Till er hästägare
Behöver få eran åsikt om mitt "fall".
Jag var medryttare åt en fantastisk häst. När jag träffade henne för första gången så var hon smälltjock och förra ägaren hade bara låtit henne stå i evigheter i en hage. Hon var som sagt kraftigt överviktig , ingen kondis och musklerna var övertäckta med fett.
Den nya ägaren som jag då kom fruktansvärt bra överrens med hade ett jobb som gjorde så hon hade ont om tid för denna vackra prinsessan. Våran deal var att jag skulle vara hennes högra hand i stallet.
Och jag tog mig an de, ångrar inte en sekund heller!
Jag tillbringade all min lediga tid i stallet, då pratar vi nästan varje dag efter jobb så var jag i stallet och pysslade, red och tog hand om prinsessan.
Det var slit och hopplöst ibland o komma ut dit(var på vintern) och snön tog imot väldigt mycket. Framför allt när jag blev sjuk men ändå tog mig ut dit. Ägaren brukade mocka när hon hade tid men han sällan rida, så jag sköte den biten en stor del.
Jag la upp träningen för prinsessan och tog mig an alla stallsysslor vanligtvis( undantag om ägaren hade redan gjort detta), Jag la även upp foder och mängd , räknade ut fodertavlan och dessutom varierade hennes träning med kondition träning och skogsträning. Så småningom blev hon så himla fin. Efter ett tag( cirka sex månader) Så var hon slank, musklad och hade en kondition som tog oss över alla hinder på fälten.
Vi hade verkligen världens roligaste tid tillsammans och jag ställde upp varje dag nästintill för ägaren som inte hann/orkade ta sig ut till henne. Aldrig någonsin visade jag en sur min, jag tog även hand om sommarstädningen och diverse sysslor.
Sedan efter ett tag så började jag jobba mer och fick då tyvärr ta bort en del av mitt stallliv för kunna överleva i "verkliga livet".
Ägaren blev informerad om detta.
Helt plötsligt kommer jag till stallet efter någon vecka och då har hon skaffat två medryttare till.
Jag sa inte ett ljud utan lärde snarare dom hur hon funkade o rida, vilka knappar hon hade osv.
Sedan efter någon månad bytte hon stall pga det funkade inte med ägarens åsikter där.
Tiden rullade på och hon började bli konstig , när jag red henne så var hon fruktansvärt stel, regerade nt som hon brukade och jag tror då det har ngt med att fyra personer red henne, o alla rider självklart olika. Men inte för kasta pajer på någon så väljer jag inte skriva om det( o jag yttrade inte mig om det heller)
En dag, kommer ägaren till mig och vill att jag ska börja betala för träna hennes häst.
För förenkla detta, Jag är en bättre ryttare än henne o det har hon själv sagt, hon skaffade häst igen eftersom hon hade de som liten, Men hade inte ridit på 20 år. Jag var den som gick en tjocksmock att bli en fin vältränad hopp/dressyr pålle.
Jag har då VÄLDIGT ont om ekonomi och sa att tyvärr, det kan jag inte. Jag kan inte betala 500 kr i månaden, Men jag kan ta mig an intagning eller liknande på hennes dagar.
Då berättade hon att hennes andra två medryttare betalar , en betalar 700 kr, andra 500 kr.
utöver detta, så vet jag att ägaren har bra ekonomi och jävligt bra betalt jobb!
Jag sa som sagt nej. Detta slutade med att nu får jag inte ens vistas i de stallet där min ögonsten står. OCH det gör ont, för jag saknar henne varje dag. Inte att ha en häst utan att vara med henne..
Vad tycker ni? Gjorde jag fel?
Borde jag få ta hand om min prinsessa?
Eller har ägaren rätt?