• Philippa

Min autistiska son - även empatistörning - fler såna barn??

Min 6 åriga son har autism med empatistörning... han tycker det ser roligt ut när någon gör illa sig och tycker det låter roligt om han trycker för hårt på katten så den skriker....Därför gör han ofta illa någon för att få se och höra någon reaktion....

Detta tycker jag är VÄRST med hans funktionshinder... allt annat kan jag hantera rätt bra, men när det kommer till denna empatistörning så blir jag så ledsen och frustrerad....

Hur hanterar ni andra föräldrar era barn med empatistörning??

Vi pratar och förklarar flera ggr per dag för sonen hur andra känner när han gör illa dom bara för att han vill höra tjut och se grimarser eller hoppa på ett ben för att han har sparkat dom på andra benet... Han skrattar högt och alla stirrar på honom och tror han är psykopat.....     

Vi gör och säger precis som psykologerna på habben säger, men det hjälper inte..... 

Men han förstår inte.... hur göra??   

• Svar på tråden Min autistiska son - även empatistörning - fler såna barn??
  • Litet My

Min 7 åring (Autismliknande tillstånd) har sällan skadat någon däremot har han svårt att förstå att andra får ont och samma ont som han själv får, vi försöker återkoppla till honom själv "så ont som du fick när du trillade av cykeln, så ont gör det på katten när du håller den för hårt", vi kör även med sociala berättelser. Han utgår hela tiden från sig själv så har han inte upplevt det så har han svårt att förstå det så länge det inte gäller katten för den är han extremt rädd om. Även katten kan vi göra sociala berättelser om tex "Hur skulle du känna om någon slog Lillekatt? Och hur tror du Lillekatt känner det när osv osv"

När det just gäller katten så brukar det mesta gå in då sonen är extremt fäst vid den och kan tom börja gråta över katten, eftersom han tänkte på hur synd det är om Lillekatt som aldrig får träffa sin mamma och såna saker.

Har din son något/någon han bryr sig extra mycket om som är bra att ha som exempel?

• Philippa

Alltså, han gillar/älskar även katten... han säger när han trycker hårt på hennne och hon jamar att det låter "gulligt"... När vi då säger att hon gråter och tycker det gör ont så ser han helt oförstående ut....

Ibland kan vi ta sonen i famnen för att krama lite hårt så han tycker det blir lite obehagligt... då släpper vi direkt när han börjar protestera och säger att precis så känner även katten... då låter han katten vara några timmar... Men sedan tar han tag i kagtten och trycker hårt och tittar på henne kärleksfullt och säger: vad gullig du är... och pussar på det...

*förvirrande för oss som ser på*   

• Litet My

Det kanske är just det som blir problemet, han tolkar kattens jam som gulligt och kan inte tolka att katten låter så för att det gör ont, barn med Autism har ju just problemet att ha svårt att läsa av sin omgivning.

Släpper din son katten när ni säger till eller låser han sig?

• Philippa
    Litet My skrev 2012-07-28 23:55:31 följande:
    Det kanske är just det som blir problemet, han tolkar kattens jam som gulligt och kan inte tolka att katten låter så för att det gör ont, barn med Autism har ju just problemet att ha svårt att läsa av sin omgivning.

Släpper din son katten när ni säger till eller låser han sig?

Han låser sig oftast och springer iväg med katten i famnen om vi kommer emot honom för att rädda katten.....
Svar på tråden Min autistiska son - även empatistörning - fler såna barn??