• a t k

har jag havandeskapsförgiftning?

Är gravid i vecka 21.
    Är uppsvullen i händer, ben och fötter, ser svarta prickar flyga runt framför ögonen på mig ibland, och har huvudvärk. (Det hade jag i slutet av min förra grav också, och då hade jag hf). Sammandragningar och mensvärk (Är det normalt så tidigt?, Är det tecken på hf?).

• Svar på tråden har jag havandeskapsförgiftning?
  • a t k
    Sthlmsparlan skrev 2012-07-20 22:57:00 följande:
    Tycker du borde ringa bm! Det låter misstänkt!
    Låter det som hf?
    Vilka tecken är det du tycker låter misstänkt?
  • LillaEmlaan

Vanliga symptom på HF:

får huvudvärk får flimmer för ögonen får ont i magen blir illamående snabbt går upp i vikt svullnar upp i ansiktet känner sig plötsligt sjuk känner sig frånvarande, darrig eller skakig
    Jag skulle ringt.
  • a t k
    LillaEmlaan skrev 2012-07-20 23:00:59 följande:
    Vanliga symptom på HF:

får huvudvärk får flimmer för ögonen får ont i magen blir illamående snabbt går upp i vikt svullnar upp i ansiktet känner sig plötsligt sjuk känner sig frånvarande, darrig eller skakig
    Jag skulle ringt.
    Okej. Då är  det väl bäst att jag ringer då. Men är det inte för tidigt i vecka 21? Har läst på nätet att man får det tidigast i vecka 24.. Är det vanligare att man får det andra grav om man hade det första?
  • lotus01

Men om du har haft hf en gång o vet symptomen är det väl bara att ringa rådgivningen? Varför skriva här? Vill inte vara oartig men det verkar lite konstigt. Hoppas allt går bra.

• LillaEmlaan
    a t k skrev 2012-07-20 23:04:58 följande:
    Okej. Då är  det väl bäst att jag ringer då. Men är det inte för tidigt i vecka 21? Har läst på nätet att man får det tidigast i vecka 24.. Är det vanligare att man får det andra grav om man hade det första?
    Har inte en aning, men det stod på 1177.se att

"Om man har haft havandeskapsförgiftning mycket tidigt i graviditeten ökar risken att man ska bli sjuk igen vid nästa graviditet. Man kan då även få allvarliga former av sjukdomen igen, som till exempel kramper, HELLP, problem med moderkakan eller att barnet inte växer i normal takt.

Även om man haft havandeskapsförgiftning i senare delen av graviditeten finns en viss återupprepningsrisk. "

Bäst att du ringer och hör med dom.

• Lolers

Ring med en gång. Du vet väl om att du snabbt kan bli sämre? Du har samma sypmtom som jag hade :( Hoppas att det inte är hf, om det är det så vill de säkert få in dig på observstion så jag skulle inte vänta om jag vore du. Lycka till o va rädd om dig!

Svar på tråden har jag havandeskapsförgiftning?