• Terri88

det här med namnfest

Jag har en dotter sen ett tidigare förhållande på 5 år som är döpt i kyrkan och har då fått två gudföräldrar/faddrar, som jag misstänker att alla barn som döps får.
    Jag och min nuvarande sambo fick i maj en liten som vi inte tänkte döpa, utan ha en så kallad namnfest för istället. Men jag undrar lite över det här med gudföräldrar, hur fungerar sånt om man inte döper barnet? Kallar man mer eller mindre bara de utvalda för "gudföräldrar" eller kan man ge dom den titeln ändå på något sätt?
    Och under en namnfest, bör man göra något speciellt då? Eller räcker det med lite fika och glatt humör?
    Hur gjorde ni?

Om det är någon som har koll på sånt här så får ni gärna hjälpa mig med mina funderingar :) 

• Svar på tråden det här med namnfest
  • Hannah76

Alla har inte gudföräldrar, det är något helt frivilligt.

Ni kan väl kalla dem för faddrar? vad tänker ni att deras roll ska vara? För gudförälderns är ju att lotas barnet i den kristna tron. 

• Terri88

Jo jag vet, och vi är inte ett dugg kristna och därför som vi väljer att ha en namnfest istället. Sen jag var liten har jag alltid fått höra att gudföräldrarna ska vara där för att t.ex. ta hand om barnet om det skulle hända bägge föräldrarna någonting. Så det är väl mer ur den synvinkel som vi skulle vilja ha gudföräldrar, eller kanske mer passande med faddrar.

• Hannah76
    Terri88 skrev 2012-07-24 22:33:23 följande:
    Jo jag vet, och vi är inte ett dugg kristna och därför som vi väljer att ha en namnfest istället. Sen jag var liten har jag alltid fått höra att gudföräldrarna ska vara där för att t.ex. ta hand om barnet om det skulle hända bägge föräldrarna någonting. Så det är väl mer ur den synvinkel som vi skulle vilja ha gudföräldrar, eller kanske mer passande med faddrar.

Fast så blir det ju inte ifall något händer.
  • Mary Jo

Vi ska ha namnfest och har utsett 2 faddrar. :) 

Själva namnfesten går till ungefär såhär.
    Han "får sitt namn" ,och en blomsterkrans på huvudet,vi berättar vad hans namn betyder och när han har namnsdag.
    min svägerska läser en dikt.
    presenterar faddrarna och ger dom en liten present.

sen är det lunch,tipsrunda,fika och sist presentöppning  

Mamma till Vilja-10 och Tintin-12
  • NochA

Vi har haft namngivning för bägge våra barn.
    Bägge barnen har fått två faddrar var. Faddrarna har fått hålla barnet under ceremonin som vi har haft och de har fått fadderbrev av oss. Två av faddrarna har oxå valt att läsa en dikt under ceremonin (1/barn). Vi har även tagit kort på faddrarna med barnet och oss allihop.

Vi har lagt upp namngivningen så att när alla har kommit så har vi cermonin. Jag har valt ut fina passande sånger som har spelats upp i början, nån mitt i och i slutet. Jag har hälsat välkomna och därefter berättat om barnet, vad barnet ska heta, varför vi valde namnen, namnens betydelse m.m. Sen har jag läst en dikt, presenterat faddrarna och talat om varför vi har valt dem, läst fadderbrevet och överräckt detta.

Efter detta så har vi ätit mat och fikat med tårta, samt haft presentöppning.
    Vi har även haft en bok/gästbok som gästerna har kunnat skriva en hälsning till barnet i.

Med senaste namngivningen så passade vi även på att gifta oss borgligt så då hade vi lite finare mat, tårta och en sångerska som sjöng vissa sånger både under vigsel och namngivning.

