• CAL

Modigt eller fegt att ta livet av sig?

Det har varit mycket prat om självmord den senaste tiden och jag diskuterade ämnet med en vän till mig. 
    Hon påstod att det är modigt att ta självmord (men såklart korkat) för att det är svårt att "våga". 
    Jag anser att det är fegt att ta självmord, och i och med det så tycker jag att det är modigt att våga leva. Jag tycker man är feg som inte vågar ta itu med sina problem och väljer den "enkla" utvägen. 

Vad tycker du?
    Det finns inget rätt och fel, det är ju en tolkningsfråga! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Modigt eller fegt att ta livet av sig?
  • Regnig måndag
    Pentra skrev 2012-10-24 09:32:56 följande:

Dina uttalanden om att denna information skulle vara sammelsurium och religiösa grubblerier är så långt från den verkliga sanningen som man kan komma gällande det jag tidigare skrivit om i denna tråd. Dessa fakta, om att det är av yttersta vikt att människan inte får fråntas sitt liv i förtid utan att den måste få leva så länge som det är ämnat (vilket borde vara en insikt som är självklar för varje kunskapstörstande och logiskt tänkande människa), bygger otvivelaktigt på mycket långtgående och gedigen forskning. Detta rör sig alltså inte om någon tro och inte heller om några påhitt utan är reella och ofrånkomliga faktum som bygger på en verklig grund. Vill du, trots detta, sätta dig över dessa vetenskapsmäns upptäckter och kunskaper, som hörrör från efterforskningar genom årtusenden, så får du stå för det själv… Men jag vet också att detta fundamentalt viktiga rubbar vissa människors egen uppdiktade världsbild och/eller inkräktar på deras eget uppmålade ego mot omvärlden och/eller detas egen prestige så till den grad att de inte klarar av att se och ta åt sig dessa verkliga sanningar... . Salome, Pentra
    Nej det är det inte. Det jag säger är exakt lika mycket den absoluta fakta som det du presenterat.
    Felet du gör är att blanda ihop seriös forskning med dina egna grubblerier och kallar det för "absolut fakta", att du inte ser det förstår jag men du borde logiskt sett kunna förstå att din åsikt bara är din åsikt och inte "absolut fakta".

Du låter mest som en religiös fanatiker som vill mässa din tro och inte att du vill diskutera seriöst. Fantaiker brukar göra som du, blanda fakta med fiktion och presentera det som "den absoluta sanningen". 
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Tess1990
    Pentra skrev 2012-10-24 09:32:56 följande:

Dina uttalanden om att denna information skulle vara sammelsurium och religiösa grubblerier är så långt från den verkliga sanningen som man kan komma gällande det jag tidigare skrivit om i denna tråd. Dessa fakta, om att det är av yttersta vikt att människan inte får fråntas sitt liv i förtid utan att den måste få leva så länge som det är ämnat (vilket borde vara en insikt som är självklar för varje kunskapstörstande och logiskt tänkande människa), bygger otvivelaktigt på mycket långtgående och gedigen forskning. Detta rör sig alltså inte om någon tro och inte heller om några påhitt utan är reella och ofrånkomliga faktum som bygger på en verklig grund. Vill du, trots detta, sätta dig över dessa vetenskapsmäns upptäckter och kunskaper, som hörrör från efterforskningar genom årtusenden, så får du stå för det själv… Men jag vet också att detta fundamentalt viktiga rubbar vissa människors egen uppdiktade världsbild och/eller inkräktar på deras eget uppmålade ego mot omvärlden och/eller detas egen prestige så till den grad att de inte klarar av att se och ta åt sig dessa verkliga sanningar... . Salome, Pentra

fast det finns faktiskt inga absoluta faktan, kunskap och fakta är till för och ska kunna verifieras eller falsifiserar gång på gång
    fakta ska utmanas och ständigt uppdateras!

och om det där verkligen var fakta så skulle du kunna visa inte bara en, utan flera källor, undersökningar, forskningsinstitut som har hand om det, namn på forskare, tidskrifter där teorin publicerats och diskussioner där teorin bearbetats och utmanats.

för att kalla något fakta så kan du inte bara säga "det är så för att jag säger så"
    för det håller inte. det vet vilken "kunskapstörstande och logiskt tänkande människa" som helst! 

och varför skriver du "Salome"?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Salome

låter ganska religiöst för mig!   

