• honduvet

4 veckor efter förlossning, hur mår ert underliv?

Jag har varit öm länge i underlivet. Haft svårt o sitta vissa dagar. Olika för hur mycket jag rört mig eller om jag suttit för länge. Innan har det känts väldigt ömt och som en dunkande värk medan det nu övergått till att det känns som riktiga blåmärken, innanför runt mynning. Det känns mer hela tiden nu, inte mer egentligen, än innan men annorlunda... Är det fler som upplevt det och att det kanske ingår i läkningsprocessen? Är fasen livrädd för framhålls och allt trots att jag gör knipövningar flera ggr om dagen... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-25 23:26
    framfall och inte framhålls ska det stå!

• Svar på tråden 4 veckor efter förlossning, hur mår ert underliv?
  • EnsamMammaTillTvå

Sydde du?

Sydde inte och börjar känna mig normal nu (5v efter). Har inte vågat känna efter medan jag fortfarande hade avslag.

• honduvet
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-07-25 23:28:28 följande:
    Sydde du? Sydde inte och börjar känna mig normal nu (5v efter). Har inte vågat känna efter medan jag fortfarande hade avslag.

Ja, sydde tre inre som jag inte känt av alls och tre yttre som gjort skitont när jag kissat men som nu känns som det läker. Alla stygn är borta. Eller har inte heller vågat känna inuti heller än trots att mitt avslag avtog redan efter 2v... så vet inte om de inre fallit bort, men vad kan de ha med saken o göra? Om nu det yttre såret läker så känns det ungefär som de gör inuti också...värker till ibland liksom. Har du haft den ömhet som jag beskrev ovan?
  • EnsamMammaTillTvå

Nä inte alls det var därför jag undrade om du sytt. Tänkte att man kanske är mer öm då. :)

• honduvet
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-07-26 07:16:51 följande:
    Nä inte alls det var därför jag undrade om du sytt. Tänkte att man kanske är mer öm då. :)

Nä det är inte stygnen det gör ont i utan muskulaturen och bäcken runt om. Jag hade även en rätt tuff förlossning så det är väl inte alls konstigt att jag är mörbultad iofs men jag bara funderar på den annorlunda känslan nu...
  • Suupermom

Jag tyckte att det tog låååång tid innan jag slutade känna att underlivet var en enda molande grop (konstig beskrivning kanske men vill inte gå in på detaljer ) . Det blev succesivt bättre med tiden men det är först nu ett år senare som allt känns riktigt bra igen så det var en lång process. Man känner sig lätt ensam då man ju överallt läser om de som återhämtar sig på några veckor men jag har insett att det är man inte och det tar olika lång tid.

Försök och knip i den mån du kan (tog flera månader för mig att ens hitta tillbaka till att kontrollera musklerna!

• honduvet
    Suupermom skrev 2012-07-26 08:33:33 följande:
    Jag tyckte att det tog låååång tid innan jag slutade känna att underlivet var en enda molande grop (konstig beskrivning kanske men vill inte gå in på detaljer ) . Det blev succesivt bättre med tiden men det är först nu ett år senare som allt känns riktigt bra igen så det var en lång process. Man känner sig lätt ensam då man ju överallt läser om de som återhämtar sig på några veckor men jag har insett att det är man inte och det tar olika lång tid.

Försök och knip i den mån du kan (tog flera månader för mig att ens hitta tillbaka till att kontrollera musklerna!
    Oj...skräcken!!
    Jag har tur nog, vad det känns som iaf inga problem med att knipa och hitta musklerna eller hålla länge. Känner tom. träningsvärk ibland samt att jag i dag faktiskt stoppade upp ett finger och det kändes nästan tajtare än innan... bra?!

Upplever ni att ni var kissnödiga oftare, flera veckor efter? Jag dricker ju mkt i och med amningen och för det nu är sommar, men de känns som jag springer på toan hela tiden. Jag kan hålla mig, för ibland kommer de bara lite när jag kissar... Är SÅ orolig för att få framfall, trots att det enda "symtom" jag har på det är att jag känner mig kissnödig oftare...:(
  • Suupermom

Jag upplevde att jag var kissnödig ända fram tills för några veckor sen då jag fick en antibiotika kur mot obalans i underlivet då släppte det. Min gynekolog (som för övrigt friskförklarade mig och sa att allt så helt bra ut) sa att det nog var den obalansen som i mitt fall orsakade känslan av konstant kissnödighet. Sen kissade man ju väldigt ofta som gravid så i början tror jag att det inte är något ovanligt då ju blåsan är "van vid" att kissa ofta. Du har säkert också en massa vätska kvar i kroppen att kissa ut så enbart det skulle jag inte oroa mig över utan det är bara att vänta och se och hoppas du snart känner dig bättre.

Ja det är en "mardröm" när det tar tid att läka men efter att ha i princip intalat mig själv att jag nog fått framfall (för mkt läsande om det här på fl) så är jag oerhört tacksam över att ha kommit så pass lindrigt undan som jag har.

Kan även som en bonus berätta att sexet nu ett år senare även är skönare än innan graviditeten så viss uppsida finns det ju även för såna som mig

Svar på tråden 4 veckor efter förlossning, hur mår ert underliv?