Mon son är så han är nu 6 veckor gammal. Hade exakt samma problem som dig. Han skulle prompt ligga vid bröstet men åt just inget, ville bara ha den i munnen. Annars skrek han. Gaanska jobbigt att ligga där med han vid bröstet, handikappande.
Han skriker ofta eftermiddag/kväll nu med. Också hört att i princip alla bebisar gör så, dom blir överstimulerad under dagen och måste skrika av sig. Märktes (och märks) om det händer för mkt på dagarna, för många människor håller i han så blir han riktigt grinig på kvällarna. Vi vaggar han, sätter han i babysittern, går med barnvagnen osv. Trycker av lampor och sänker TVn. Olika saker funkar olika dagar.
Vi började ge våran son ersättning en gång om dagen när han var 1 ½ vecka gammal. Han hade magknip och blev inte mätt trots att han ammade intensivt i ca en timme varje gång. Allt mellan 10 min till en timme efter amning högg han efter tutte igen. Vi märkte att han vart mkt nöjdare med ersättning. Vi ökade på det succesivt tills han var 4 veckor, då slutade jag amma helt. Han vart som ett nytt barn! Sover på nätterna (vaknar för mat, äter inte så mkt och somnar om) vaken och GLAD på dagarna, jollrar skrattar och lär sig massa nytt. Att vi gav han ersättning störde inte min mjölk produktion alls, inte ens när han fick mer ersättning än amning. Han har haft napp sen han var två dagar och som sagt flaska sen 1 ½ vecka gammal, störde inte alls amningen. Han sög på tutten som han skulle i alla fall.
Gör det som känns bäst för DIG och som du märker att ditt barn mår BÄST av. Klart man ska vara försiktig med flaska och ersättning om du vill fortsätta amma men min son skrek inte lika mkt och sov bättre om han fick ersättning på kvällen. Dessutom mår inte barnet bra om mamman har det jobbigt, barnet känner det. (Jag tyckte det var jobbigt att behöva ligga i 2 timmar med han vid bröstet, tänkte du kanske med tycker så) Säger som min far "Man ska göra det så lätt och bekvämt för sig som det bara går och inte krångla till de."
Skrikiga kvällar kan dock vara svårt att komma ifrån, men min son skriker inte lika ofta och inte lika länge nu sen han får bara ersättning. Och jo, kan även tillägga att sedan han får ersättning har han börjat tagit nappen jätte bra. Var inte allt för förtjust i den innan.