Irländsk köttfärs, varför ses den som dålig?
Är det någon som kan förklara det för mig?
Är det någon som kan förklara det för mig?
Med tanke på transport/miljö så köper jag nästan alltid det svenska. Oxfilé är iofs sällan jag köpet svensk men det skiljer så mkt i pris att jag gärna köper ex tysk.
Argumentet om att folk ju köper utländska frukt och grönsaker var dåligt då det ex inte växer/odlas vissa saker i Sverige.
Jag köper svensk gurka, potatis, tomat, jordgubbar, äpplen och bär.
Det tror jag även många andra gör
Vet inte hur det är just specifikt med det irländska, men mycket utländsktkött som är billigt i Sverige är klass 2.
Personligen kan ju jag undra hur det kommer sig att ett kött som även har en långtransport kan vara billigare än det som är förhållandevis "närproducerat" som det svenska är.
Varför är det billigare att "odla" köttdjur på Irland eller grisar i Danmark än vad det är i Sverige?
Vad får djuren för foder? Vad är det för skillnad mot det svenska fodret? Hur är fodret framställt?
Vad har djuren för övriga levnadsvillkor? Hur ser stallen ut? Betesmark?
Hur är det med mediciner m.m.?
Sedan är det kanske dålig kontroll av svenskt kött, men det händer ju då och då att både danskt och irländskt kött dras tillbaka pga salmonella eller annat problem.
Med tanke på transport/miljö så köper jag nästan alltid det svenska. Oxfilé är iofs sällan jag köpet svensk men det skiljer så mkt i pris att jag gärna köper ex tysk.
Argumentet om att folk ju köper utländska frukt och grönsaker var dåligt då det ex inte växer/odlas vissa saker i Sverige.
Jag köper svensk gurka, potatis, tomat, jordgubbar, äpplen och bär.
Det tror jag även många andra gör
Jag gissar att det beror på galna-ko-sjukan.
www.svt.se/2.53311/1.550455/tjugo_ar_med_galna_ko-sjukan
Ja, exakt, det har med galna-ko-sjukan att göra, som härjade som värst just i Storbritannien eftersom man använde mycket kadavermjöl där. Man malde alltså helt sonika mer döda kor och gav det som mat till andra kor. Däremot vet jag inte hur pass utbrett det var i Irland.
I Sverige har man också en sk intensiv uppfödning, där man i avsaknad av naturliga geografiska förutsättningar för uppfödning av nötboskap måste bedriva industriella metoder. Detta till skillnad från den sk extensiva uppfödning som bedrivs i Sydamerika (tyvärr håller det på att förändras dock och i delar börjar det bli som i USA även här, alltså att man börjat använda sk feedlots och spannmålsbaserat foder) och på Nya Zeeland.
Detta ledde till att ovan nämnda länder av EU:s vetenskapskommitté räknades som nivå 0 i riskskalan för "galna-ko-sjukan", medan Sverige och andra europeiska länder rankades i högre risk-nivåer. Brasilien klassades dock som Sverige vilket de inte var nöjda med, men skälet till detta vat att Brasilien importerat boskap för avel från Europa.
Köper alltid svenskt griskött, men när det gäller nötkött är det sydamerikanskt som gäller , fantastiskt att äta kött från helt frigående köttrasdjur utan antibiotika, som stövat fritt på de enorma grässlätterna hela sitt liv! Trevligt också att transportens klimatpåverkan är nästan försumbar enligt svenska NGO:s.
Köper alltid svenskt griskött, men när det gäller nötkött är det sydamerikanskt som gäller , fantastiskt att äta kött från helt frigående köttrasdjur utan antibiotika, som stövat fritt på de enorma grässlätterna hela sitt liv! Trevligt också att transportens klimatpåverkan är nästan försumbar enligt svenska NGO:s.
Vad glad jag blir, jag erkänner att jag inte är så påläst på uppfödning av nötkreatur, men sydamerikanskt kött har ju ofta bra pris. Så det gläder mig att det är bra kött
En annan aspekt är att synen på etik och djurslakt skiljer sig från våra svenska krav.
"Kött från plågade djur säljs i mataffärer" bl a från Irland. Artikeln är från 2010. Om det har ändrats sig sedan dess så rätta mig gärna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd
-djurskyddsskäl
-transporter (både djur och köttvara)
-stötta den svenska marknaden ex arbetstillfällen
- stötta det svenska öppna landskapet
-medicinering (tillåtna medel)
-avel (belgisk blå)