• Anonym (frågande)

Vem ska köra?

Jag ligger i vårdnadstvist, och undrar om en av föräldrarna flyttat ifrån staden låt säga 30-40 mil bort, vem är det troligast som kommer få köra, boende-eller umgängesföräldern? 

• Svar på tråden Vem ska köra?
  • Anonym (Kriss)

Det undrar jag med!

• Anonym (Varierar...)

Mest troligt den som flyttat och därmed försvårat umgänget, men det kan lika gärna bli att man betalar hälften var. Det varierar hur man dömer vid det läget..

• Anonym (frågande)
    Anonym (Varierar...) skrev 2012-07-22 14:52:36 följande:
    Mest troligt den som flyttat och därmed försvårat umgänget, men det kan lika gärna bli att man betalar hälften var. Det varierar hur man dömer vid det läget..
    Ok, så om jag får boendet som bor kvar i staden, så är det mest troligt att den andra föräldern får köra både vid hämtning och lämning vid umgänge?
  • Anonym (Varierar...)
    Anonym (frågande) skrev 2012-07-22 15:17:16 följande:
    Ok, så om jag får boendet som bor kvar i staden, så är det mest troligt att den andra föräldern får köra både vid hämtning och lämning vid umgänge?
    Inget är helt säkert, det beror på hur tr beslutar och det verkar variera...
    (Jag vet inte om det beror på inkomstskillnader eller varför de gör olika beslut vid samma utgångsläge)
  • TaSe

Upp till tio mil ska umgängesföräldern betala. Överstiger det 10 mil ska man dela, utifrån den egna ekonomiska situationen.
    Som boendeförälder, även om man är den som bor kvar, kan man alltså åka på betydande kostnader för att umgänget ska funka.

• Anonym

Den förälder som ska ha barnet ska hämta barnet. (blir alltså varannan gång)
    Flyttar en förälder med än 5 mil bort ska denna både hämta och lämna.
    Flyttar föräldern långt bort (minns ej antal mil) ska båda föräldrarna dela på körsträcka/resekostnad. (tanken är att det ska ligga i bådas intresse att barnen träffar båda föräldrarna)

Prata med familjerätten.

• Anonym (frågande)

Okay, tradigt att behöva åka dessa långa mil 1 gång i månaden=/ hoppas på att vi kan köra halva vägen var iaf

• Anonym

Mitt ex flyttade 40mil bort och då jag kontaktade familjerätten för att fråga hur vi skulle lösa umgänget (då exet aldrig har pengar utan slösar dem på annat) Så fick jag svaret "att båda föräldrarna ska bidra med pengar efter sin ekonomiska förmåga"

Så, då har det alltså blivit att jag får spendera pengar till tågbiljetter osv för att barnen ska kunna träffa honom eftersom pappan inte har pengar till sånt.  

• Anonym (99)
    Anonym (frågande) skrev 2012-07-22 17:57:43 följande:
    Okay, tradigt att behöva åka dessa långa mil 1 gång i månaden=/ hoppas på att vi kan köra halva vägen var iaf

Grundtanken i lagen är att umgänget börjar och slutar på den adress där barnet är skriven. Det är alltså upp till umgängesföräldern att transportera barnet om h*n vill att umgänget ska ske någon annanstans än på trottoaren utanför boendeförälderns hus. För ett antal år sedan ändrade man lagen med avseende på själva kostnaden eftersom en del barn inte fick träffa sin uf pga att uf var för fattig. Kostnaden ska (om den är betydande, enligt praxis mer än 10 mil enkel resa) delas mellan föräldrarna. Det är billigaste (rimliga) färdmedlet
    http://www.sweden.gov.se/content/1/c4/11/82/3f2de597.pdf Se sidan 69.

Se även sidan 117 och framåt. En bit ner på sidan 118 skriver man så här: "

Även andra omständigheter än de ekonomiska förhållandena kan emellertid

beaktas vid skälighetsbedömningen. En sådan omständighet kan vara att

en förälder utan någon godtagbar anledning flyttar långt bort. En förälders

intresse av att själv få avgöra hur han eller hon vill inrätta sitt liv får sålunda

här, liksom när det gäller plikten att försörja barnet, tåla vissa inskränkningar.

Givetvis är det dock ett godtagbart skäl att flytta exempelvis om en arbetslös

förälder har fått arbete på annan ort."

• Anonym

Mitt ex flytta 24 mil och vårt barn var 1år tr skrev in att barnets umgänge med den andra föräldern skall ske i barnets hemkommun, vi har vistats vart efter för barnet är idag 8 år men vi har fortf domen att ug sker i barnets hemkommun. Annars finns bara rekommendationer hur det ska vara, det avgörs från varje enskilt fall. Men i vårt fall så är det upp till uf att resa vh för ug det ser jag som det bästa för vårt barn som slipper långa resor och få ihop skola läxor osv. Vet många i min stad som får det inskrivet i sina domar att det sker i barnets hemkommun

Svar på tråden Vem ska köra?