vi sämre till, varför vi måste odla/importera foder, värma upp stall där de stackars korna får stå i trånga bås större delen av sina liv etc.

Därför försöker jag att bara köpa uruguayanskt, argentinskt eller nya zeeländskt nötkött. Här används inte förebyggande antibiotika, hormoner (som i USA) och boskapen betar endast naturligt gräs ute året om, till skillnad från i Sverige där man också använt animaliskt kraftfoder. Djuren i tex Sydamerika har också extremt mycket mer yta att röra sig på än i Sverige, helt enkelt eftersom de geografiska förutsättningarna för naturlig uppfödning (i form av enorma naturliga grässlätter) finns där, men saknas här.

Svenskt jordbruk stödet jag istället genom att köpa svenskt bröd, frukt etc
  • Tonårsmamman1
    CoolJen skrev 2012-08-01 16:07:56 följande:

Med tanke på transport/miljö så köper jag nästan alltid det svenska. Oxfilé är iofs sällan jag köpet svensk men det skiljer så mkt i pris att jag gärna köper ex tysk.

Argumentet om att folk ju köper utländska frukt och grönsaker var dåligt då det ex inte växer/odlas vissa saker i Sverige.
    Jag köper svensk gurka, potatis, tomat, jordgubbar, äpplen och bär.
    Det tror jag även många andra gör

Så bara för att något inte finns i Sverige så är det OK att köpa det, då är det bra mat och miljön spelar ingen roll?

Men om det finns i Sverige så blir det utlänska alternativet genast mycket sämre?

• Palestrina
    PolyPond skrev 2012-08-01 13:08:00 följande:

Jag gissar att det beror på galna-ko-sjukan.

www.svt.se/2.53311/1.550455/tjugo_ar_med_galna_ko-sjukan

Det här är en gammal tråd, men när den nu dök upp kunde jag inte låta bli att gå in och läsa, och vill bekräfta att det antagligen hör ihop med galna-ko-sjukan. Det är i alla fall anledningen till att jag aldrig köper köttfärs från just Irland. Köper svenskt i första hand, helst lokalt, men kan tänka mig att köpa köttbitar från andra länder ibland ifall det är extra bra pris. Men aldrig just Irland, pga galna-ko-sjukan.

Det är kanske inte helt rationellt, eftersom jag nästan säkert skulle äta kött som var irländskt, om jag var i Irland. Men ändå.
  • bobba

Ja, exakt, det har med galna-ko-sjukan att göra, som härjade som värst just i Storbritannien eftersom man använde mycket kadavermjöl där. Man malde alltså helt sonika mer döda kor och gav det som mat till andra kor. Däremot vet jag inte hur pass utbrett det var i Irland.

I Sverige har man också en sk intensiv uppfödning, där man i avsaknad av naturliga geografiska förutsättningar för uppfödning av nötboskap måste bedriva industriella metoder. Detta till skillnad från den sk extensiva uppfödning som bedrivs i Sydamerika (tyvärr håller det på att förändras dock och i delar börjar det bli som i USA även här, alltså att man börjat använda sk feedlots och spannmålsbaserat foder) och på Nya Zeeland.

Detta ledde till att ovan nämnda länder av EU:s vetenskapskommitté räknades som nivå 0 i riskskalan för "galna-ko-sjukan", medan Sverige och andra europeiska länder rankades i högre risk-nivåer. Brasilien klassades dock som Sverige vilket de inte var nöjda med, men skälet till detta vat att Brasilien importerat boskap för avel från Europa.

Köper alltid svenskt griskött, men när det gäller nötkött är det sydamerikanskt som gäller , fantastiskt att äta kött från helt frigående köttrasdjur utan antibiotika, som stövat fritt på de enorma grässlätterna hela sitt liv! Trevligt också att transportens klimatpåverkan är nästan försumbar enligt svenska NGO:s.

• Palestrina
    bobba skrev 2014-07-27 15:32:02 följande:

Köper alltid svenskt griskött, men när det gäller nötkött är det sydamerikanskt som gäller , fantastiskt att äta kött från helt frigående köttrasdjur utan antibiotika, som stövat fritt på de enorma grässlätterna hela sitt liv! Trevligt också att transportens klimatpåverkan är nästan försumbar enligt svenska NGO:s.

Vad glad jag blir, jag erkänner att jag inte är så påläst på uppfödning av nötkreatur, men sydamerikanskt kött har ju ofta bra pris. Så det gläder mig att det är bra kött
  • bobba
    Palestrina skrev 2014-07-27 16:19:49 följande:

Vad glad jag blir, jag erkänner att jag inte är så påläst på uppfödning av nötkreatur, men sydamerikanskt kött har ju ofta bra pris. Så det gläder mig att det är bra kött

Ja, sen är hela den här frågan som synes inte jätteenkel - LRF och liknande inflytelserika lobbyorganisationer vill ju ofta få oss att tro att "utlandet" kan buntas ihop i en enda hemsk homogen enhet att ställas kontra Sverige där allt är frid och fröjd

Och för att komplicera bilden kan sägas att Brasilien (som ju mycket av det importerade köttet till Sverige kommer ifrån) använder en hel del spannmålsutfodring av vad jag läst, alltså inte mycket bättre än Sverige även om djuren inte står i stall som här. Då är Uruguay bättre, och Argentina, men därifrån exporteras mycket lite till Sverige. Tråkigt nog minskar nötproduktionen i delar av denna region till förmån för sojaodling. Sojan går på export till Europa och Kina för att användas som foder till bla nötkreatur som föds upp "lokalt" här, så dumt!

Slutsatsen är det inte är så enkelt i vår globaliserade värld - ursäkta klyschan - som att stirra sig blind på en svensk flagga på förpackningen för att vara en medveten konsument. Det krävs faktiskt lite mera.

Påminner lite om den norska laxen som enligt en bra dokumentär i SVT för en tid sedan, till viss del föds upp med fiskmjöl från utfiskade peruanska vatten, där tre kilo fisk ger en kilo lax i Norge. Ändå köper jag Norsk lax, men man ska veta att det är tre gånger så mycket peruansk ansjovis man egentligen äter
  • Cherry Cupcake
    niagara skrev 2012-07-20 21:08:47 följande:

-djurskyddsskäl
    -transporter (både djur och köttvara)
    -stötta den svenska marknaden ex arbetstillfällen
    - stötta det svenska öppna landskapet
    -medicinering (tillåtna medel)
    -avel (belgisk blå)

precis!

Ni som motiverar med att frukt och annat går ju bra att köpa som fraktats långt tycker jag är lite fel ute. Det går inte att odla bananer i sverige men det det går att föda upp en ko.
    Djurhållningen i tex usa är inte alls bra och är det salmonella eller annan skit i kött så är det ju väldigt ofta den irländska eller danska det handlar om.

Om man nu inte bryr sig om djurhållning eller transporter som visserligen kan vara långa i sverige också, ( vi vet ju inte hur långt det skjutsas runt på irland innan det kommer hit) så kan man ju iaf bry sig om sveriges öppna landskap som fixas av kossor och andra betesdjur. Är man smart handlar man svenskt och stödjer svenska bönder och sveriges välfärd. Tänk längre.

Det allra bästa om man ska konsumera kött ät att köpa kött från en närliggande gård, typ köttlåda. Man kan besöka gården och se hur djuren har det. Och det smakar faktiskt mycket bättre!
Svar på tråden Irländsk köttfärs, varför ses den som dålig?