• spöke

Vilket av dessa flicknamn som slutar på -ia gillar du bäst?

Fortsätter med mina små namnundersökningar... Vilket av dessa 50 flicknamn som slutar på -ia gillar du bäst?

Kommentera gärna. Även vilka du inte gillar.

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av dessa flicknamn som slutar på -ia gillar du bäst?
  • spöke
    lovegivespower skrev 2012-07-26 12:00:15 följande:
    Orkade inte ens läsa alla namnen...
    Nej, det behöver man inte om man inte känner för det. Tanken bakom listan är att ge lite inspiration till de som letar namn (och lite underhållning till de som gillar namn). Jag får ofta frågor om namn så det här är bara ett litet bidrag till de som är intresserade.
  • BinaBurner

Adelia har jag inte hört förut! Fastnade för det här, men gillar nästan alla namnen. Tydligen är jag en -iaperson. Felicia är ett namn jag har otroligt svårt för dock.

• spöke
    BinaBurner skrev 2012-07-26 12:06:14 följande:
    Adelia har jag inte hört förut! Fastnade för det här, men gillar nästan alla namnen. Tydligen är jag en -iaperson. Felicia är ett namn jag har otroligt svårt för dock.
    Det är många som gillar -ia-flicknamn. De låter ganska mjuka och feminina.
  • viseversa
    lovegivespower skrev 2012-07-26 12:00:15 följande:
    Orkade inte ens läsa alla namnen...
    samma här.
  • användarnamn1

Jag tyckte inte riktigt bra om något av dem, och illa om många. Livia är ganska fint, för det påminner mig om Livia i I Claudius, som förvisso var elak, men ändå en så väldigt stark karaktär. Ett antal av de här namnen tycker jag bättre om om jag uttalar dem på engelska, men jag hade inte döpt ett barn till något uttalat på engelska när jag som det är bor i Sverige och kommer skaffa barn med min svenske sambo. Tycker även helt ok om de namnen som är ryskklingade - Natalia, Anastasia - och om Antonia som också får mig att tänka romarrike, men de är ändå alldeles för tjejiga för mig, eller har potential att tolkas väldigt flickigt och rosa Barbie-plotter...

Jag är namnintresserad, men ogillar de flesta flicknamn. Av de som inte är "upptagna" av släkt och familj redan, har jag bara kommit på ett flicknamn jag är riktigt kär i, och det är inte alls särskilt tjejigt, vanligare för flickor än pojkar, men ändå androgynt och kan användas av båda, kort, starkt och rätt ovanligt. (och jag nämner det inte här, för jag vill inte råka "sprida" det mer, även om jag inte tror det skulle vara särskilt mångas favorit)

• spöke
    användarnamn1 skrev 2012-07-26 12:45:17 följande:
    Jag tyckte inte riktigt bra om något av dem, och illa om många. Livia är ganska fint, för det påminner mig om Livia i I Claudius, som förvisso var elak, men ändå en så väldigt stark karaktär. Ett antal av de här namnen tycker jag bättre om om jag uttalar dem på engelska, men jag hade inte döpt ett barn till något uttalat på engelska när jag som det är bor i Sverige och kommer skaffa barn med min svenske sambo. Tycker även helt ok om de namnen som är ryskklingade - Natalia, Anastasia - och om Antonia som också får mig att tänka romarrike, men de är ändå alldeles för tjejiga för mig, eller har potential att tolkas väldigt flickigt och rosa Barbie-plotter...

Jag är namnintresserad, men ogillar de flesta flicknamn. Av de som inte är "upptagna" av släkt och familj redan, har jag bara kommit på ett flicknamn jag är riktigt kär i, och det är inte alls särskilt tjejigt, vanligare för flickor än pojkar, men ändå androgynt och kan användas av båda, kort, starkt och rätt ovanligt. (och jag nämner det inte här, för jag vill inte råka "sprida" det mer, även om jag inte tror det skulle vara särskilt mångas favorit)
    Det är intressant att vissa har lättast att komma på flicknamn de gillar, medan andra har lättast att komma på pojknamn.
  • CeeJay

Röstar på SOFIA som jag tycker är ett väldigt vackert namn. Gillar även Cecilia, Julia och Alicia.

• barnluktarbajs

Jag tycker Livia är väldigt vackert i skrift, men inte i tal. För mig är det helt enkelt ett namn som passar bättre på pappret. 
    Valkyria är ett ståtligt namn, men känns också våldsamt och aggressivt. 

Men det var många fina namn också, jag är nog också en -ia-person som någon skrev här ovanför.  

• EvelinasSyster

Julia helt klart Om liten i magen är en tjej blir det högst troligt en liten Julia

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Min dotter

Många fina namn! Gillar nästan alla O-namnen, särskilt Ottilia! Adelia är väldigt vackert också, aldrig hört det förut.

• rebeckan

Cordelia, Emilia, Julia, Mia, Natalia, Siliva och Teresia är namn jag själv tänker på, tycker dock Julia är finast

Livia, Maria, Patricia, Valkyria och Viktoria är också fina :)

Natania är en annan favorit :)

• CJ1

Alicia, Elicia, Emilia, Felicia, Julia, Lia, Livia, Lucia & Mia tycker jag är finast utav dessa namn. 

• SannaM

Olivia röstade jag på. Flera fina, men det blir lätt för gulligt med ia-namn ändå... Julia är fint, likaså Ofelia, Alicia, Cornelia... men om sagt, lite FÖR gulligt för ett eget barn

• BinaBurner

Cordelia är för övrigt oändligt mycket finare än Cornelia. På rikssvenska blir Cornelia så blekt, när R:et försvinner. På finlandssvenska (som jag talar) trycker man på första stavelsen och uttalar R:et och O:et uttalas som Å. Då blir det ett helt annat namn. När man uttalar Cordelia blir man "tvungen" att säga R:et också för att kunna säga namnet. Am I making any sense? Kanske inte, men min poäng var att Cordelia är finare i alla fall, hehe.

• spöke
    BinaBurner skrev 2012-08-05 21:40:51 följande:
    Cordelia är för övrigt oändligt mycket finare än Cornelia. På rikssvenska blir Cornelia så blekt, när R:et försvinner. På finlandssvenska (som jag talar) trycker man på första stavelsen och uttalar R:et och O:et uttalas som Å. Då blir det ett helt annat namn. När man uttalar Cordelia blir man "tvungen" att säga R:et också för att kunna säga namnet. Am I making any sense? Kanske inte, men min poäng var att Cordelia är finare i alla fall, hehe.
Svar på tråden Vilket av dessa flicknamn som slutar på -ia gillar du bäst?