• Anonym (Orlig...)

PCO... orolig och ledsen

Fick idag veta att jag lider av PCO. Fick lämna blodprov för att ta reda på om jag även har PCOS. 
    Min gyn berättade för mig att jag ändå skulle kunna bli gravid (med eller utan hjälp) och att det inte var något att oro sig över. Men nu sitter jag här, ledsen och orolig, efter att ha läst på lite..

Så ni som har fått PCO/PCOS konstaterat, hur långtid tog det för er ett bli gravida? Behövde ni hjälp och vad fick ni isf för typ av hjälp?

• Svar på tråden PCO... orolig och ledsen
  • Anonym

har pcos och tre barn. De två första åt jag pergo för att få äl , gick jättefort att bli gravid mindre än 2 månader med båda. Trean behövde jag ingen hjälp med alls.

• Anonym (Orlig...)

Grattis! Skönt att höra... Tycker bara att man får fram en massa skräckexempel när man söker runt, så känns som att man kan andas ut lite då man hör att andra lyckats snabbt trotts PCOS.

Min största farhåga är att vi skall behöva försöka i flera månader, ja kanske år? Vet faktiskt om jag skulle fixa det. 

• Pastell

Hur länge har ni försökt TS? Har själv pco, fick det konstaterat i maj (tror jag det var) och har tagit blodprov för pcos också. Dock vet jag fortfarande inte svaret på det provet för det får jag först i september. Skitdåligt men ja, så funkar det här tydligen. Vi har försökt 10 mån, jag tror inte jag har äl ofta alls och då är det inte konstigt det inte tar sig. Men jag har varit gravid en gång tidigare helt oplanerat, gjorde abort då dock. Så det är inte kört för man har pco ts.....! och det finns massa hjälp! Tror själv jag måste äta tabletter för att få igång äl.

• Aaliyah

Det är så jäkla många som har det att det är mer regel än undantag, sa min gynekolog till mig. De allra flesta blir gravida. Om man är överviktig så ska man försöka gå ner lite, så ökar man chanserna.

• Kasperina

Jag förstår mycket väl din oro och menar inte på något sätt att förminska den, MEN att säga att du inte pallar med att behöva försöka flera månader är rent ut sagt korkat.
    Medeltiden för folk där allt fungerar är 7 månader, och allt upp till ett år räknas som normalt.
    Du kommer att få hjälp och regelbundna kontroller så du kommer att få veta om du inte svarar på behandlingen som du ska. Jag hoppas det går snabbt för dig, men ta inte alltför hårt på om det tar "flera månader"!
    Man klarar det!

• Anonym (Orlig...)
    Pastell : Vi har inte börjat försöka ännu, men planerar att göra det inom  ett snart framtid. Gick till gyn för att jag ville få ordning på min äl/mens innan vi började försöka. Tycker det låter sjukt att du skall behöva vänta så länge, själv skulle jag få min provsvar inom 2v. Håller tummarna för att det snart skall ta sig för er iaf! 

Aaliyah
     : Skönt att höra! Är inte överviktig. Min gyn trodde (innan undersökning) att min konstiga mens berodde på på att jag hade någon form av ätstörning, trotts att jag försäkrade honom om att jag inte led av någon sådan. 

Kasperina : Tack! Ja ursäkta om jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, var verkligen inte så jag menade. Har längtat efter barn i såå många år och nu när vi "snart" skall börja försöka så får man reda på detta, så vart mest ledsen för att det skulle kunna dröja ytterligare många år innan det blir något barn.. 
  • Anonym (fertil pco-s)

det är ju skillnad på pco och pco-s.. namnet med -s innebär ju att man har flera olika symptom/syndrom.. som ökad behåring, acne, utebliven/störningar av menstruationen, fetma - särskilt bukfetma osv..

jag har pco-s, men har INTE haft problem med att bli gravid..
    väntar nu mitt 3e barn.

däremot hade vi flera missfall innan 1a barnet blev till, och det kan ha berott på pco-s'en.
    läste också att vissa kvinnor med pco-s får problem med amningen, att hormonerna gör så att man har dålig mjölkproduktion. (jag kunde inte amma mitt 1a barn, han fick inget sugtag och jag hade mycket lite med mjölk, med 2a barnet iddes jag inte ens att försöka.... får se hur jag gör denna gången-vill nog prova iaf!)

problemet kommer oftast för mig efter förlossningarna och eller när jag slutat med ppiller..
    några månader efter så kommer då mensen jättemånga ggr på raken för att sen inte komma alls på flera månader! - brukar då få medicin utskriven för att få igång mensen, då man BÖR blöda minst var 3e månad (risken för livmodercancer ökar annars markant då livmoderslemhinnan växer sig alldeles för tjock..)

Nåväl, hoppas din utredning visar något ts så ni kan gå vidare därifrån.
    Lycka till! 

• Pastell

TS: Yepp, tog blodprovet i maj, men det är bara läkaren som ger ut svaren i utredningen och de ska ha möte i september först med sköterskorna där de ska diskutera varje fall. Sjukt lång tid ja. Inte hört det dröjt så lång tid någon annan stans.

• TheBlueOcean

Jag har PCOS och min läkare sa att jag till 99,99% säkerhet skulle behöva hjälp att bli gravid. Andra månaden vi försökte lyckades det UTAN hjälp.

• Anonym (Orlig...)
    Tindra2011 o Anonym (fertil pco-s) : Känns skönt att höra att det gått bra för er båda trotts PCO/PCOS

Pastell : Tycker det är riktigt dåligt. Herregud det är ju flera månader väntan för ett litet provsvar, som de ju dessutom redan har svaret på. Jobbigt att det skall hålla så hårt på att det skall vara en läkare som meddelar.. 
  • Anonym (Orlig...)

Nu har jag fått mina provsvar. Ett av tre hormonvärden var något förhöjt och detta bekräftar alltså att jag har PCO. 
    Känns tungt, men jag hoppas att drömmen om ett framtida barn ändå kommer att gå i uppfyllelse.

• Therese med 2 huliganer

Fick pco konstaterat pga att min mens aldrig kom igång efter jag tog ut P-stav. Valde att avvakta med stimulering då jag ville tappa flera kilon innan (gick upp pga dep.). Hade oskyddat sex under 2 år, och samma månad som vi skulle in för att få recept mm, så vart jag spontant gravid. Så första ungen tog två år utan hjälp och andra barnet tog sig andra månaden (till våran chock)...

Så de kan gå fort och de kan ta tid. Önskar er all lycka till Skrattande  

Svar på tråden PCO... orolig och ledsen