• Pentra
    Tess1990 skrev 2012-10-24 11:07:35 följande:
    fast det finns faktiskt inga absoluta faktan, kunskap och fakta är till för och ska kunna verifieras eller falsifiserar gång på gång fakta ska utmanas och ständigt uppdateras! och om det där verkligen var fakta så skulle du kunna visa inte bara en, utan flera källor, undersökningar, forskningsinstitut som har hand om det, namn på forskare, tidskrifter där teorin publicerats och diskussioner där teorin bearbetats och utmanats. för att kalla något fakta så kan du inte bara säga "det är så för att jag säger så" för det håller inte. det vet vilken "kunskapstörstande och logiskt tänkande människa" som helst!  och varför skriver du "Salome"? sv.wikipedia.org/wiki/Salome låter ganska religiöst för mig!     

Uppgifterna kommer huvudsakligen från Schweiz och ur det ofantliga material som är skrivet av B E A Meier. En mycket kunnig och kompetent man inom många varierande områden. Det han förmedlar blir allteftersom bekräftat, och detta finns det dokumentation på, tom. på Internet. Dock kan det ta allt mellan månader till flera årtionden innan erkända forskare och vetenskapsmän upptäcker samma sak som honom och erkänner hans uttalanden som sanna. Så, jag, och många med mig, har ingen anledning att tvivla på hans ord och på det han lär ut... Det är alltså inte bara privatpersoner som låter sig undervisas utan även forskare inom många varierande genrer, diverse organisationer i världen samt regeringar och styrande i många olika länder... Det är ganska oklokt att utan ifrågasättande eller vidare efterforskningar se Wikipedia som den nya "Bibeln" eller det nya oraklet. "Salome" är inget religiöst, utan ett tusentals år gammalt hälsningsord (som sedan givits som tilltalsnamn i olika former) och som betyder "fred" eller "fred i visdom"... Men varken fred och/eller visdom verkar eftersökas av vissa här...? . /Pentra
  • Tess1990
    Pentra skrev 2012-10-24 14:26:58 följande:

Uppgifterna kommer huvudsakligen från Schweiz och ur det ofantliga material som är skrivet av B E A Meier. En mycket kunnig och kompetent man inom många varierande områden. Det han förmedlar blir allteftersom bekräftat, och detta finns det dokumentation på, tom. på Internet. Dock kan det ta allt mellan månader till flera årtionden innan erkända forskare och vetenskapsmän upptäcker samma sak som honom och erkänner hans uttalanden som sanna. Så, jag, och många med mig, har ingen anledning att tvivla på hans ord och på det han lär ut... Det är alltså inte bara privatpersoner som låter sig undervisas utan även forskare inom många varierande genrer, diverse organisationer i världen samt regeringar och styrande i många olika länder... Det är ganska oklokt att utan ifrågasättande eller vidare efterforskningar se Wikipedia som den nya "Bibeln" eller det nya oraklet. "Salome" är inget religiöst, utan ett tusentals år gammalt hälsningsord (som sedan givits som tilltalsnamn i olika former) och som betyder "fred" eller "fred i visdom"... Men varken fred och/eller visdom verkar eftersökas av vissa här...? . /Pentra
    bla bla bla hjärntväääättad!

verkar som att konspirationsteoretikerna har fått konkurrens av dig!
    dom blir nog glada av sällskapet.

som sagt, nej alla tror inte på den där "bullshitet" och kommer aldrig göra det.
  • Tess1990

Kan inte du länka någonstans där man kan läsa om att dom bevisat vad som händer när man dör? och vad som händer när en människa tar livet av sig?
    och vad som händer när jag trampar på en myra?

skulle vara "intressant" läsning.    

