• Mini Léonie

Vecka 19 med retad livmoder....? Sammandragningar....

Var hos BM / läkaren igår efter 2 veckor med elaka sammandragningar. Värst var i förrgår då de kom med jämna mellanrum så att de gick att klocka. Kallar det sammandragningar men en obehaglig tryck/värk känsla nedåt.

Undersöktes igår och livmodern är retad (tror jag hon skrev på intyget) men tappen är än så länge opåverkad vilket jag förstått är bra.

Fick även tillsagt att 2 veckors VILA är det som gäller nu.. Och jag försöker tänka (det känns tufft att inte få gå och jobba) att vilar jag och verkligen tar hand om kroppen nu så slipper jag det värsta tänkbara som jag förstår kan ske annars. Mardrömmen är ju 3-4mån SÄNGLÄGE...

Nyfiken på om fler varit med om sånt här så tidigt?

• Svar på tråden Vecka 19 med retad livmoder....? Sammandragningar....
  • Mini Léonie

Martini:
    Jag har med så svårt att veta vad som är "normalt ont" och vad som har med sammandragningarna och det krånglet att göra..

• Mini Léonie

Martini:
    Jag har med så svårt att veta vad som är "normalt ont" och vad som har med sammandragningarna och det krånglet att göra..

• LikeTheWayYouStruggle

Jag fick sammandragningar runt vecka 15 med första barnet. Var in 2 ggr och mätte tappen som var opåverkad.
    Fick bricanyl en gång.

Med andra barnet började sammandragningarna runt vecka 17 tror jag?
    Då var jag lite coolare vis av min första graviditet med väldigt mycket sammandragningar hela tiden och kollade inte ens upp det, det är tydligen normalt för mig med dessa sammandragningar. Ibland onda ibland inte, men dom påverkar inte tappen.

Barnen föddes med snabba förlossningar i vecka 38 & 37.  

• Mini Léonie

Liketheway;
    Hur tidigt fick du bricanyl? Hört att det är först efter vecka 22? Därför jag är så orolig nu i "mellanperioden" liksom...

• Scratt

Kan lägga till, ifall någon är intresserad att min tapp alltid varit påverkad, dom gångerna som jag varit inlagd ( v. 22, 24, 27, 28) har den varit runt 1 cm och jag har börjat öppna mig inifrån
    Andra graviditeten gick jag och var öppen ca 3 cm från vecka 31-32 tror jag att det var

• Mini Léonie

Måste fråga... Trodde att min tapp är opåverkad men det enda läkaren sa va att den är stängd. Är det samma sak? Kan den va stängd men ändå kortad? Förstår ni hur jag menar?

• Scratt

Ja då, mina barn är fullgångna, min sista förlossning sattes till och med igång, en dag före bf

• Mammatillfilur

Mini: tappen ska vara sluten och lång då betyder det att den är helt opåverkad. Så din tapp är nog opåverkad :) Tror att du kan vara lugn :)

• Mammatillfilur

En tapp kan inte vara på väg och öppnas och samtidigt lång. Den minskar i längd när den börjar öppnas. Vid en förlossning när man är öppen 10 cm är tappen helt utplånad och känns inte alls....

• Mini Léonie
    Mammatillfilur skrev 2012-07-29 10:11:20 följande:
    Mini: tappen ska vara sluten och lång då betyder det att den är helt opåverkad. Så din tapp är nog opåverkad :) Tror att du kan vara lugn :)
    Tack snälla.. Blev bara så förvånad att hon sa stängd och att det sen ändå kan betyda att den har minskat ganska mkt.. Ville liksom veta om min va lång eller påverkad men jag släpper det :)
  • isis bianco

Hur är det med alla i tråden? Oförändrat för mig, ska lämna nytt urinprov på måndag så får vi se om det har kommit tillbaka nån bakterie.

• Mammatillfilur

Med mig är det lite bättre :)
    Alla sammandragningar upphörde då antibiotikan började verka :)
    Är bara väldigt trött...men det är väl inte konstigt när man har ätit 3 antibiotika-kurer på knappt 4 veckor.

Svar på tråden Vecka 19 med retad livmoder....? Sammandragningar....