• Eliin80

Balanscykel - puky eller kettler?

Jag funderar på att köpa en balanscykel till mina barn. Dock är den ena 2 och den andra 4, men jag vill gärna att båda ska kunna använda den. Den minsta pukyn har jag sett funkar för barn från 85 cm, men det står ingen övre längdgräns? Någon som vet? Sen nästa puky-modell, där ska de vara från 90 cm. Min minsta är ca 86 (och stora tjejen ca 104 cm). Kan det gå ändå tro? Kettler tycker jag egentligen är snyggare, en har fått för mig att de är sämre?

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Svar på tråden Balanscykel - puky eller kettler?
  • Suri

Har du sett att de säljer balanscyckel på Stadium för 499kr? Vi har testar Pucky och har en Kettler, köpte en på Stadium till den yngsta och den är helt klart bäst. Barnen föredrar den. Ser ut som en "vanlig" cykel. Vi har pimpat den med cykelkorg och ringklocka. Jag rek absolut den och inte minst för prisets skull!!

• Suri

Glömde säga att Stadiums cykel är mycket enkel att höja/sänka sadeln på. Inga verktyg behövs.

• Eliin80

Nej, det har jag inte sett. Får kolla in det. Kettler ligger dock på 499:- för den minsta iaf.

• Eliin80

Aha, ja, det är ju en klar fördel när man vill ha den till två barn!

• Pippi Långstrump

Vi har Kettler pimpad med ringklocka! Lätt och smidig.
    Träffa en hollänsk familj på semestern som använde balanscyklar till sina barn. ( 2,5 och 5) när de var på besök i stan!

• Flickan och kråkan

Vi har haft en puky LRM och en kettler 10-tum. Till ett barn på 104 cm så känns den liten. Min yngsta hade pukyn från han fyllde 3 år till nu i våras. Den fungerade fortfarande bra men han fick överta storebrors kettler som är lite större då han fick en vanlig tvåhjuling. Båda cyklar idag på vanliga tvåhjulingar så vi får väl göra oss av med våra. Jag har inte långa barn. 3-åringen är 92 cm någonting och storebror ganska precis en meter. Puky LRM hade känts liten för storebror. Problemet är väl din yngsta. Det är ju jätteviktigt, särskilt när de lär sig, att de når ner ordentligt till marken med hela fötterna så att säga. Kettlers speedy ska de väl vara närmare 90 cm för att nå ner. Lagom för äldsta när han var 3 år....lite drygt. Många av springcyklarna är från 90 cm. Kan ni testa med minsta någonstans så gör det.

• Eliin80

Hmm, ja, det lutar väl lite åt en kettler 12 tums. Så får minsta växa till sig lite, eller kanske ha platåskor i början...

• Flickan och kråkan
    Eliin80 skrev 2012-07-25 20:38:49 följande:
    Hmm, ja, det lutar väl lite åt en kettler 12 tums. Så får minsta växa till sig lite, eller kanske ha platåskor i början...
    Jag tycker att du tänker fel . På kettlers 12,5 tum så är sadelns lägsta höjd 35 cm. Det innebär att barnet troligtvis behöver vara längre än 90 cm. Pukys LR1 som är från 3+ har en lägsta sadelhöjt på 34 cm och för den ska barnet vara 90 cm. Jag hade köpt två i ditt läge. Finns ju begagnade att hitta till ett mer facilt pris. När min yngsta fick sin Puky när han fyllde 2 år så hittade han balansen efter en vecka och ville verkligen inte dela den med någon. Båda mina har mer eller mindre bott på sina cyklar. De har cyklat tillsammans. Vill du ändå hitta ett mallanting så skulle jag satsat på kettlers 10-tum.
Svar på tråden Balanscykel - puky eller kettler?