• Jennsan79

Min 8-åriga tjej har ont i brösten! Tidigt???

Min dotter kom till mig igår och berättade att det gjorde ont på hennes tuttar. Det gör ont när hon kliar och hon visade att det är på bröstvårtorna det gör ont. Jag tycker detta känns tidigt. Hon ska ju bara snart börja tvåan. Bör jag ta ett snack om hur unga tjejers kroppar utvecklas redan nu?

• Svar på tråden Min 8-åriga tjej har ont i brösten! Tidigt???
  • Snow Crash

Jag minns att jag fick jätteont i "brösten" när jag var typ 9; ändå dröjde det tills 13 innan det verkligen växte ut nåt. Verkar som om kroppen hade väldigt lång startsträcka!

Om inte du själv kom i puberteten väldigt tidigt dröjer det nog ett bra tag till för henne, men ett litet "förberedande" snack kan nog vara på sin plats! Bara så hon inte blir rädd och tror att hon fått cancer, som jag... Flört

• Jennsan79

Ja, jag hoppas det inte sätter igång "på riktigt" än. Minns inte när mina började växa ;) Däremot kom mensen en månad innan 13. Det oönskade håret kom redan i tvåan och det var inte kul så hoppas mina döttrar slipper det så tidigt!

• Whitetrash86

är väl egentligen bara att säga    "det är kroppen som börjar göra sig i ordning för att bli en kvinna, men att det fortfarande kan ta många år än innan det syns något. och är det något mer hon undrar är det bara att fråga"

• Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2012-07-21 12:00:23 följande:
    är väl egentligen bara att säga    "det är kroppen som börjar göra sig i ordning för att bli en kvinna, men att det fortfarande kan ta många år än innan det syns något. och är det något mer hon undrar är det bara att fråga"
    vill även bara säga att bara för att "mamman" var tidig behöver det inte betyda att "dottern" blir det.. min mamma hade "allt" innan 13, kan fick mens och bröst när jag fyllde 16.
  • angelen0305

Min dotter började på ont och "knölar" när hon var åtta, nu är hon nio och bar en liten utbukting men det har inte hänt så mycket mer...(tack och lov)

• Jennsan79
    angelen0305 skrev 2012-07-21 12:04:13 följande:
    Min dotter började på ont och "knölar" när hon var åtta, nu är hon nio och bar en liten utbukting men det har inte hänt så mycket mer...(tack och lov)

Ja min känner också knölar men inget syns. Ja, hoppas verkligen det går i slow motion från och med nu!! Känns fortfarande väldigt tidigt men det dröjer förhoppningsvis innan det händer något mer!
  • Alisa

Jag började få bröst när jag var 8. Mamma tog med mig till läkaren och blev orolig för tumörer. Det var inga tumörer utan brösten som började utvecklas. Brösten började bukta ut redan vid 8 års ålder och jag minns att det var pinsamt och att jag hellre sett ut som alla andra platta tjejerna Rynkar på näsan
    Det tog dock ett tag innan det blev "riktiga" bröst, jag var nog ca 13 när jag köpte min första BH. 

• anju79

Samma med min 8 åring. Sagt nu i några dagar att hon har ont i brösten. Har bara förklarat att brösten börjar utvecklas och att det är helt normalt att det blir ömt...

• Jennsan79

Ja här syns inget än och hoppas att det dröjer. Är fotbollstränare för flickor 8-9år och hörde två nioåringar prata om en annan kompis att  den började "få hår," precis som att det var något jättekonstigt. Började själv få könshår redan i tvåan och det var inget kul när killarna i klasssen fick reda på det... Skönt om alla hade utvecklats ungefär samtidigt men tyvärr är det ju inte så.

• Riotflickan

Vill också minnas att jag började få små knölar i brösten när jag var typ 8 och inte tyckte att det kändes kul att gå i bara bikinibyxor längre. Fick mens vid 13. Var lång och smal.

• Veritaslux

Jag var nog 9-10 när jag började känna "knölar" så extremt tidigt låter det inte. Gick, precis som många andra skriver, ganska långsamt efter det. Jag fick mens när jag var 13, i sjuan, men jag var väldigt smal och hade pyttesmå bröst länge. Har fortfarande små bröst men jag minns att jag kände mig som en planka länge jämfört med många andra som i högstadiet fick "riktiga" tuttar och jag inte ens kunde fylla en 70a (förrän i 9:an). 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Min 8-åriga tjej har ont i brösten! Tidigt???