• stormviskaren

Gravid och Läsa på högskolan

Hej jag är en 19årig tjej, som är lever lyckligt med min sambo.

Till mitt problem. Jag är gravid i vecka 13 och har nu 3 dagar på mig att bestämma mig hur jag ska göra. Jag har sökt en förskolärar-utbildning som varar i 3år. Första terminen slutar den 20/1-13 och vår bebis är beräknad till början av Februari. Jag funderar på att gå en termin nu innan den lille kommer för att sedan vara hemma ca ett år med den för att sedan läsa klart det sista 5 terminerna. Jag vet att ha ett litet barn samtidigt som man pluggar är jobbigt men jag har ganska lätt för mig och min sambo hjälper till på kvällarna när han kommer hem. Både jag och sambon arbetar för tillfället men jag är bara timanställd på ett företag där jag inte kommer kunna arbeta allt för länge till då det är väldigt tungt arbete. 

1. Kommer det bli för jobbigt för mig att gå i skolan till så tätt in på födseln?  
    2. Tror ni att det kan finnas någon möjlighet att anpassa studierna efter mig så att jag kan bli klar lite innan?
    3. Är det lönt att läsa en termin för att sedan ha ett års paus?
    4. Hur klarar man sig ekonomiskt? går det att ta studielån? 
    Ge gärna tips och berätta gärna om hur ni hade gjort/har gjort.

• Svar på tråden Gravid och Läsa på högskolan
  • lilly2010

jag tror att det är mindre jobbigt för dig att gå i skolan faktiskt. får du gå hem 2 månader innan födsel från jobbet (vilket är vanlig vid tungt arbete)får du ändå så lite ersättning (80% av din sjuklön) så då är ju studielån bättre kanske?

många läser ju sedan även om de har en liten hemma också!

jag tror att man delar upp klasserna också eftersom man läser så du följer inte din klass heller....    

• Delia

Jag förstår inte riktigt, om du är hemma i ett år efter att bebisen kommit går du väl inte i skolan tätt efter födseln? Ska inte barnet gå på förskola sen när du börjar plugga igen?

Att klara sig på studielån om din sambo har ett jobb går alldeles utmärkt om ni nu inte har skyhöga utgifter.

• stormviskaren
    Delia skrev 2012-07-27 08:07:24 följande:
    Jag förstår inte riktigt, om du är hemma i ett år efter att bebisen kommit går du väl inte i skolan tätt efter födseln? Ska inte barnet gå på förskola sen när du börjar plugga igen?

Att klara sig på studielån om din sambo har ett jobb går alldeles utmärkt om ni nu inte har skyhöga utgifter.
    Nej jag går i skola tätt in på födseln alltså precis innan den lille är beräknad att komma. Barnet kommer gå på förskola när det är runt 1 år gammalt. 
    Höga utgifter har vi inte, vi bor i en två har ett litet antal djur och har en gemensam bil (endast för att sambon ska kunna ta sig till tågstationen 1 mil bort för att kunna ta sig till jobbet)  
  • Linnie83

Inga problem att läsa under graviditeten. Jag har inte gjort det själv. Men man har har inte föreläsningar varje dag utan dagar med hemstudier så det är inte som att jobba varje dag.

• Delia

Jaha, ursäkta trögheten. Jag tror att det kommer gå alldeles utmärkt att plugga innan barnet kommer och gör det inte det kan du ju alltid gå om just den kursen någon annan gång.

Pengarna klarar ni er garanterat på

• stormviskaren

tack så mycket för era svar, jag har nu tackats Ja till utbildningen, har även mejlat studievägledaren för lite tips och så. Känns bra att ha bestämt mig nu, men är ändå orolig för hur det kommer gå, jag som inte tycker om att vara till besvär. 

• Viktoria123

Jag ska göra som du :) Fast jag börjar andra året nu. Många föreläsningar känns helt onödiga när man väl är där. Så det avgör du ju själv vilka du tycker att du behöver gå på och inte.
    Jag har lättare att lära mig av böckerna än att lyssna då jag istället sitter och tänker på annat.

Så länge du klarar tentorna och uppgifterna som det är krav på så är det ju inga problem :)

Svar på tråden Gravid och Läsa på högskolan