• AprilMamma12

Hur ser era 3-månaders dygnsrutiner ut?

Hur ser era 3-månaders rutiner ut?
    Hur, vart sover dom dagtid?

Min killes dag ser ut såhär:

06.00 Vaknar
    07.00 Sover
    09.00 Vaknar, äter
    10.00 Sover
    12.00 Vaknar
    13.00 Äter, sen somnar
    15.00 Vaknar
    16.00 Äter, sen somnar
    17.00 Vaknar
    18.00 Äter igen
    19.00 Sover för natten
    04.00 - 05.00 Äter

Inte exakta tider, han sover nog 16 h/ dygn och äter 5 ggr.

Han äter ersättning och sover i sin vagn dagtid, säng/bil/ promenad, då vaknar han efter 30 min. Måste vaggas till sömns i varje sömncykel.
    Han orkar bara vara vaken en timme åt gången...Hoppas det ändras snart så man hinner umgås lite mer :)
    Har det varit/ är så för er?

• Svar på tråden Hur ser era 3-månaders dygnsrutiner ut?
  • Pissenisse

Min lille kille blev tremånader igår.
    Hans dagar varierar väldigt, ibland är han vaken nästan hela dagen, ibland sover han flera timmar, men han sover alltid mellan 23-07, så nu har han precis ätit och somnat om:)

På natten sover han mellan oss i sängen och på dagen sover han oftast i soffan eller i vagnen.

Har eran haft sådana fasta tider länge?

• Nano07

Nu är dottern snart 5 år men hon hade liknande dygn vid 3 mån. Hon sov väldigt mycket men "rutien" höll sig i mer än en vecka så jag bara följde hennes tid så att säga. När hon ville sova fick hon sova osv, vid året tror jag hon fick nåt som kan liknas vid rutin. Innan dess så ändrades det varje vecka ung.

• AnnaApr

Oj vilken skillnad! Min är också 3 månader och han sov nog bara mellan 12-15 igår. Han gillar inte alls att sova själv, utan inatt var nog första gången han sov i spjälsängen utan att gråta en endaste gång! Han har inga sovrutiner alls utan allt är olika varje dag.

• Bite me

Har ni alltid vaggat honom till sömns?

Har aldrig gjort det med min tös, min rygg fixar inte sånt. Så vi vande henne med en gång att kunna somna i säng (första två månaderna bredvid mig, för då ammade jag) Sen fick hon somna i spjälsängen. Har alltid fungerat bra. Dock är det noga med snutten!

Hon brukar somna runt 22 tiden på kvällen och sover till runt 4-5 tiden, då vill hon ha lite mat, sen somnar hon om till ca 8-9 tiden. Under dagen är det väldigt varierande hur hon sover. Hon får sova när hon är trött helt enkelt, ena dagen kan det vara mer timmar än andra.

Your inner knowing is your only true compass
  • hannis

Vid 3 månader hade vi inga rutiner. Sonen sov när han var trött och ammade när han var hungrig. Det enda man kunde vara relativt säker på var att han somnade för natten kring 21 och vaknade på morgonen runt 7.

• AprilMamma12

Det har vart olika faser hela tiden men han har alltid haft rätt på vad som är natt och vad som är dag, vilket jag är glad över. Som han har nu har blivit mer och mer tydligt den senaste månaden.

Det är väl så som han vill ha det nu, hoppas på längre vakentider snart.

Vi har samsovit ganska länge men min rygg pallar inte att ligga på sidan en hel natt. Det tog några kvällar och en del skrik men sen somnade han väldigt lätt i sin egen säng hela natten. SKÖNT! Även om det är mysigt att sova bredvid varandra.
    Han somnar utan vaggning i sin säng exakt samma tid.

Med nästa barn kommer jag inte gå runt och vagga till sömns, vi kanske har vant honom vid det. Men jag har inte vetat bättre, eller så hade inget annat fungerat....

Vad sent era bebisar somnar, önskar min kunde somna lite senare så han sov längre på morgonen, men det är nog inget att göra åt, han har bestämt sin sovtid själv.

Om jag inte vaggar honom i vagnen dagtid så kan han inte somna, bara skriker, men det hoppas jag ger sig så han kan somna själv. Nån som vet när de börjar lära sig det själva?
    Det varierar aldrig med hans sömn dagtid, blir alltid trött efter just en timme. Men det kanske blir lite mer oregelbundet som ni andra har sen.

• AprilMamma12

Kan uppdatera och säga att han nu kan vara vaken 2 h pr pass och sover längre tider på dagen. Men sämre på natten dock...hänger nog ihop. Verkar ändras hela tiden.

Svar på tråden Hur ser era 3-månaders dygnsrutiner ut?