• Anonym

Förhandsbesked från försäkringskassan

Hej Jag och min man behöver planera inför vem som ska vara hemma med vårt kommande barn, och undrar, kan man innan barnet är fött skicka in papper för att få reda på hur hög respektives sgi blir? Vilka papper är detta i sådana fall? När ska man normalt skicka in dessa papper? Jag har hört att det ska finnas informationsmöten om föräldrapenning,men kan inte hitta något på er hemsida om det. I min mans fall är det enkelt att räkna ut,men i mitt fall kan det bli väldigt olika ekonomiska resultat beroende på hur och på vad ni räknar.

• Svar på tråden Förhandsbesked från försäkringskassan
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja, man kan skicka in papper i förväg om inkomst.
    När man skickar in sitt moderskapsintyg till oss så får man hem en blankett som ska lämnas till arbetsgivaren.
    Är man inte anställd så får man kontakta vårt Kundcenter så skickar vi en annan blankett för egen företagare, studerande eller arbetssökande.
    Din man kan kontakta oss om han vill ha en blankett att fylla i eller lämna vidare till sin arbetsgivare.

Informationsmöten finns inte längre men det finns mycket information på vår hemsida där man kan läsa om föräldrapenning osv. Har man fler frågor eller funderingar så kan man kontakta vårt Kundcenter så kan vi hjälpa till, det gäller även frågor om inkomst. Jag skickar en länk till vår sida  www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/!ut

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden Förhandsbesked från försäkringskassan