L1ber skrev 2012-07-27 17:39:09 följande:
Tack för era svar. Enda anledningen till att jag egentligen ville göra det var ju som sagt för att se att allt är bra. Blev lite mobil eftersom min kusin fick veta vid RUL att fostrets hjärta slutat slå i vecka 10. Hade hon gjort kub hade hon förmodligen fått veta tidigare. Men ska inte tänka så.. Måste vara ganska ovanligt att gå så länge utan att kroppen själv sköter det va? Tack för länken till filmen! Ska kolla på den när solen gått ner:)
Det din kusin drabbades av kallas MA = Missed Abortion, och är
tyvärr ganska vanligt.
Idag säger man t.o.m att de allra flesta missfall är MA, eftersom fostret aldrig stöts ut i precis samma ögonblick som det "dör" eller slutar utvecklas. Sedan om det tar en vecka eller åtta veckor är en annan sak, vanligtvis brukar man väl ofta få någon liten föraning om att allt inte står rätt till (brun flytning, allmän avsaknad av graviditetssymtom etc..). Jag har själv drabbats, det fostret slutade växa i v.6-7 men upptäcktes först i v.11.
En parentes bara som svar på din fråga, för DU är gravid TS och väntar barn - inte missfall :)
Det ÄR fler som det går bra för, än som får missfall.
Men jag vet PRECIS hur orolig och nojig man kan vara..
KUB är dock inte lösningen, KUB skall man göra om man vill ha den medicinska information som det testet kan ge. Man måste också vara beredd på att man kan få ett svar
man helst inte ville ha.. (som inlägg #7 skriver, jag beklagar verkligen).
Var bor du TS?
Bor du i eller i närheten av någon av storstäderna så finns det gott om privata alternativ som kan ge dig en tid för UL/VUL bara du betalar för det.