• Anonym (Malmarodörer!)

Hur blir man av med mal?

Jag har insett att jag har massa mal hemma! Har fryst alla kläder i omgångar men det hjälper inte! Någon som vet vad som funkar? Vore jättebra om du själv har erfarenheter av att bli av med mal. Jag vill helst undvika såna där hemska malkulor eftersom de luktar så illa. Har några hjärtan av cederträ men det har inte gjort någon skillnad. Har läst att man kan torktumla alla kläder i 60 grader i en halvtimme men jag vet i sjutton om kläderna tål det!

Snälla ni - kan inte nån hjälpa mig!?

Malen är ganska liten och flyger fladdrigt. Den är guldfärgad. Det är bara larverna som gör skada - de äter naturmaterial så det blir hål i kläderna.

• Svar på tråden Hur blir man av med mal?
  • Primrose

TS: det ser absolut ut som klädmal. Jag bodde i England i många år och fick då bekanta mig med ohyra av allehanda slag. Mal var ett av de minst otrevliga, kan jag säga. Men vi hade inga jätteproblem med dem. Oftast kunde det komma en hel del i trapphuset - det var när grannen städade.
    Men vi hade inne hos oss också och fick en del plagg förstörda. Lavendel i tygpåsar och cederträgalgar körde vi med.

Du har ju just mal - men någon annan här undrade över hål i bomullskläder. Då kan det kanske vara pälsängrar. Det har jag också råkat ut för, fast här i Sverige.

• Anonym (Malmarodörer!)

Primrose, tack! Jag tycker att cederträ luktar gott och har förstått att det finns sprejer man kan använda i klädkammaren. Och galgar låter ju också bra - var köper man dom? (billigt helst) Lavendel är ju najs, visste inte att det också var en antidote! 

Och ang. pälsängrar, var brukar man hitta skalbaggarna? Jag har iaf aldrig sett några, men jag tycker att jag känner igen larverna...

Pälsängrar

• Primrose

Var man köper dem i Sverige kan jag tyvärr inte svara på (men jag googlar just snabbt och fick en del träffar). I London tror jag att vi köpte dem på John Lewis.
    De är nog inte så billiga, tyvärr.
    Torkad lavendel kan du själv lägga i små påsar av något muslin-liknande tyg s
    (eller tunt linne) du syr själv ( för hand går bra) och syr ihop eller knyter igen med ett band. Sedan kan du lägga dem på hyllorna i garderoben eller byrån.

Jodå, man kan se baggarna ute på vift också. Men oftare ser man larver.

• Anonym (Malmarodörer!)

Primrose, om det är vanligt att man bara ser larver och inte baggar så vet jag att vi haft pälsängrar i alla fall tidigare. Uää!!

• Anonym (Malmarodörer!)

Puffar lite!

• Lady Gaga
    Anonym (Malmarodörer!) skrev 2012-07-26 18:02:42 följande:
    Primrose, tack! Jag tycker att cederträ luktar gott och har förstått att det finns sprejer man kan använda i klädkammaren. Och galgar låter ju också bra - var köper man dom? (billigt helst) Lavendel är ju najs, visste inte att det också var en antidote! 

Och ang. pälsängrar, var brukar man hitta skalbaggarna? Jag har iaf aldrig sett några, men jag tycker att jag känner igen larverna...

Pälsängrar
    Skalbaggarna kan traska runt lite här typ och var typ på golv och så om man har en invasion.
    Man kan hitta dom vid fönstren oxå. Men dom gillar att lägga ägg bakom listerna och andra mörka ställen.
    Silence! I KEEL you!
  • madprofessor

Galgar i cederträ har jag sett på designtorget för nåt halvår-år sen, dock inte så billiga. Finns säkert nån billigare variant någon annanstans :)

• natha
    Anonym (Malmarodörer!) skrev 2012-07-26 17:47:15 följande:
    natha, jo jag har efterforskat en del på nätet och det är klädmal. Och den har ju gjort hål på en hel del kläder. Kanske borde begära sanering om det går på hemförsäkringen för mina sätt att utrota den har ju inte gått...har inte tänkt på att de kan komma utifrån, så det var ett bra tips! Men jag har sett att det funnits larver (döda) i tidigare lägenheter innan vi flyttat in så det kommer nog därifrån (men då fattade jag inte var det var). Är nog tyvärr vanligt.

Kluckis, jag är inte så informerad om deras kosthållning men jag kan tänka mig att de äter bomull också! 
    Hade samma problem när jag flyttade in i min lägenhet. De tidigare ägarna sa inget men jag började hitta fjärilarna överallt.. När jag såg en i trappen och en ute förestod jag att de kommer utifrån Slå igen ventiler efter sanering. Nomor.se är kanon på sånt. Bor du i lägenhet är de ingen självrisk Går på föreningens/hyresvärdens försäkring
  • natha
    Anonym (Malmarodörer!) skrev 2012-07-26 18:02:42 följande:

Pälsängrar

mallarverna ser liknande ut..
    Även de har lite fjun baktill som den på bilden
  • Anonym (Malmarodörer!)

Puffar lite.

• gogo1010

Hej-ett gammalt knep är att använda tjärdrev som förr brukade användas vid isolering kring fönster etc. De avger en lukt som malen inte gillar-Tjära. Kanske inte så lätt att få tag i.

Svar på tråden Hur blir man av med mal?