• AprilMamma12

Vaken en timme åt gången

Är det fler som har en tremånaders som bara orkar vara vaken en timme åt gången? Oftast sover han 30 min på pricken åt gången efter det och är ganska svårsövd dagtid.

Nattetid går bra, han somnar om efter nattmålet. Men svårare dagtid alltså.
    Tycker det är skönt när kvällen närmar sig för det är ganska jobbigt dagtid, gör inget annat än att försöka få honom att somna. Vet att många känner tvärtom, som har bebisar som sover dåligt på natten istället.

Tips mottages tacksamt och det är även skönt att höra om fler har liknande "problem"?

Känner mig ganska isolerad eftersom all min vakna tid är fullbokad i att försöka hjälpa honom att somna om.
    Jo, han är mer lättväckt nu än tidigare. Vi får smyga kring honom. Hoppas bara att det är en fas...

• Svar på tråden Vaken en timme åt gången
  • AprilMamma12

Jag kan lyckas hjälpa honom att somna om så han sover 2h per pass dagtid, så han behöver ju sömnen. Han är väldigt kinkig annars.

• Natulcien

Hur, och var, sover han då?

Vår son sov oftast 30 min i stöten på dagtid också i den åldern (och ända fram till ca 8 mån. ålder).
    Om han sov i vagnen/bilen somnade han snabbt, men vaknade alltid efter exakt 30 min, även om man fortsatte gå. Stannade man vagnen/bilen vaknade han direkt.
    Somnade han i babysittern sov han också 30 min. Men om han fick somna i famnen eller i bärselen så kunde han, ibland, sova lite längre, uppåt 1-2 tim. Men det var sällan.

Så visst var det lite jobbigt när han skulle sova 4-5 pass om dagen, på bara 30 min, åt gången. Han var vaken lite längre än din son emellan dock; 1,5-2 tim. Men ändå...

Fast vår son har alltid sovit superbra på natten, så vi har varit nöjda ändå. Men visst, man fick ju inget gjort på dagtid. Det fick vänta.

Men - det går över. Glad

• anna nonym

Jag har en dotter på fem månader som var/är likadan. Vet inte om jag har nåt tips, men kan ju berätta lite hur vi har det. Vid tre månader var hon precis som du beskriver. Men hon sov bara dagtid om hon fick sova på nån av oss. Vägrade vagn eller egen säng. Strax efter tre månader så började hon ha ett längre sovpass på förmiddan, fortfarande i min famn. Samtidigt blev det lite längre vakenpass runt lunch. (skönt!) Och nu för ca två veckor sen så började hon acceptera vagnen och samtidigt med det så började hon sova lite längre på eftermiddan också (då sover hon i vagnen). Tyvärr är hon inte vaken särskillt mer kvällstid, hon sover sina 30-minutare ändå. Men jag får iaf en timmes barnvagnspromenad följt av en timmes egentid på eftermiddan. :)

• AprilMamma12

Ofta får jag bära honom vaggande, då kan jag få honom att sova nån timme.

Sängen dagtid går nästan aldrig, har funkat nån enstaka gång och då har han sovit i 20 min.

Nu de senaste dagarna har jag vaggat honom i vagnen över en tröskel inne och han har sovit två timmar åt gången. Men han vaknar alltid med 20-30 min mellanrum och då lär jag fortsätta vagga vagnen. Är nog när han går över från djupsömn till drömsömn som väcker honom. Lär de sig själva att fortsätta sova eller kan jag göra ngt?

Är jag ute på promenad somnar han lätt och sover 30 min, han kan inte somna om fastän jag fortsätter gå. Blir korta promenader.... Svårt att åka och göra något alls, eftersom han tycker det är tråkigt att ligga vaken i vagnen...

Han är ofta vaken 2 h innan läggdags, men annars en timme åt gången under dagen. Hinner ju knappt umgås :(

Kan tillägga att jag alltid lägger honom när han visar att han är trött och han somnar ju lätt men att somna om, det behöver han massor av hjälp med. Jag hoppas det blir bättre med tiden för mina ideer är slut.

Skönt att höra att fler bebisar har dessa rutiner, vet ju att alla människor är olika men när det kommer till våra små så vill man att de ska vara som alla andra "normala" :)

• Natulcien
    AprilMamma12 skrev 2012-07-22 22:04:31 följande:
    Ofta får jag bära honom vaggande, då kan jag få honom att sova nån timme.

Sängen dagtid går nästan aldrig, har funkat nån enstaka gång och då har han sovit i 20 min.

Nu de senaste dagarna har jag vaggat honom i vagnen över en tröskel inne och han har sovit två timmar åt gången. Men han vaknar alltid med 20-30 min mellanrum och då lär jag fortsätta vagga vagnen. Är nog när han går över från djupsömn till drömsömn som väcker honom. Lär de sig själva att fortsätta sova eller kan jag göra ngt?

Är jag ute på promenad somnar han lätt och sover 30 min, han kan inte somna om fastän jag fortsätter gå. Blir korta promenader.... Svårt att åka och göra något alls, eftersom han tycker det är tråkigt att ligga vaken i vagnen...

