• Hibiskusen

Ansöka om graviditetspeening- hur gå till väga?

Skall om 2 veckor informera arbetsgivaren om att jag är gravid, är då i vecka 20. Ungefär samtidigt har jag tänkt ta tag i ansökan om graviditetspenning. Men jag undrar nu hur man "lägger fram det?" Det borde ju inte vara särskilt populärt hos arbetsgivaren att man är gravid och dessutom önskar att få sluta arbeta tidigare än annars?
    Vad händer om jag anser att jag har ett tungt arbete och inte orkar arbeta, men chefen fyller i annorlunda på blanketten eftersom han/hon inte vill att man skall sluta tidigare?

Jag arbetar som sjuksköterska på ett äldreboende, dag- kväll- och helg om vartannat. Under helg- och kvällspass så är jag ensam ssk på ett ganska stort antal boende, som kan bli akut sjuka eller befinna sig i livets slutskede osv och jag känner redan nu att det känns tungt att arbeta!

• Svar på tråden Ansöka om graviditetspeening- hur gå till väga?
  • FruKå

Du är ute i ganska god tid så en ersättare borde dom kunna fixa, chefen kan inte neka dig gravpeng. Säg som det är att du redan känner att det är tungt.. Annars kanske man måste sjukskriva sig?
    Lycka till i alla fall!

• KMW

Prata med chefen om omplacering till att börja med. Arbetsplatsen är skyldiga att försöka omplacera dig till ett mindre fysiskt krävande jobb och om det inte går så kan du söka om havandeskapspenning.
    Tror till och med att barnmorskan eventuellt kan backa upp dig om det behövs.

• Ingrid 149

Hej!

Börja med att skicka in moderskapsintyget som du får antingen vid RUL eller hos BM.

Ansökan kan du sen skriva ut på försäkringskassans hemsida eller ringa till dem och få den hemskickad.

Ett papper ska du fylla i och ett till arbetsgivaren samt ett om inkomst. Det som har varit viktigt för min del när jag skickat in har varit  att det stämmer överrens med några småsaker. Nämligen hur tunga lyft du gör en vanlig dag och hur många per dag. Vet inte varför de fastnar vid dessa. Har en väldigt bra kontakt med min arbetsgivare, så har tittat på hennes uppgifter och sen kopierat dessa.

Sen får du knåpa ihop en beskrivning av din dag. Där kan du ta upp allt som brukar hända och som kan hända. 

Har själv skrivit ner allt jag bara kan komma på. Har gjort denna ansökan två gångeroch fått godkänt båda gångerna. Nu jobbar jag som lokförare, så är inte samma sak. Men har jobbat som undersköterska innan och känner igen dina arbetsuppgifter.

Som andra skrivit innan, först och främst handlar det om om din arbetsgivare kan omplacera dig.

Lycka till! Tänk på att behandlingstiden är 30 dagar.             

Svar på tråden Ansöka om graviditetspeening- hur gå till väga?