• Hibiskusen

Ansöka om graviditetspeening- hur gå till väga?

Skall om 2 veckor informera arbetsgivaren om att jag är gravid, är då i vecka 20. Ungefär samtidigt har jag tänkt ta tag i ansökan om graviditetspenning. Men jag undrar nu hur man "lägger fram det?" Det borde ju inte vara särskilt populärt hos arbetsgivaren att man är gravid och dessutom önskar att få sluta arbeta tidigare än annars?
    Vad händer om jag anser att jag har ett tungt arbete och inte orkar arbeta, men chefen fyller i annorlunda på blanketten eftersom han/hon inte vill att man skall sluta tidigare?

Jag arbetar som sjuksköterska på ett äldreboende, dag- kväll- och helg om vartannat. Under helg- och kvällspass så är jag ensam ssk på ett ganska stort antal boende, som kan bli akut sjuka eller befinna sig i livets slutskede osv och jag känner redan nu att det känns tungt att arbeta!

• Svar på tråden Ansöka om graviditetspeening- hur gå till väga?
  • FruKå

Du är ute i ganska god tid så en ersättare borde dom kunna fixa, chefen kan inte neka dig gravpeng. Säg som det är att du redan känner att det är tungt.. Annars kanske man måste sjukskriva sig?
    Lycka till i alla fall!

• KMW

Prata med chefen om omplacering till att börja med. Arbetsplatsen är skyldiga att försöka omplacera dig till ett mindre fysiskt krävande jobb och om det inte går så kan du söka om havandeskapspenning.
    Tror till och med att barnmorskan eventuellt kan backa upp dig om det behövs.

• Ingrid 149

Hej!

Börja med att skicka in moderskapsintyget som du får antingen vid RUL eller hos BM.

Ansökan kan du sen skriva ut på försäkringskassans hemsida eller ringa till dem och få den hemskickad.