• Laudamus

Bebis = inget sexliv?

Hm, lilla sonen på 4 mån kan inte somna/sova själv vilket innebär att jag och mannen inte haft sex på jättelänge (och inte samlag sen förra året, typ). Vad ska vi göra? Fixa barnvakt en timme eller två så att vi kan rå om varandra? Vi har dock väldigt svårt att ordna barnvakt då vi nästan inte känner ngn i vår stad som skulle kunna passa en liten bebis och våra föräldrar bor långt bort... Tips, någon? Vill ju inte att det ska vara allför uppenbart vad vi tänker göra heller...

PS: Känner mig nästan som oskuld efter förlossningen så jag skulle vilja ha mkt tid på mig innan vi har samlag så en snabbis är inget jag är sugen på. 

• Svar på tråden Bebis = inget sexliv?
  • Bloondie

Ja...det är svårt med sexlivet med en liten...funkar det att han somnar i Er säng o sen att Ni lyfter över honom i egen säng?

• Vestergaaaard

Man skulle ju kunna vänta tills lillen har somnat så kan man ta ett bad tillsammans eller lägga sig i soffan och mysa:) Jag har ju dock inga barn men har fått veta ifrån vänner som har barn.

• Annelie 76

Jobba på att få bebisen att sova själv? Jag är inget mönsterexempel men ska jobba på det nu. Har läst "Somna utan gråt" och ska försöka följa de råden. Förhoppningsvis kommer mitt pyre att somna på egen hand om ett tag och även fortsätta sova på nätterna utan att vakan (alltför mycket).

• Babyflake

Har en liten på två månader och nu under semestern har vi helt enkelt tagit tillfälle så fort lillan har somnat dagtid, när man fortfarande har energin att engagera sig en längre stund. Självklart har vi fått avbryta ett par gånger när hon vaknat men det har det varit värt, få man blivit ännu lugnare tills nästa tillfälle ges så mitt tips är att stäng av mobilen och lås ytterdörren och ta hand om varandra när tillfälle ges!

• Laudamus

Han sover inte själv alls i princip. Vaknar om man försöker lägga ner honom. Har också läst "Somna utan gråt" men tyckt att han varit för liten för de råden. Kanske ska prova igen om ett par månader.

• skogsvitter
    Laudamus skrev 2012-07-26 18:48:20 följande:
    Han sover inte själv alls i princip. Vaknar om man försöker lägga ner honom. Har också läst "Somna utan gråt" men tyckt att han varit för liten för de råden. Kanske ska prova igen om ett par månader.
    Många av råden i Somna utan gråt kan appliceras redan från samma dag de föds!
    Exempelvis tog vi till oss av detta att somna på olika sätt och på olika platser. Samt att lyssna av ljuden när de sover, för ofta kan de låta utan att de vaknar och går man då dit och tror att de är vakna så väcker man dem i onödan! Finns även fler råd som fungerar från nyfödd ålder.

Angående ditt andra problem så undrar jag hur det fungerar att liggamma till sömns, och sedan när bebisen sover djupt lirka bort armen så att bebisen får ligga kvar på samma ställe och fortsätta sova? Det har fungerat för oss. Har vi däremot försökt flytta på bebisen har det absolut inte fungerat.

Vi har på något märkligt sätt lyckats hitta luckor i vardagen och tagit tillvara på dem (inte ofta när de varit så små, men det har varit möjligt). En gång gick vi ut på balkongen på en madrass mitt i natten, efter att jag hade sövt om dottern när hon vaknade för att amma, och hade sex där Balkongen var i anslutning till sovrummet så vi kunde snabbt avbryta om det behövdes. Det gäller att ta tillvara på luckorna, sedan får man ta att man kanske blir avbruten ibland, men ibland så hinner man och då är det värt det!
  • Laudamus

Ja, jag försöker lyssna av honom för att inte väcka i onödan.
    Det är svårt att flytta sig ifrån honom, känner han att jag inte är där börjar han fäkta med armarna och så vaknar han när han upptäcker att han är ensam.

För några veckor sedan var min kompis hos oss och hon tog ut sonen på promenad medan jag och mannen "sov"    

• skogsvitter
    Laudamus skrev 2012-07-26 19:53:14 följande:

Ja, jag försöker lyssna av honom för att inte väcka i onödan.
    Det är svårt att flytta sig ifrån honom, känner han att jag inte är där börjar han fäkta med armarna och så vaknar han när han upptäcker att han är ensam.

För några veckor sedan var min kompis hos oss och hon tog ut sonen på promenad medan jag och mannen "sov"    

Testa att linda in lite med en filt/täcke runt honom, och lägg en kudde på den platsen där du låg
    Sånna där smågrejer som har kunnat underlätta för oss
  • Flickan och kråkan

Man får försöka hitta lite sovmönster hos bebis. Våra har också sovit nära och verkligen inte somnat själva....och haft täta uppvak. Man får planera lite mer helt enkelt. Bestämma att man ska försöka få till det hela under kvällen och så när man vet att bebis har somnat och oftast sover sådär 40-50 minuter och så kör man . Och ja, vi har mången gång fått avbryta mitt i det hela....ibland för att bara guppa till ro och sedan fortsätta där vi var....andra gånger för den stunden alternativt den kvällen . Jag upplever att man får ändra lite av attityden till det där med sex när man har små barn....man blir avbruten och får räkna med lite fler snabbisar, lite mer plan (= när bebis sover så har vi sex pronto). Nu är våra inte bebisar länge men kan bli avbrutna tidig morgon av någon som exempelvis tjoar från badrummet: "Bajsaaaat!"

• gryning2

Jag tycker man lär sig också att uppskatta snabbisar. För det är rätt svårt med längre stunder då man har små barn. En sån liten som en 4-månaders kan ju sova lite hipp som happ också och vakna när som helst. Mitt tips är att ta tillvara på de små stunder som finns att vara lite nära men ha inget krav att det måste vara fullbordat bara för att man börjar. På dagen när den lilla sover en stund och man är hemma båda två tycker jag är bästa tillfället.

Mamma till två pojkar födda 2007 och 2011
Svar på tråden Bebis = inget sexliv?