• Regnig måndag
    Pentra skrev 2012-10-24 14:26:58 följande:

Ah, Han som har kontakt med utomjordingar i Plejaderna.

sv.wikipedia.org/wiki/Billy_Meier

Jo, det förklarar allt....
  • Pentra
    Regnig måndag skrev 2012-10-24 20:23:44 följande:
    Ah, Han som har kontakt med utomjordingar i Plejaderna. sv.wikipedia.org/wiki/Billy_Meier Jo, det förklarar allt....

Han har inte kontakt med någon i Plejaderna. Har aldrig haft. Plejaderna är en alldeles för ung konstellation för att kunna härbergera liv. ... Ser att du varit på wikipedia och läst igen... . /Pentra
  • Regnig måndag
    Pentra skrev 2012-10-25 07:23:32 följande:

Han har inte kontakt med någon i Plejaderna. Har aldrig haft. Plejaderna är en alldeles för ung konstellation för att kunna härbergera liv. ... Ser att du varit på wikipedia och läst igen... . /Pentra
    Den svenska sidan var till forumets skull för att de som läser ska veta vem du har som källa för din "kunskap".
    Lattjo påstående, att du motsäger din läromästare, språkförbistring från din sida'?

Skitsamma, poängen var att visa att det du påstod vara den "absoluta sanningen" inte 'r något annat än en feberyra.
  • Pentra
    Tess1990 skrev 2012-10-24 20:12:45 följande:
    bla bla bla hjärntväääättad! verkar som att konspirationsteoretikerna har fått konkurrens av dig! dom blir nog glada av sällskapet. som sagt, nej alla tror inte på den där "bullshitet" och kommer aldrig göra det.

Du eller någon annan människa skall inte tro någonting. Man skall bygga sina kunskaper genom att arbeta och söka sanningar och logik, och sanningar och logik finner man inte i tro... Sanningar och logik finns överallt runt omkring, i Universum och i djupet an den egna personen...men de serveras inte på silverfat... Det märks verkligen vilka som inte har och/eller inte vill gräva efterforskande och djupt i vissa ämnen. Det är ju mycket lättare att tillfälligt välja den "enkla" vägen och leva med mentala skygglappar och i sin egen tro i olika avseenden eftersom engagemang för att finna sanningar kräver arbete...hårt arbete... /Pentra
  • Regnig måndag
    Pentra skrev 2012-10-25 07:47:57 följande:

Du eller någon annan människa skall inte tro någonting. Man skall bygga sina kunskaper genom att arbeta och söka sanningar och logik, och sanningar och logik finner man inte i tro... Sanningar och logik finns överallt runt omkring, i Universum och i djupet an den egna personen...men de serveras inte på silverfat... Det märks verkligen vilka som inte har och/eller inte vill gräva efterforskande och djupt i vissa ämnen. Det är ju mycket lättare att tillfälligt välja den "enkla" vägen och leva med mentala skygglappar och i sin egen tro i olika avseenden eftersom engagemang för att finna sanningar kräver arbete...hårt arbete... /Pentra
    Gå och grubbla i en annan tråd, du är rejält off-topic och nu räcker det.

Tack på förhand.
  • Pentra
    Regnig måndag skrev 2012-10-25 07:41:51 följande:
    Den svenska sidan var till forumets skull för att de som läser ska veta vem du har som källa för din "kunskap". Lattjo påstående, att du motsäger din läromästare, språkförbistring från din sida'? Skitsamma, poängen var att visa att det du påstod vara den "absoluta sanningen" inte 'r något annat än en feberyra.

