• Mellanmjölkens land

Sunwing resort Bangtao Beach och Kamala Beach

Vi funderar på att åka till Thailand i vinter. Två hotel som vi funderar på är Bangtao Beach och Kamala Beach. Bägge är sunwing resort och bägge har Happy Baby-suites.

Är det nån som varit där? Testade ni Happy Baby? Det verkar vara grymt praktiskt med en liten inhägnad trädgård!

Berätta gärna om alla erfarenheter!

• Svar på tråden Sunwing resort Bangtao Beach och Kamala Beach
  • Soltussen

Har inte vart i thailand med liten, men var på Teneriffa nyss i2v med min lilltjej(då 10 mån). Happy baby konceptet funkade topp, barnsäng, inhängande terass, hörnskydd på bords/soffkanter, barnvagn( dock lite trögstyrd, men helt ok), men hade önskat att vagnen hade paraply. Micro, kyl, frys, plattor...det jag missade att få med var en flaskdiskborste och det fanns ingenstans... Babypoolen var under tak, ja sen fanns ju babysitter,potta... Skulle absolut kunna tänka mig att använda happy baby igen, det underlättade en hel del! Tjejen stortrivdes, gissar att det säkert fungerar lika bra i Thailand.

• Mellanmjölkens land
    Låter bra! Känner jag kombinationen vår dotter + Thailand rätt kommer vagnen knappt användas. Hon lär gå för det mesta och sen kompleterar vi med bärsele.
  • Soltussen

Tror ni kommer få det toppen! Använde bärsele en hel del med på semestern, valde lite efter vad vi skulle göra. Trevlig semester när det till slut bär sig av!

• frökenlind

Hej,

ja vi bodde på Sunwing Kamala Beach i två veckor i januari.

Jag kan verkligen rekommendera det hotellet med barn, gillar tänket med Happy Baby, finns allt man behöver. Vår dotter var 10 månader och det var toppen med allt som ingick: barnstol, badbalja, micro, kylskåp, barnservice, barnsäng, myggnät, sulky (den var lite si så där men vi hade en egen med oss), altan, lekmatta, ja you name it.

Sen fanns det aktiviteter för både barn och vuxna vilket bidrog till en mer avslappnad semester för alla, Lollo och Bernie, lekrum, lekpark, barnpool med en del under tak, läxläsning osv. Varje kväll under högsäsong har de shower både för barnen och de vuxna. Tror det fanns 6-8 olika pooler och en massa med träning, aerobics, vattengympa, gym.

Vi gick alltid ut på stranden och åt, finns en liten liten strandgata med shopping och restauranger. Sen finns det inte liten stadsgata med 7 eleven, restauranger, apotek, shopping och sånt.

På hotellet fanns ett livs med det nödvändigaste man behövde men jag kan rekommendera att ta en tuk tuk eller taxi till Patong och shoppingcentret JungCeylon och shoppa på big C där kostar allt en bråkdel om man jämför med livset.

Vill du veta något särskilt så hojta så hjälper jag gärna med svar om jag kan.

Jag har gjort en recension på min blogg om att resa med barn till Thailand om du vill läsa mer om allmänna tips och råd.

blogg.mama.nu/mammaistan/2012/02/17/recensiontips-att-resa-med-barn-i-thailand/

Ha det fint!

• Mellanmjölkens land

Några funderingar har jag: När vi åker (om vi åker) kommer vårt lilla troll vara ca 20 mån. En bit äldre än vad ert barn var när ni var där. Tror ni Happy Baby passar även för lite äldre barn eller är det främst för bebisar?

Hur var pentryt? Kunde man laga enklare mat där? Typ koka lite pasta och steka lite fisk eller nått sånt (vi har en pastaoman).

Hur var vägarna/gatorna? Är det värt att släpa med en egen sulky? Vad var det förresten för fel på den ni fick låna? Vi kommer ta med en bärsele anpassad till lite äldre barn. Kan det räcka med hotellets vagn + sele? Hon går rätt mycket redan nu och det är 4-5 mån kvar. När vi såg stackarna som släpade på vagnar på Koh Lanta svor vi på att aldrig köra vagn i Thailand

Det var väl vad jag kommer på nu, återkommer säkert med fler frågor när sambon läst igenom recentionen

• frökenlind

Hej igen,

nej nej skulle nog säga det passar er 20 månaders bättre, då har de ju lite mer koll på Lollo och Bernie och sånt där. Sen kanske det är mycket ni inte kommer använda på rummet som babysitter, bumbo och sånt där men det är ju bara att skippa.

ja du med vagnen, de var i dåligt skick, vi bytte en och hjulen var snea och vinda, de var svårkörda helt enkelt och det är inga vidare vägar i Thailand, ja om man snackar barnvagnsvägar. mycket höga kanter, snea backar osv. så vi köpte en för 500 kr som vi tog med oss och det tyckte vi var toppen. det som är bra är att man redan på hotellet kan checka in allt sitt bagage när man ska hem, så slipper man vagnen.

bärsele är toppen, främst när man ska av och på planet och vid bagagebandet.

pentryt hade dessvärre ingen spis, bara micro, kylskåp och diskho. men pasta köper man ju för inga pengar alls. vi beställde rice noodles och yellow noodles som vår dotter älskade för några kronor på restaurangerna.

sen kan jag varmt rekommendera att köpa en sack ´n seat att ha med er i vagnen för många restauranger saknar barnstolar eller så har de kassa som saknar bygel så barnet lätt åker ur. men ert barn är ju lite större och kan säkert sitta still lite bättre. och vi var väldigt nöjda med extra solskydd till vagnen för på vanlig sulky räcker det inte med det som är och hänga en filt över är inte så populärt för barnet.

• Mellanmjölkens land

Tack för svar!

Sack-n-seat tror jag skulle vara stora hatobjektet Dottern använder en vanlig trip-trap här hemma sen hon var ca året. Problemet med vanliga stolar är att hon knappt når upp över bordskanten och då är det ju lite svårt att äta Barnstol accepteras under protest. Har vi tur är hon stor nog till julen för att kunna sitta på knä och äta om det saknas barnstol.

Hon har bestämda åsikter om det där med pasta. Skruvar eller penne är det som gäller. Blir det att vi åker får vi börja träna i oktober/november på att äta nudlar. Ris gillar hon annars och till i jul har hon gott om tid på sig att lära sig hantera bestick ordentligt.

Just nu kompleterar vi vagnen med sele beroende på vart vi ska. Ska vi till ett shoppingcenter skippar vi t ex vagnen helt och bär antingen på axlarna eller i sele när hon inte orkar gå längre.

Gjorde ni några utflykter från hotellet? Är det nått att rekomendera och går det vid behov att låna/hyra flytväst i små storlekar?

Du skrev att det fanns bilbarnstolar att hyra. Var de bakåtvända?

• frökenlind

Hej igen,

vi har varit på ett par utflykter UTAN barn och jag skulle ALDRIG göra en med barn för redan utan är de totalt hemska. Stress, stress, inga barnstolar, kör som idioter, vada ut i vatten, inget blir som man tänkt. nej det skulle skippat.

jag minns inte om den var bakåtvänd för vi hyrde den aldrig men jag vet det kostade 50 kr att hyra.

• Mellanmjölkens land

Vid vårt (enda) besök i Thailand gjorde vi ett par utflykter i longtail-båt. En för att titta på en grotta och en för att snorkla. De kanske inte passar perfekt om man åker med småbarn men åka till en annan strand vore kanske kul?

Svar på tråden Sunwing resort Bangtao Beach och Kamala Beach