• Terri88
    Mary Jo skrev 2012-07-24 22:41:08 följande:
    Vi ska ha namnfest och har utsett 2 faddrar. :) 

Själva namnfesten går till ungefär såhär.
    Han "får sitt namn" ,och en blomsterkrans på huvudet,vi berättar vad hans namn betyder och när han har namnsdag.
    min svägerska läser en dikt.
    presenterar faddrarna och ger dom en liten present.

sen är det lunch,tipsrunda,fika och sist presentöppning  
    Låter mysigt :) Tack för att du delade med dig :) 
  • Smam

Vi ska köra namnfest. har ännu inte bestämt oss om vi ska ha faddrar. Måste man de ?

Vi börjar iaf med att jag berätta vad han heter och varför vi valt namnen. Vi ska kombinera namnfesten med bröllop så berättar även att vi valt denna dag (29 sep) för att vi varit ett par i 5 år då och våran son är tillverkad i sep. Sedan ska en släkting få läsa en dikt jag hittat, som vi gjort en egen tvist på. Sedan funderar jag på att leta en liten cowboy hatt (vi är raggare, tycker om rockabilly och country och hela den biten) att sätta på huvet som avslutning och skåla att vårat barn kommit till världen. Sedan mat och fika :) Enkelt och snabbt bara.

• Terri88
    Smam skrev 2012-07-28 14:27:04 följande:

Vi ska köra namnfest. har ännu inte bestämt oss om vi ska ha faddrar. Måste man de ?

Vi börjar iaf med att jag berätta vad han heter och varför vi valt namnen. Vi ska kombinera namnfesten med bröllop så berättar även att vi valt denna dag (29 sep) för att vi varit ett par i 5 år då och våran son är tillverkad i sep. Sedan ska en släkting få läsa en dikt jag hittat, som vi gjort en egen tvist på. Sedan funderar jag på att leta en liten cowboy hatt (vi är raggare, tycker om rockabilly och country och hela den biten) att sätta på huvet som avslutning och skåla att vårat barn kommit till världen. Sedan mat och fika :) Enkelt och snabbt bara.

Såklart man inte måste ha faddrar, men jag tycker att det kan vara lite roligt att ge det till sina barn och de utvalda också. 

Jag tycker det är roligt att ni valt att göra det på erat eget sätt, göra det till eran grej liksom :) 
  • Smam
    Terri88 skrev 2012-07-28 23:13:47 följande:
    Såklart man inte måste ha faddrar, men jag tycker att det kan vara lite roligt att ge det till sina barn och de utvalda också. 

Jag tycker det är roligt att ni valt att göra det på erat eget sätt, göra det till eran grej liksom :) 
    Känns överkurs för mig att välja faddrar som ska hålla tal och man ska köpa presenter osv. Vill köra enkelt så struntar nog i att ha faddrar faksitk :) Jaa vi vill göra det speciellt, på vårat sätt fast enkelt så det inte blir så mkt jobb ;)
  • Christi38

Vi hade Namnkalas för sonen i maj på hans 6 månaders dag, vi bjöd in släkt och vänner hem till oss, samlade alla ute i trädgården och berättade vilka namn han fått ( alla visste ju redan vad han heter u tilltalsnamn ) och hur det kom sig att vi valde dem (3 namn). Sen fick han ett silverhalsband av oss som påminner om de gamla krigsbrickorna med alla hans namn och datum för kalaset. Även hans fadder presenterades. Sen blev det smörgåstårta och fika med glass och kakor plus presentöppning. En glad och lättsam dag som dessutom var så himla mysig, vilket var vad vi hoppats på!! :)

.

• Christi38

Kom på att vi använde oss av namnet Mentor ist för fadder men det är ju samma sak, bara ett namnval liksom :)

• Smam

Ja jag pratademed min syster, hon som ska läsa Välkommen till världen - dikten och hon vill ge han ett handgjort halsband med en fin text så vi ska göra som så att vi sätter på han det som avslutning, istället för heligt vatten på huvet. 

• Fija m 2 pojkar

För er som väljer faddrar/mentorer utifrån att ni vill att de ska ta hand om barnet om det händer något:
    se till att skriva ner det (gärna i ett testamente) och prata med faddrarna/mentorerna om det. 

Svar på tråden det här med namnfest