• Mamma till S

Autism?

Hej
    Har några frågor, är så orolig.
    Jag vet att det är för tidigt att säga nått men jag måste få skriva av mig..

Har en son hemma på 3 mån som är go, glad och väldigt med och social, han ler massor, svarsleenden kommer dagligen (ler när han ser/hör oss), jollrar och verkar allmänt nöjd med tillvaron. Följer en med blicken om man går eller rör sig, fokuserar bra på föremål som rör sig, händer med bra med blicken då, hatar att ligga ensam och somnar gärna i famnen..
    Allt är bra MEN, han har lite svårt att ta ögonkontakt, han kikar gärna över en, på munnen, brevid mitt ansikte eller upp i taket, gärna inte i mina ögon, jag lockar och försöker men nja, det släpper inte riktigt.

Vi har ju fått ögonkontakt nångång i några sek men sen far blicken iväg igen.
    Pratade med en vän som uska och då nämnde hon autism och nu är jag såklart jätte orolig över detta :( 

Pratade med bvc om detta och hon sa att jag inte skulle oroa mig och att detta kollas lite närmare på 3 mån kollen, ska på den nästa vecka, får då fråga läkaren också..

Men åh, det känns så jobbigt bara, nu kan jag liksom inte släppa detta.    

• Svar på tråden Autism?
  • Pinguicula

Jag tycker att du ska försöka slappna av lite! Det du beskriver låter i allmänhet inte som autism och tänk på att ditt barn är väldigt liten! Bara tre månader, barn ska gärna vara äldre än så för att man ska kunna ställa en diagnos...

• Mamma till S
    Pinguicula skrev 2012-07-24 22:46:55 följande:
    Jag tycker att du ska försöka slappna av lite! Det du beskriver låter i allmänhet inte som autism och tänk på att ditt barn är väldigt liten! Bara tre månader, barn ska gärna vara äldre än så för att man ska kunna ställa en diagnos...
    jag vet att han är för liten för att säga nått men kan liksom inte släppa detta med att han inte tar ögonkontakt, allt annat tittar han på och följer med blicken men mig? Njaa nej.
  • Ellaria

Din son är tre månader, det är alldeles för tidigt för att börja undersöka om han har en diagnos. Det tyder inte heller på autism.

You know nothing, Jon Snow
  • mithrandil
    Ellaria skrev 2012-07-24 22:50:02 följande:
    Din son är tre månader, det är alldeles för tidigt för att börja undersöka om han har en diagnos. Det tyder inte heller på autism.
    Många spädbarn kan ha undflyende blick och svårt att fokusera blicken längre stunder helt normalt men däremot så kan ju bristande ögonkontakt visst tyda på autism. Och ts, jag tror det är lite tidigt att oroa sig för sånt ännu. Han är bara tre månader. :) Lycka till!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mamma till S
    Ellaria skrev 2012-07-24 22:50:02 följande:

jo jag vet det men det gör mig lite orolig varför han inte vill se mig i ögonen..
  • Mamma till S
    mithrandil skrev 2012-07-24 22:54:41 följande:
    Många spädbarn kan ha undflyende blick och svårt att fokusera blicken längre stunder helt normalt men däremot så kan ju bristande ögonkontakt visst tyda på autism. Och ts, jag tror det är lite tidigt att oroa sig för sånt ännu. Han är bara tre månader. :) Lycka till!

jag har ju fått kontakt några ggr men det är lättrare sagt än gjort att sluta oroa sig..
  • mithrandil
    Mamma till S skrev 2012-07-24 23:00:25 följande:
    jag har ju fått kontakt några ggr men det är lättrare sagt än gjort att sluta oroa sig..
    Haha.. ja jag vet. :) Jag är ju också mamma. :)
    Men ge det lite tid. Förmodligen och troligen så kommer det med tiden.
    Alla barn utvecklas inte lika snabbt och det i sig behöver inte betyda att de har någon diagnos. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • stresss

Om han har svarsleende och svarar på andra sätt såbetyder inte blickkontakten allt. Har man autism har man svårt med samspel, och detta med att undvika blicken kommer dessutom ofta senare.

Mammor till barn med autism kan ofta känna att deras barn är annorlunda och svåra att få kontakt generellt.

Det låter inte som autism det du beskriver, men du lär inte få mer exakta svar, för att det är för tidigt.

• vampyria2

Åh men vad jobbigt det är när man får in något i huvudet när det gäller ens barn och man kan inte sluta tänka på det, vet hur det är.
    Men du ska nog inte vara så orolig med tanke på allt annat du skriver om din lille, det tyder ju på att det inte är på det viset
    När de är tre månader så är de inte så gamla än att det är något konstigt att de inte tittar en i ögonen m.m, det kommer ska du se.

• Mamma till S
    vampyria2 skrev 2012-07-24 23:04:26 följande:
    Åh men vad jobbigt det är när man får in något i huvudet när det gäller ens barn och man kan inte sluta tänka på det, vet hur det är.
    Men du ska nog inte vara så orolig med tanke på allt annat du skriver om din lille, det tyder ju på att det inte är på det viset
    När de är tre månader så är de inte så gamla än att det är något konstigt att de inte tittar en i ögonen m.m, det kommer ska du se.

tack för att du förstår, blir galen på mig själv, idag har jag förökst massor och sen när han inte ritkigt vill så blri det ju till slut psykiskt och ännu värre för mig bara!! men som du säger, det är så jobbigt när man fått nått på skallen man inte kan släppa.. men jag hoppas det kommer lite mer, han tittar ju ibland, nån sekund men inte så mkt mer än så än, jag hoppas det kommer :)

men allt annat, ja han utvecklas ju precis som en 3 mån ska och mår bara bra. 
  • Mamma till S
    stresss skrev 2012-07-24 23:02:38 följande:
    Om han har svarsleende och svarar på andra sätt såbetyder inte blickkontakten allt. Har man autism har man svårt med samspel, och detta med att undvika blicken kommer dessutom ofta senare.
    Mammor till barn med autism kan ofta känna att deras barn är annorlunda och svåra att få kontakt generellt.
    Det låter inte som autism det du beskriver, men du lär inte få mer exakta svar, för att det är för tidigt.

jag vet att det är tidigt än, ville mest bara dela med mig av mina tankar och få lite stöd :)
  • Paisley

Lite tecken kan man ändå se ibland vid den åldern (innan 6 månader). Om bebisen:

Är stel
    Undviker ögonkontakt
    Är en ovanligt passiv bebis
    Gråter alltid vid blöjbyte och påklädning
    Huvudomfånget ökar snabbt
    Har en bred hög panna och området från näsan till och med munnen är kort, har en bred mun och brett mellan ögonen
    Inte jollrar eller ger svarsleende
    Inte vänder runt, eller vänder runt på ett annorlunda sätt ("viker" ena armen under kroppen)

Men i många fall syns det inga symptom så tidigt. Alla tecken finns naturligtvis inte på alla barn som får autism. Men om man märker att flera av dessa saker stämmer så kan man ju hålla koll på barnet och se hur utvecklingen framskrider.

Vid ett års ålder ska barnet börja säga sitt första ord förutom mamma och pappa, och kunna peka på mamma, pappa och tex lampan. Barnet ska reagera på sitt namn och ge ögonkontakt.

Men en eller ett par avvikelser är ingen anledning till oro.          

Detaljerna är helheten
Svar på tråden Autism?