• Anonym (Hormoni)

Hormoner och bristande lust...

Min egen lust styrs totalt av ägglossing. Och den lusten kan med frekvent sex hållas vid liv fram till mens, Sen är det lite lågvatten ett par veckor under och efter mens, för att på nytt få en kick vid ägglossningen.
    P-piller störde ut min hormoncykel och jag hade låg lust i många år. När jag steriliserade mig och slapp ifrån hormonbaserade p-medel blev jag som ny. Sexlivet förändrades totalt.

Nu har jag efter att ha opererat bort livmodern fått övergångssymptom och ägglossningen svajar och det kan dra ut till månader mellan. Min sexlust försvinner totalt, jag har inga sexfantasier, ingen uppvaktning från min man väcker pirret, vill inte ha någon sexuell beröring, sexet ger mig ingenting.
    Sen kommer en ägglossning och jag tänker på sex nästan dygnet runt, åtrår min man, vill ha honom hela tiden. Vi rider på den vågen ett par veckor, sen ebbar den ut.

Jag saknar verkligen min lust och det finns ingen adekvat hjälp att få för att öka lusten. P-piller förhindrar ägglossning, redan vid 35-årsåldern börjar ägglossningen att bli instabil. Knappt någon forskning läggs på kvinnors sexlust. Försöker förtvivlat få min läkare att skriva ut testosteronkräm, som är det enda som man faktiskt vet hjälper kvinnors lust på traven. (finns i USA, men ej tillåtet i Sverige)

Kvinnors lust hänger definitivt ihop med hormoner, precis som mäns. Under kvinnors liv störs vår hormonbalans ut av graviditeter, amning, p-piller/p-medel, stress (i alla dess former, från sömnbrist till arbetslöshet) andra läkemedel, kostvanor, klimakterisymptom i all oändlighet. Kvinnors sexlust eller brist på sexlust prioriteras inte av sjukvården. Det är nästan omöjligt att få ta ett hormonbalansprov! Jämför om en man kommer in och söker för bristande sexlust. Då är ett sånt prov självklart.

Jag har ägnat många timmar åt att läsa om det här och det är såklart inte hela sanningen, men hormonobalans är definitivt en långt större orsak till taskigt sexliv än vad vi har en aning om.

• Svar på tråden Hormoner och bristande lust...
  • Lavish

Ja det är uselt, jag tappade lusten av p-piller men sjukvården tyckte jag bara skulle knapra på och att det var helt okej.

• Anonym (hemskt)

Det är hemskt ts, men tyvärr så samhället ser ut. Vi är fortfarande inte jämställda männen.

Svar på tråden Hormoner och bristande lust...