• Millie84

Egensydda napphållare, något tillstånd att sälja?

Hej!

Jag har börjat sy napphållare som en hobby, men eftersom efterfrågan blivit lite större än jag trott, så hade jag velat sälja dom för en liten slant. Är det någon som vet om man behöver något särskilt tillstånd för detta? Måste jag registrera ett företag osv?

Sen är frågan, måste de CE-märkas om de ska säljas? Detta handlar inte om någon massprodutkion, utan en liten hobbyverksamhet, i mån av tid, lust och material.

Är det någon som vet vad som gäller?

Napphållarna är inte längre än 22cm långa (med clip och ring), ringarna är silikonringar som är godkända för detta. Måste jag ändå ha någon slags intyg?!

Har aldrig gjort något liknande, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få! :)

• Svar på tråden Egensydda napphållare, något tillstånd att sälja?
  • jassikan

Kolla till att börja med så du inte har kopierat en skyddad produkt. Då får du inte sälja dem.

• Millie84
    jassikan skrev 2012-07-21 17:33:55 följande:
    Kolla till att börja med så du inte har kopierat en skyddad produkt. Då får du inte sälja dem.
    tack! Vet du vart jag gör detta?
  • Millie84
    jassikan skrev 2012-07-21 19:15:43 följande:
    Det har PRV hand om:
    www.prv.se/sv/Design/
    Tusen tack! Ska söka mig fram där. Tur du nämne dethär för det tänkte jag inte alls på!

Någon mer som vet nått!?
  • Zebrima

Som jag förstår det också så behöver du bara redovisa för det som är ren vinst, d.v.s. du räknar ju bort materialkostnaden o.d.

Dessutom, köper du bara nya tyger och material till din hobby för vinsten, så behöver du inte heller redogöra för det vad jag förstår.

Ex: Du köper tyg för 20 kr och syr något som du säljer för 100 kr, sedan köper du nytt tyg, tråd e.d. för 80 kr. Då behöver du inte redogöra för något som jag förstått det.

• Stormorsan

Så här är det med hobbyverksamhet.

Om du omsätter 30 000 kr/år så måste du betala moms.

Gör du vinst skall du betala skatt från första kronan.

Med hobbyverksamhet har du anteckningsskyldighet dvs spara alla kvitton på inköp och försäljning och räkna ihop i slutet av året om du gjort vinst eller ej. Vinst deklareras på särskild bilaga i deklarationen.

Napphållare har särskilda säkerhetskrav förutom längd (även bredd och tjocklek är reglerad) Dom får inte innehålla lösa delar eller delar som kan lossna.  Dom skall vara CE märkta och varningstext skall bifogas. (T ex att napphållare inte får förlängas eller att barn inte får lämnas ensamma med napphållare.

Här finns lite mera om säkerhetsreglerna http://www.pimpyourbaby.se/p/faq.html

• Millie84

Ojjj så mycket bra information! Tusen tack allihopa, det var precis dethär jag var ute efter!

Är nyfiken på vart man kan köpa dessa regler för napphållare som hon på "pimpyourbaby" har, är det någon som vet detta också? Har mailat runt till lite olika människor som syr sånthär, men de hör aldrig av sig, antagligen vill de inte dela sina uppgifter med någon helt okänd! :)

• just90

hej undrar också vad du kom fram till var det nån patent på det?

Svar på tråden Egensydda napphållare, något tillstånd att sälja?