• heid

Anonyma donatorer, faderskapsutredning

Hej allihopa!

Jag funderar på det här med anonyma spermadonatorer, t.ex vid privat insemination. När jag har pratat med familjerätten i vår hemkommun så blir det alltid krångligt just utifrån faderskapsutredningen när man har använt sig av en anonym donator. Faderskapsutredningen kan ju då inte avslutas, utan måste ligga öppen och skickas även så till tingsrätten när den icke-gravida mamman vill närståendeadoptera barnet. Då ligger det i tingsrättens händer att avgöra om den icke-gravida mamman ska få bli vårdnadshavare åt barnet eller inte.

Ni som har använt er av anonyma donatorer; hur har det fungerat? Hur har ni blivit bemötta i faderskapsutredningen och i adoptionsutredningen? Hur har tingsrätten resonerat?

Vänliga hälsningar
    heid

• Svar på tråden Anonyma donatorer, faderskapsutredning
  • Egalia

Hej!
    Vi var på storkkliniken och hade anonym donator. Det borde inte vara några som helst problem om ni åker till en klinik som kan bekräfta att donatorn är anonym. Faderskapsutredningen måste då läggas ner eftersom det inte går, och aldrig kommer att gå, att fastställa faderskapet. De besked ni har fått verkar underliga tycker jag, om det är så att ni tänkt åka till en klinik. Finns inga som helst grunder för att de inte skulle lägga ner den!

Vi fick väldigt bra bemötande, faderskapsutredningen bestod av ett möte med socialsekreterare på familjerätten i kommunen (vilket vi klarade av redan under graviditeten). Vi informerade om att vår önskan var att jag skulle adoptera vår dotter och hon skrev in det i utredningen. Sedan lades den ner när vår dotter var född (innan dess kan den inte avslutas). Vi ansökte sedan om adoption och fick samma socialsekreterare, hon träffade oss ytterligare två gånger varav en gång i vårt hem. Då hade hon redan med sig den färdigskrivna utredningen där hon föreslog nämnden att fatta beslut om att en adoption skulle vara för barnets bästa. Och tingsrätten tog ju lite tid på sig men sedan kom det positivt besked även där, Allt gick supersmidigt! Lycka till!

• Mamma till Doris

Alltså, är donatorn anonym och du inte har någon som helst möjlighet att spåra upp honom så går det ju inte att hitta honom. Så småningom läggs alltså faderskapsutredningen ner - hur lång tid det tar beror på handläggaren. Jag har hört om tjejer som har fått vänta i nästan tio år, och andra som har fått det överstökat på några månader.

Och det går att genomföra en adoption trots att faderskapsutredningen inte är nedlagd. Det beror på omständigheterna, och ni ska helt klart ansöka om adoption innan faderskapsutredningen är klar.

Det enda "problemet" är att du/ni inte kan få underhållsstöd från försäkringskassan om socialtjänsten anser att du inte samarbetar i faderskapsutredningen - och det kan man ju leva med.

• Mamma till Doris

Nu vet jag inte hur din situation är, men TS verkar ju ha en partner som ska adoptera barnet - och vid adoptionen försvinner ju de pengarna ändå.

Och precis - är donatorn anonym på riktigt så kan man ju samarbeta fullt ut. Vet man inte så vet man inte.

Svar på tråden Anonyma donatorer, faderskapsutredning