Han är ofta vaken 2 h innan läggdags, men annars en timme åt gången under dagen. Hinner ju knappt umgås :(

Kan tillägga att jag alltid lägger honom när han visar att han är trött och han somnar ju lätt men att somna om, det behöver han massor av hjälp med. Jag hoppas det blir bättre med tiden för mina ideer är slut.

Skönt att höra att fler bebisar har dessa rutiner, vet ju att alla människor är olika men när det kommer till våra små så vill man att de ska vara som alla andra "normala" :)
    Alltså...alla bebisen är ju "normala"...eller kanske är inga bebisar "normala"...? Flört
    I alla fall, så verkar din bebis fullt normal och har ett väldigt vanligt förekommande sovmönster.

De lär sig sova längre till slut. Men det går ju fortare för vissa. Vår son sov sina 30-minuterspass tills han var ca 8 månader och började kunna sova en timme, i alla fall. Det var också då han kunde sova i sängen även dagtid, innan dess var det bara vagn, bärsele eller famnen som gällde.

Känner igen det där med vagnen och de korta (30 min) promenaderna, men det blir ju också bättre när bebisen lär sig sitta. Då kan man ju sätta den upp när den vaknar. Vår son satt tyvärr inte förrän vid 7 månader, men kanske din son blir tidigare med det...

Jag var väldigt stressad över dessa korta sovpass till en början och upplevde mig också lite låst. Men efterhand lärde jag mig "gilla läget" och då gick det bra. Mycket handlar ju om ens egen inställning, faktiskt.

Nu är sonen 20 månader och sover inte i någon famn längre...och ibland kan jag sakna det något oerhört. Det var ju så mysigt... Glad
  • Natulcien
    Natulcien skrev 2012-07-22 22:14:41 följande:
    Alltså...alla bebisar är ju "normala"...
    ...ska det ju stå...
  • AprilMamma12

Jag är nöjd så länge han är nöjd. Om han nöjer sig med ett kort sovpass och är glad så är ju det bra. Men när han är övertrött och ledsen då känner jag att jag inte gör ett bra jobb.
    Tror oxå att mkt är min egen inställning. Jag håller fortfarande på att lära känna honom, hänger inte riktigt med eftersom det kan ändras så mkt på kort tid :)

Hur gjorde du med sovpassen när du åkte iväg på grejer? Sov din lilla bra i bilen? Min vaknar efter 30 min och ska man någonstans kul så lär man åka  längre än så. Svårt med en skrikande bebis. Kan man lära dem att tycka om att bara sitta och titta? :)
    Hur gör folk? Låter man dem skrika? Känns ju hemskt...

• Natulcien
    AprilMamma12 skrev 2012-07-22 22:22:01 följande:
    Jag är nöjd så länge han är nöjd. Om han nöjer sig med ett kort sovpass och är glad så är ju det bra. Men när han är övertrött och ledsen då känner jag att jag inte gör ett bra jobb.
    Tror oxå att mkt är min egen inställning. Jag håller fortfarande på att lära känna honom, hänger inte riktigt med eftersom det kan ändras så mkt på kort tid :)

Hur gjorde du med sovpassen när du åkte iväg på grejer? Sov din lilla bra i bilen? Min vaknar efter 30 min och ska man någonstans kul så lär man åka  längre än så. Svårt med en skrikande bebis. Kan man lära dem att tycka om att bara sitta och titta? :)
    Hur gör folk? Låter man dem skrika? Känns ju hemskt...
    Självklart vill man ju att ens lilla älskade barn ska vara nöjt. Det är jobbigt när de är ledsna...

Jo, vår son nöjde sig med sina 30 min, faktiskt, även om även han hade gnälliga och skrikiga perioder som de flesta bebisar.
    Men om du fortsätter med ditt vagnande över tröskeln så att han han sover vidare, så kanske han snart lär sig det själv? Du kan ju prova att vagga mindre och mindre...?

Men ja, det ändras fort. Just som man har lärt sig vad som funkar bäst, så är det något helt annat som gäller! Förvånad

Vad gäller bilresor så var det jobbigt. När han var bebis så gillade han inte bilen. Han somnade snabbt och sov sina 30 min, men sen var det gnäll och skrik när han vaknade.
    Men faktum är att vi valde att inte göra längre resor under den tiden, ca 3-8 månaders ålder just p.g.a. det. För nej, skrika ville vi absolut inte att han skulle göra.
  • AprilMamma12

Tack för att du berättar hur du har haft det :)
    Vet att jag gör mitt bästa även om jag frågar rätt ut här efter tips, men det är skönt att höra från fler som har bebisar med dessa powernaps ;)
    Då är det lättare att acceptera att det är såhär han funkar och att det är fullt normalt.
    Jag ska fortsätta med vaggandet över tröskeln, han lärde sig ju somna i sin säng efter många högljuda protester och nu somnar han så fort jag lägger honom exakt 19.00. De är väldigt punktliga har jag märkt :)

• AprilMamma12

Kan uppdatera och säga att han nu är vaken 2 h/ gång och kan sova längre stunder på dagen nu. Men sämre på natten dock...hänger nog ihop.

Svar på tråden Vaken en timme åt gången