Nellynellsss skrev 2024-09-19 02:26:35 följande:
Ja det är jobbigt. Biter bort hud i läppen med när jag är uttråkad eller stressad med.. Har ju långa naglar också så när jag klämmer pormaskar blir det såklart finnar ibland även om jag tvättar och spritar händerna innan; men använt tops att klämma med på senaste, dock blir det ju sår ändå! Blivit som en tvångstanke/OCD. Dock brukar folk säga att jag har fin hy men det är pga att jag har foundation varje dag. Har inte klämt porer nu på några dagar och fått en kräm utskrivet av läkaren så kanske pormaskar och finnar minskar, och jag hoppas jag lyckas hålla mig från att klämma mer då! Anledningen till att jag klämt så ofta har vart att pormaskarna ökar massor om jag inte klämt dem på några dagar. :( De försvinner inte trots bra hudvård/exoliering/syra osv. Kanske ska investera i att gå och göra portömning hos en hudterapeut en gång / månad istället.
Har psykolog jag går till men eftersom jag har en del andra psykiska problem med starka känslor och ångest osv så har jag inte pratat om detta innan, men ska ta upp det. Kan vara något självskadebeteende eller maniskt beteende som är ångestlindrande för stunden, men är glad att jag insett att det är ett problem då det tar upp mycket tid att spegla sig flera timmar varje dag (ibland, oftast när jag inte har nåt att göra). Jag är tyvärr 30+ så inte så ung ändå. Men jag är stolt att jag inte pillat nu på några dagar. Vet att vissa som har adhd sysslar med sånt här, så känns skönt att man inte är ensam iallafall. Jag har tyvärr inte så många vänner och de få jag har bor inte nära. Skäms också lite för att berätta om detta..
Fortsätt så nu, lägg dag till dag då du inte pillar! Kemisk peeling trodde jag skulle funka, manuell med grova korn river upp, men tydligen är inte den kemiska bra heller. Portömning är väl en utmärkt idé, men själva grundproblemet kvarstår och därför tror jag, helt ovetenskapligt och amatörmässigt, att du måste "lura" dig själv lite. Att sitta framför TV:n med händerna fria är sämre än att läsa en bok, då kan man inte riva och känna i ansiktet eftersom man bläddrar och förhoppningsvis är boken så pass intressant att du glömmer pillandet en stund. Läs den halvsnuskiga "Shards", läs den på engelska, skriven av den populäre ikonen Bret Easton Ellis. En stund glömmer du definitivt klämmandet, men bli inte chockad, mycket under bältet, under alla bälten. Han är trots detta en kulturprofil, Jessica Gedin intervjuade honom i Babel. Att "lura" dig själv; om du är fint sminkad och har lagt lite tid på det med concealer och lite rouge, är det då inte synd att förstöra sminkningen? Även om du är ensam hemma kan det väl vara tillfredsställande att se bra ut i ansiktet? Ett annat knep, och nu kommer alla moraltanter att dö, det vill säga de som inte dog när jag rekommenderade "Shards", och det är att dricka ett litet glas vin när suget att klämma kommer över dig. Ett glas, serverat i ett vackert glas och inte hela flaskan. Vägar runt och bort ifrån klämmandet och speglandet måste du hitta, det kan ju också vara en kvällspromenad. Alltför mycket ljus och alltför stora speglar tror jag är kontraproduktivt. Lycka till med att "ge sjutton," i klämmandet, låt det inte följa dig längre!