Laudamus skrev 2012-07-26 18:48:20 följande:
Han sover inte själv alls i princip. Vaknar om man försöker lägga ner honom. Har också läst "Somna utan gråt" men tyckt att han varit för liten för de råden. Kanske ska prova igen om ett par månader.
Många av råden i Somna utan gråt kan appliceras redan från samma dag de föds!
Exempelvis tog vi till oss av detta att somna på olika sätt och på olika platser. Samt att lyssna av ljuden när de sover, för ofta kan de låta utan att de vaknar och går man då dit och tror att de är vakna så väcker man dem i onödan! Finns även fler råd som fungerar från nyfödd ålder.
Angående ditt andra problem så undrar jag hur det fungerar att liggamma till sömns, och sedan när bebisen sover djupt lirka bort armen så att bebisen får ligga kvar på samma ställe och fortsätta sova? Det har fungerat för oss. Har vi däremot försökt flytta på bebisen har det absolut inte fungerat.
Vi har på något märkligt sätt lyckats hitta luckor i vardagen och tagit tillvara på dem (inte ofta när de varit så små, men det
har varit möjligt). En gång gick vi ut på balkongen på en madrass mitt i natten, efter att jag hade sövt om dottern när hon vaknade för att amma, och hade sex där

Balkongen var i anslutning till sovrummet så vi kunde snabbt avbryta om det behövdes. Det gäller att ta tillvara på luckorna, sedan får man ta att man kanske blir avbruten ibland, men ibland så hinner man och då är det värt det!