• Laudamus

Amma till sömns dagtid?

Jag har skrivit här förut men behöver peppning: sonen, drygt 4 mån snuttar sig igenom nätterna. Det har jag accepterat, tror jag, men väntar på att han ska "växa ifrån" det. Dagtid har jag försökt att låta bli att amma honom till sömns men har han somnat på amningskudden har han fått sova. Däremot har jag inte velat gå och lägga mig i sängen och amma honom till sömns där för jag har trott att han då ska bli ännu "snuttigare". Idag var vi båda dock så trötta att jag gjorde det. Vi sov skönt i två-tre timmar, sonen med bröstet i munnen hela tiden... Men vad tror ni, kan jag söva honom på detta sättet ibland? Dagtid somnar han annars bara om han vaggas i famnen till en speciell skiva, eller i selen och jag tror att han egentligen får för lite sömn...

• Svar på tråden Amma till sömns dagtid?
  • leiapp
    scorpiontjejen skrev 2012-07-31 09:01:16 följande:
    Du, jag får säga vad jag tycker och tänker. Vet inte hur du haft det med ditt/dina barn eller hur dina sömnbehov är men för mig funkar det inte längre att sitta uppe hela nätterna och amma min lilltjej, som för övrigt antagligen inte mår bra av att själv vakna så ofta som hon gjort dom senaste veckorna på nätterna.  Till att börja med är jag en sämre förälder när jag knappt har energi för min dotter dan efter, och för det andra så är det inte så kul att få såriga och/eller ömma bröstvårtor då det ska snuttas så mycket. 
    Så skryta gör jag nog inte, jag hoppades på att andra kunde informera mig om sånt här när jag frågat om hur man kan få dottern att sova längre stunder på nätterna eller ha andra alternativ på dagarna så man kunde lägga ner henne i sängen och få sova lite själv, alternativt behövt städa hemma....
    Hon får en massa närhet och kärlek under den vakna tiden så hon går nog inte miste om nåt ska du se.  

Det lät så enkelt när du skrev  "vi har börjat ge välling" fast det låg lite mer bakom så jag kände att jag ville lyfta upp det. Jag känner mig ibland som förstagångsförälder osäker och jämför mig med andra. Om nån i mammagruppen säger "mitt barn sover hela natten" kan jag undra vad det är för fel på min unge som vill amma 3 ggr/natt. Om jag då får reda på att de låtit sitt barn skrika av ångest för att nå dit inser jag snabbt att det inte är mycket att jämföra sig med för nåt sånt skulle jag aldrig i livet göra mot mitt barn.  Om du verkligen sökt information kring det här tycker jag att det är konstigt att du inte dykt på "somna utan gråt".
  • scorpiontjejen
    leiapp skrev 2012-07-31 19:24:20 följande:
    Det lät så enkelt när du skrev  "vi har börjat ge välling" fast det låg lite mer bakom så jag kände att jag ville lyfta upp det. Jag känner mig ibland som förstagångsförälder osäker och jämför mig med andra. Om nån i mammagruppen säger "mitt barn sover hela natten" kan jag undra vad det är för fel på min unge som vill amma 3 ggr/natt. Om jag då får reda på att de låtit sitt barn skrika av ångest för att nå dit inser jag snabbt att det inte är mycket att jämföra sig med för nåt sånt skulle jag aldrig i livet göra mot mitt barn.  Om du verkligen sökt information kring det här tycker jag att det är konstigt att du inte dykt på "somna utan gråt".
    3 gånger per natt är inget jämfört med 6-8 gånger, eller varje timme, flera dagar på raken..... Testa på det först vettja.. Sen kan du komma och säga att du inte låter ditt barn skrika lite.

• Guiden12
    ränderpåtvären skrev 2012-07-26 19:57:56 följande:
    Tycker det är skönt att kunna amma till sömns, slippa gå ut med vagnen i ruggigt eller slaskigt väder, så kan man slappa under tiden.
    tur man är olika skulle tycka det var hemskt att sitta o slappa, hatar att sitta still så är så glad att ha en bebis som älskar vagnen så jag kan var ute o gå o springa länge med vagn :) 
  • Gsson

Jag har provat 10 uppvak/natt. Amning och snuttning nätterna igenom. Flera dagar i rad. Min son hade dessutom von rosen-skena som omöjliggjorde liggamning. Jag slumrade i en fåtölj varje natt i 6 veckor. Trots detta skulle jag aldrig låta honom skrika. Men det är ju jag det.

• Guiden12
    leiapp skrev 2012-07-31 19:24:20 följande:
    fast det finns ju bebisar som sover hela nätter utan att man använt ngn metod :) min bebbe sov tidigt hela nätter, han är ett lättsamt barn helt enkelt :) 
  • leiapp
    scorpiontjejen skrev 2012-07-31 20:50:03 följande:
    3 gånger per natt är inget jämfört med 6-8 gånger, eller varje timme, flera dagar på raken..... Testa på det först vettja.. Sen kan du komma och säga att du inte låter ditt barn skrika lite.

Från 4 - 6 månaders ålder hade min son 2 förkylningar, tandsprickning, tillväxtperiod, lärde sig att krypa, utvecklingssteg och jag glömmer säkert nånting som störde hans sömn. Ha ha glassbilen varje torsdag för bövelen! Även om han bara ammade 3 ggr vaknade han myyycket. Jag var så trött att jag kände mig som ett lik vissa dagar. Men då tog jag det lugnt och vilade tillsammans med honom. Min man och jag hjälptes åt att anpassa vardagen de jobbiga perioderna det är inte rätt att göra mycket i hushållet "bara för att man är hemma". Jag hade NOLL krav på mig annat än att ta hand om bebisen.

Så ja, jag har testat på det. Mer än i ett par dagar. Och kommer säkert vara där igen (jag bävar). 

• scorpiontjejen

För övrigt har jag inte kört med nån metod.. Och jag vet inte hur mycket skrik ni inbillat er att jag låtit lilltjejen utstå.
    Skitsamma. Jag känner fan inte att jag ska behöva försvara mig för hur vi gjort hos oss. Jag vet vad som är bäst för mig och min dotter.

• ränderpåtvären
    Guiden12 skrev 2012-07-31 20:53:18 följande:
    tur man är olika skulle tycka det var hemskt att sitta o slappa, hatar att sitta still så är så glad att ha en bebis som älskar vagnen så jag kan var ute o gå o springa länge med vagn :) 
    Finns alltid något att göra här hemma :), men om jag vill kan jag läsa en bok/tidning eller hålla på med datorn. Det är lyxigt att vara ute när det är fint väder och allt funkar, men hon blev så himla ljudkänslig efter sex månader att utesovning blev krångligt, dessutom gillade hon inte vagnen.
    Båda sätten har helt klart sina fördelar, men när höstrusket kom och det slutade vara så varmt inomhus, vande jag in hemmasovning igen. Dessutom blev det snart enda amningstillfället på hela dagen och det ville jag behålla. 
  • ränderpåtvären

Haha, glassbilen, kändes som den var överallt ett tag!

• leiapp
    ränderpåtvären skrev 2012-08-01 16:22:01 följande:
    Haha, glassbilen, kändes som den var överallt ett tag!
  • leiapp
    Guiden12 skrev 2012-07-31 20:55:59 följande:
    fast det finns ju bebisar som sover hela nätter utan att man använt ngn metod :) min bebbe sov tidigt hela nätter, han är ett lättsamt barn helt enkelt :) 

Självklart finns det bebisar som är så! D
Svar på tråden Amma till sömns dagtid?