• Vemsom

Dagens kvinnor gillar inte längre romantik?

Är detta en sanning att dagens kvinnor inte tycker om romantik? Dagens kvinnor verkar hellre supa sig fulla och gå på krogen. Jag är väldigt romantisk av mig och tycker det är tråkigt att romantik inte uppskattas längre. Varför har det blivit så? När man läser på forum och pratar med vänner så kastas romantik i soptunnan. Man kan göra tre rätters middag, ha doftljus (ska vara hennes favorit doft), blommor (hennes favorit färg), massage, överraska på jobbet med häst och vagn till en fin restaurang, om man bor i en villa kan man forma en buske till ett hjärta. Jag har miljoner idéer vad man kan göra, men vad spelar det för roll när det inte uppskattas? Är det bara så med svenska tjejer?

• Svar på tråden Dagens kvinnor gillar inte längre romantik?
  • Exoplanet
    Vemsom skrev 2012-07-25 22:15:28 följande:
    Jag har inte frågat rätt ut så klart. Utan när badade en gång så stannade vi och hon ville ha hallon. Jaha tycker du om det frågade jag, då sa hon jag älskar det.

Touché? Fick mig en tankeställare där.

Men hur kommer det sig att vänner man har pratat med och på olika forum  säger att de inte tycker om romantik?
    Jag tror att de menar just den konventionella romantiken för att den kanske känns opersonlig. Däremot tror jag att alla gillar uppskattning på ett personligt sätt. De kallar det väl inte romantik bara.
    Det är ju inget fel i att gilla det du beskriver, var och en blir salig på sitt sätt, men folk är olika helt enkelt. 
  • Exoplanet
    PolyPond skrev 2012-07-25 22:18:35 följande:
    Absolut. Jag skulle uppskatta mycket av det i ts, men om någon jävel klippte mina buskar till ett hjärta skulle det bli en avhyvling.
    Skrattande Ja, det är onekligen överkurs. Jag hade nog gillat om han klippte dem till något absurt. Fast det är för mycket faktiskt, skulle kännas lätt psycho.   
  • Vemsom
    Exoplanet skrev 2012-07-25 22:19:52 följande:
    Jag tror att de menar just den konventionella romantiken för att den kanske känns opersonlig. Däremot tror jag att alla gillar uppskattning på ett personligt sätt. De kallar det väl inte romantik bara.
    Det är ju inget fel i att gilla det du beskriver, var och en blir salig på sitt sätt, men folk är olika helt enkelt. 
    Tjejen jag gjorde middagen och massagen åt. Hon har sagt innan att hon inte är så förtjust i romantik. Men hon sken som en sol när hon fick öppna ögonen och sa att det är det finaste någon har gjort för henne. Hon berättade det för allt och alla. Tror inte att hon tänkte "nu måste jag le för inte göra honom ledsen". För hon sken som en sol verkligen. Så visst kan du ha rätt att de flesta tänker på konventionella. Så hon kanske inte var så emot romantik som det lät.
  • avstängd

Jag har ett ex som var väldigt romantisk och gjorde annorlunda och fina saker för mig ofta. Jag saknar honom. Drömmer

• PolyPond
    Exoplanet skrev 2012-07-25 22:24:06 följande:
    Skrattande Ja, det är onekligen överkurs. Jag hade nog gillat om han klippte dem till något absurt. Fast det är för mycket faktiskt, skulle kännas lätt psycho.   
    Här handlar det nog mer om att ingen skall bära hand på mina buskage
  • Donati

Jag är gillar nog lite romantik just bara för min sambo är inte någon vidare romantisk...
    Men ibland från ingen stans dyker han upp med rosor och choklad.
    Då blir jag ny kär! Så det räcker nog gott och väl för min del!

• Sofe
    Ingrid Bergman skrev 2012-07-25 21:53:01 följande:
    Varför? Förvånad (Jag skulle tycka det var pinsamt men inte så att jag nästan gör slut)

Tja, det var pinsamt men kanske det framföralt var en känsla av att han borde känna mig bättre än så vid det laget. Givetvis så är jag glad att jag tog mitt förnuft till fånga, då jag inser att han gjorde detta enbart av av kärlek, men hu! Det var hemskt ett tag.
  • Business
    Vemsom skrev 2012-07-25 21:20:48 följande:
    Är detta en sanning att dagens kvinnor inte tycker om romantik? Dagens kvinnor verkar hellre supa sig fulla och gå på krogen. Jag är väldigt romantisk av mig och tycker det är tråkigt att romantik inte uppskattas längre. Varför har det blivit så? När man läser på forum och pratar med vänner så kastas romantik i soptunnan. Man kan göra tre rätters middag, ha doftljus (ska vara hennes favorit doft), blommor (hennes favorit färg), massage, överraska på jobbet med häst och vagn till en fin restaurang, om man bor i en villa kan man forma en buske till ett hjärta. Jag har miljoner idéer vad man kan göra, men vad spelar det för roll när det inte uppskattas? Är det bara så med svenska tjejer?
    Din "romantik" känns helt overkill. Tycker inte att det är romantiskt utan bara sjukt fånigt faktiskt. En buske som ett hjärta? Jaha? 

Nej för mig är romantik något helt annat som inte innefattar min favoritdoft (har jag ens någon sådan?), häst och vagn från jobbet eller vad det nu kan vara. Jag och min pojkvän jobbade under många år i olika städer i europa och det bästa som fanns då var när han i egen hög person dök upp utan att jag visste att han skulle komma.  
  • J   a   d   e   d
    Vemsom skrev 2012-07-25 21:20:48 följande:
    Seriöst, häst och vagn? Hjärtformad buske? Doftljus?

Du får nog sluta läsa Frida.  
    All min rädsla försvann när du sakta tog min hand.
  • FruLiNi

Romantik för mig är när min man är lyhörd. När han uppmärksammar det lilla i vardagen. Som när han tex har köpt min medicin när han vet att den är på väg att ta slut. Det låter jättelöjligt men jag blir så glad när han tänker på de små sakerna och visar att han bryr sig om mig. Det är kärlek för mig.

Romantik får inte bli för krystat och framarbetat, då blir jag obekväm och de tillfällena blir aldrig romantiska.

• Ardiinduu
    Sofe skrev 2012-07-25 21:37:55 följande:

Hu, det mesta av det får mig att vilja lägga benen på ryggen och ta mig därifrån. Middag, ok. Men häst och vagn och hjärtformade buskar? Jag ryser! GIvetvis är det så att detta är mina personliga känslor och jag tror säkert det finns en hel del kvinnor som skulle uppskatta sådana saker.

Själv höll jag på att göra slut när min kille skickade blomsterbud till jobbet.  

Göra slut? Hade du tänkt att ragga på dina kollegor? 
    De flesta svenskor tänker precis som du.
Svar på tråden Dagens kvinnor gillar inte längre romantik?