Hur stödjer jag min mamma på bästa vis?
Hej, låt mig förklara min familj lite: min pappa är 42, min mamma 40, min bror 18 och jag 15. Mina föräldrar har länge försökt bli gravida och lyckades i december förra året! Jag kan inte vara mer lycklig över det hela, och såvitt som jag vet så har ingen annan i familjen något emot det heller (jag kanske är lite överentusiastisk). Vi curlar såklart mamma, ger oftare komplimanger, gullar henne, lagar mat på hennes "matdagar"(vi har ett system hemma) när hon har foglossningar, hämtar saker, jag och min bror byggde ett sol- och myggskydd åt henne i vår berså, jag får hjälpa henne att knyta skorna (hon är verkligen rund om magen nu), etc...
Men i slutet av september ska hon föda, och det känns som en ny dimension av hela graviditeten. Det kommer ju göra ont på henne. Min mamma är en väldigt stark kvinna, jag har faktiskt bara sett henne ha riktigt fysiskt ont två gånger som jag minns... Jag kommer troligen inte vara där på BB, men jag vill ändå veta hur jag kan ge min mamma bästa stöd när stunden kommer; om det blir jag som är den enda i vår familj som är där när vattnet går, ska jag bara vara så lugn som det går, ska jag... Alltså, jag har ingen aning!
Och kanske är jag för "på" henne? Jag vet inte var gränsen går, men jag är ju glad och jag vet inte hur jag ska visa det nog, eftersom mamma och pappa var väldigt osäkra på hur de skulle berätta det för mig och min bror, det har ju alltid bara varit vi två...