Jag har haft två barn i fransk förskola (école maternelle). Det som sägs ovan stämmer, men jag kan komplettera lite med mina erfarenheter.
Hos oss fick barnen inte äta i skolan om man inte båda föräldrarna jobbade. Det kostar pengar att äta i skolan och avgiften baseras på inkomsten. Första året sover barnen middag efter maten. Efter vilan var det ingen organiserad pedagogisk verksamhet, utan mer fri lek. De barn som inte åt i skolan gick därmed i allmänhet hem för dagen då de andra gick för att äta. Man kan välja att ha barnet i skolan heldag eller bara förmiddag, men inga andra konfigurationer. Barn i de högre årskurserna som inte äter i skolan hämtas av föräldrar eller dagmamma för att äta hemma. Lunchpausen är ungefär 2 timmar lång.
Det är ingen kö till école maternelle, eftersom alla barn garanteras en plats. Det är däremot i allmänhet lång kö till barnomsorgsplats för barn under tre år. Att alla barn är garanterade en plats i kommunal förskola från tre års ålder innebär att skolan kan neka ett barn som ännu inte fyllt tre år plats, även om det inte är särskilt vanligt. För att få börja måste barnet vara torrt. Det händer att barn som inte är torra, inte är "skolmogna" eller inte trivs i skolmiljön skickas hem för att få återkomma ett par veckor/månader senare. Inskolningsperioden brukar inte överskrida 20 minuter, så det gäller att barnet är med på noterna.
Min äldsta dotter har gått två år i fransk maternelle och ett år i svensk förskoleklass och jag tycker att de två verksamheterna liknar varandra. Mellandottern som har gått ett år i fransk maternelle och ett år i svensk förskola har märkt av en större skillnad. Fransk maternelle är tydligt skolförberedande och har många mål som syftar till att underlätta den kommande läs- och skrivinlärningen.
Är frågan fortfarande aktuell? Hör av dig om du har fler funderingar eller frågor!