• Jo77

Jag ska bli fadder! Behöver personliga present-tips!

Hej hej!
    Jag har blivit tillfrågad om att bli fadder/gudmor åt en alldeles fantastisk liten tjej och jag är så glad över det. Snart är det namngivning och jag vill så gärna ge den mest personliga, fantastiska present som finns. Nu undrar jag om ni har några idéer att ge mig? Ni som är faddrar, vad har ni gett? Ni som har egna barn m vad har ni blivit riktigt glada över vi dopet/namngivningen?
    Jag funderar också på att hålla ett tal på namngivningen, tror ni det skulle uppskattas? 

• Svar på tråden Jag ska bli fadder! Behöver personliga present-tips!
  • lilly2010

min syster gav vår dotter en nalle med hennes namn på...finns massor sånna saker. sen läste hon en dikt hon skrivt själv som hon sedan ramat in till oss såfint!!

en berlock med ditt och hennes kort i?? 

• Jo77
    lilly2010 skrev 2012-07-24 20:38:58 följande:
    min syster gav vår dotter en nalle med hennes namn på...finns massor sånna saker. sen läste hon en dikt hon skrivt själv som hon sedan ramat in till oss såfint!!

en berlock med ditt och hennes kort i?? 
    Gillar berlockidén! Vill helst inte ge såna där "typiska" små ramar och sånt, hon kommer säkert få jättemycket av släktingarna. 
  • lilly2010
    Jo77 skrev 2012-07-24 21:10:12 följande:
    Gillar berlockidén! Vill helst inte ge såna där "typiska" små ramar och sånt, hon kommer säkert få jättemycket av släktingarna. 
    ja nä sånt är tråkigt!! fick även en kristallgrej dock som var jätte fin med gravyr och så...

http://www.babyfiltar.com/personlig-babyfilt/ detta är också en fin present, som jag skulle uppskattat!!   
  • lilly2010

fick även ett pussel med bilder av dottern och nära...detta var mycket uppskattat...kan vara svårt att få tag på dock..vi hade en väns vän som gjorde det!

• pigglet

Hörde en så fantastisk idé. En som hade bett olika personer i barnets närhet att läsa in en saga, eller sjunga en sång, eller läsa en dikt - och spela in den (på dator/mp3, det som funkar för er).
    Sedan hade hen bränt detta på en skiva och gett till barnet.
    Det blir ju hur mysigt som helst! "Hej xxx. Det är mormor som pratar, visst känner du igen mig? Nu ska jag berätta en sag som handlar om...". "Hej! Nu är det din moster här. Jag ska sjunga en sång som min mamma brukade sjunga för mig när jag var liten..."  Ett minne för livet!

• anju79

Köpte ett armband m en berlock i o varje födelsedag får hon en ny berlock. Hon fick även ett vackert halssmycke m hennes namn ingraverat.

Andra tips:
    Födelsedagståg
    Barnkammarböckerna
    Smycke m barnets stjärntecken

• Sara Pellving

Jag arbetar som borgerlig officiant och leder bland annat humanistiska namngivningsceremonier.

Ett fadderskap ska du ha hela barnets liv. Och då kan det vara vackert att ge något som alltid finns där i hela livet. Det blir liksom ett bevis och en påminnelse om att du är en vuxen som alltid finns där för stöd och råd till ditt fadderbarn.

Du kan tänka: Vad är det du själv uppskattar mest i ditt eget hem? Och om det är någor du ärvt av din mormor, vad är det? Eller något du använder i vardagen som du gillar?

Här är några exempel:

-       Ett träd som du ger föräldrarna och som de planterar till minne av barnets födelse. Tänk att ha ett eget träd som är lika gammalt som en själv.

-       En silversked med namn och födelsedatum kan man äta efterrätt med hela livet sedan.

-       En stol med namnet målat på.

-       En längdmätare, där det syns hur lång du var när du var ett år, fem år och tolv år osv. Barnet är alltid stolt över att se att det växt minsta lilla centimeter (och föräldrarna också!) och när barnet är vuxet är det en konkret nostalgisk sak.

-       Ett fotoalbum med släktträd och sedan plats för föräldrarna att sätta in egna foton från barnets alla födelsedagar. (Inte för höga krav på dokumentation.)

-       Det finns leravgjutningar på barnfötter

Ja, det var några tips.

Mitt företag heter Jordiska. Hör av dig om du har fler frågor www.jordiska.se

Grattis till ditt fadderskap och lycka till! Hjärtliga hälsning
  • Jo77
    Sara Pellving skrev 2012-11-19 13:53:59 följande:

Jag arbetar som borgerlig officiant och leder bland annat humanistiska namngivningsceremonier.

Ett fadderskap ska du ha hela barnets liv. Och då kan det vara vackert att ge något som alltid finns där i hela livet. Det blir liksom ett bevis och en påminnelse om att du är en vuxen som alltid finns där för stöd och råd till ditt fadderbarn.

Du kan tänka: Vad är det du själv uppskattar mest i ditt eget hem? Och om det är någor du ärvt av din mormor, vad är det? Eller något du använder i vardagen som du gillar?

Här är några exempel:

-       Ett träd som du ger föräldrarna och som de planterar till minne av barnets födelse. Tänk att ha ett eget träd som är lika gammalt som en själv.

-       En silversked med namn och födelsedatum kan man äta efterrätt med hela livet sedan.

-       En stol med namnet målat på.

-       En längdmätare, där det syns hur lång du var när du var ett år, fem år och tolv år osv. Barnet är alltid stolt över att se att det växt minsta lilla centimeter (och föräldrarna också!) och när barnet är vuxet är det en konkret nostalgisk sak.

-       Ett fotoalbum med släktträd och sedan plats för föräldrarna att sätta in egna foton från barnets alla födelsedagar. (Inte för höga krav på dokumentation.)

-       Det finns leravgjutningar på barnfötter

Ja, det var några tips.

Mitt företag heter Jordiska. Hör av dig om du har fler frågor www.jordiska.se

Grattis till ditt fadderskap och lycka till! Hjärtliga hälsning
    Hej hej!
    Tack för svar,  med många bra tips. Jag har nu varit fadder sen i augusti. Presenterna blev ett personligt tittskåp som jag hade gjort själv, och ett silverhalsband med barnets namn och födelsedatum ingraverat. De blev superglada!
  • Sara Pellving

Personligt tittskåp var nytt för mig. vilken bra idé. Smart att kombinera det med ett halsband. Kul att alla blev så nöjda.

Svar på tråden Jag ska bli fadder! Behöver personliga present-tips!