I villet avseende motsäger jag Meier???
  • Fruek

Har bara läst ts. Tycker inte att självmord har med vare sig feghet eller mod att göra. Alls. Det handlar isf snarare om ork och vilja att leva, och upplever man livet som meningslöst kan det vara svårt att motivera sig. Det ligger inget fegt eller modigt i det. Vad andra sedan tycker om det blir ju irrelevant och en oerhört liten del i det, för personen i fråga. Tror och tycker jag.

• Ilovemyself

När man är i den sitsen att man funderar över att ta sitt liv, då har man tömt alla andra möjligheter. Har man inte själv suttit där och varit så in i helvete nere att det känns som enda utvägen, då har man heller inte rätt att döma.

Egoistiskt mot sina nära? Är det inte mer ego av de närstående att vilja att någon som vill dö ska leva för att själv slippa sörja?

En familjemedlem till mig tog livet av sig. Jag förstår hennes beslut även om det var otroligt tufft för mig, hon var så fruktansvärt deprimerad att hon inte orkade mer. Vi stöttade och stöttade, men det räckte inte. Hon fick heller ingen hjälp från vården.

Jag har själv varit deprimerad och velat dö. Jag var för feg för att ens försöka med självmord; för rädd för att misslyckas och bara skadas och därför behöva leva kvar med något handikapp. Efter min släktings självmord bestämde jag mig för att fortsätta leva, för att inte utsätta min familj för den sorgen jag själv utstod.

Det krävs mod för att ta livet av sig.

• Athema

Jag håller lite till båda delarna. Jag tycker dock att det är att "ta den enkla vägen" utan att verkligen kämpa. För det kommer ju inte vara dåligt för evigt även om det känns så. Där emot är det ganska modigt för jag personligen hade aldrig vågat ta livet av mig på nått sätt, säkert för att jag är rädd för att dö och någon som mår dåligt ser det som en utväg, en frihet.

• Pentra
    Tess1990 skrev 2012-10-24 20:14:18 följande:
    Kan inte du länka någonstans där man kan läsa om att dom bevisat vad som händer när man dör? och vad som händer när en människa tar livet av sig? och vad som händer när jag trampar på en myra? skulle vara "intressant" läsning.    

Myran dör naturligtvis och får detta liv avslutat. Dock har djur instinktbetingade medvetanden och är inriktade mot en instiktiv evolution, medan mänskliga varelser har ett medvetandebetingat medvetande och är inriktade mot en medveten evolution. Om inte växter och djur utvecklats på vår planet så hade inga människor heller kunnat utvecklas här... Detta ligger inom evolutionslagarna... Men, som sagt, det är viktigt för varje människa, för varje enskild individ att leva och utvecklas, det är både en en rättighet och en skyldighet, men inte bara för den enskilda individen själv utan för hela mänskligheten... Salome, Pentra
  • Biffus

Jag tror inte att självmord har med mod att göra, utan snarare med ork att leva. Sedan kan ju personen som begår självmord vara mer eller mindre rädd för att dö och då kan det väl ses som modigt på något sätt om personen var extremt rädd för att dö. Dock anser inte jag att självmördare är varken modiga eller fega.

• Combat Shock

Hmmm..Det är modigt och ett värdigt sätt att avsluta ett plågat liv och tillvaro. Folk som kallar det fegt vet inte hur det är att leva i ett helvete och misär. Folk som kallar det fegt har haft få motgångar i livet och vet inte hur man bokstavligen bryts ner till ett tom utbränt skal av en oändlig rad av motgångar. Våga inte ifrågasätta oss som accepterat självmord som en befrielse från ett miserabelt och patetiskt liv i en värld som är dömd till undergång ändå

• Regnig måndag
    JMM01 skrev 2013-01-10 09:50:07 följande:
    Självmord är ingen lösning, fast vissa kommer att välja det ändå.
    Så länge som det varken finns mediciner eller behandling som verkligen hjälper så är det en lösning bort från en orimlig situation.
Svar på tråden Modigt eller fegt att ta livet av sig?