• Busbellan

När lärde ditt barn sig simma?

Ungefär när lärde ditt barn sig simma, rösta på den åldern som ligger närmast
    Har du flera barn rösta för den som var tidigast men skriv gärna om de andra i tråden. 
    Skriv gärna i tråden om ditt barn varit försiktig i vattnet eller alltid varit ett riktigt vattendjur, så man kan se om detta har något samband med när barnet lärde sig simma.
    Intressant är också om barnet fått möjlighet att bada i bassäng eller sjö/hav mycket

Mamma till Nora, August och Ella
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-30 17:19
    Måste tillägga att jag i denna omröstning inte menar simkunnighet på den nivån som tex står om i skolans läroplan då kriterierna är 200 m varav 50 på rygg.
    Här menar jag ungefär när ditt barn kanske klarade 10 m på djupt vatten.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?
  • Lucky

Själv tycker jag det är väldigt viktigt att lära sig simma! Iaf om tänker besöka badhuset eller stranden... Eller någonstans där man kommer i kontakt med vatten...

• Cloudyberry
    Lucky skrev 2012-07-30 23:34:23 följande:
    Själv tycker jag det är väldigt viktigt att lära sig simma! Iaf om tänker besöka badhuset eller stranden... Eller någonstans där man kommer i kontakt med vatten...

Ja det är viktigt att kunna simma i de fall där föräldern inte håller koll men i de fall där förälderna håller stenkoll så är det inte lika viktigt.

Hur många normalbegåvade släpper iväg en 8-åring till ett badhus för att ta ett exempel?  
  • KimPossible

Hm, de kunde ju klara sig, röra sig under vatten och hålla sig flytande om de ville från att de var runt tre, och jag vill nog inte säga att de kunde "simma" i konventionell mening när de var runt fyra-.fem heller, men det var det jag röstade på. (jag röstade på 4 år).

De klarade vid den åldern av att "simma" minst 10 meter på djupt vatten, även om det där med "simma" är en definitionsfråga. De klarade vid den åldern iaf att hålla sig både över och under ytan en längre period, liksom att ta sig tillbaka in till bryggan/stranden själva.

• Mrs Green
    Cloudyberry skrev 2012-07-31 00:02:17 följande:
    Ja det är viktigt att kunna simma i de fall där föräldern inte håller koll men i de fall där förälderna håller stenkoll så är det inte lika viktigt.

Hur många normalbegåvade släpper iväg en 8-åring till ett badhus för att ta ett exempel?  
    8-åringen kanske har yngre syskon som också behöver uppsikt, då är det ju rätt praktiskt om 8-åringen kan simma. 

Fast jag tror mest att alla reagerade på att du skrev " bara det sker innan hon flyttar hemifrån." för någon gång framåt 12-årsåldern tror jag många gärna vill åka till badhuset själva med sina kompisar och då är det ju trist att inte kunna följa med.
  • tahira
    Cloudyberry skrev 2012-07-31 00:02:17 följande:

Fast man vet ju aldrig vad som kan hända. Det kan vara en utflykt med skolan som är nära vatten, en utflykt med båt, ett läger som ligger vid en sjö. Det finns otroligt många tillfällen där barn oavsikligt kan hamna i vatten där de inte bottnar, och ju äldre de blir desto större risk är det, eftersom omgivningen anser dem bättre och bättre på att ta vara på sig själv.

Ingen utgår i från att en 6-åring kan simma, men en 11-åring? Där kan nog skolpersonal släppa med blicken några gånger.

Det är ju för barnets skull man lär dem simma, för att de skall kunna vara med i aktiviteter, för att de inte skall få panik på båtar, stränder eller om de råkar hamna i vattnet, och för att de skall vara så förberedda som möjligt om olyckan skulle vara framme. 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Khaleesi

Den yngsta var 6, den äldre 8. Båda hade varit totalt ointresserade av att lära sig simma. Som tur var öppnade ett äventyrsbad i hemstaden, och vi sa att ni kommer inte att få gå dit innan ni har visat att ni kan simma en hel bassänglängd. DÅ blev det helt plötsligt fart på simmandet!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Rollergirl
    Mrs Green skrev 2012-07-31 10:41:10 följande:
    för någon gång framåt 12-årsåldern tror jag många gärna vill åka till badhuset själva med sina kompisar och då är det ju trist att inte kunna följa med.
    Kanske Cloudberry tänker hänga sin unge i hasorna tills denna flyttar hemifrån?
    Curling när den är som bäst.
  • Hanna73

Sonen simmade ca 15 meter i februari när han var 3 år och 10 månader. Hundsim, delvis på rygg, delvis på mage, en del under vattnet och en del med huvudet uppe. Han klarar dock inte Baddaren på simskolan nu i sommar, eftersom han inte vill doppa huvudet på kommando, och varken ville dyka eller hoppa från kanten med simfröken. 

När han badar med oss föräldrar är han ett riktigt vattendjur och älskar att dyka efter sina dyktorpeder. Han har alltid älskat vatten.  

• kutiom

Dottern simmade tio meter på djupt vatten första gången för ca tio dagar sedan. Det gick knackligt och hon såg ut att drunkna några gånger men kämpade på. Senare samma dag simmade hon sextio meter, på ren vilja

Förra året simmade hon tio meter på grunt vatten men glömde under vintern av hur hon simmat samt vågade inte simma på djupt. Så simma lärde hon sig först ordentligt nu i sommar, röstade därför på sex år. Detta är helt och hållet simskolans förtjänst - de där märkena som de kan kämpa sig till gör allt. Annars hade hon nog aldrig simmat på som hon nu gör

• Höghus

10 meter på djupt vatten klarade mina i 4-årsåldern. Lite längre dvs simborgarmärket mm togs vid 6 år.

• Cloudyberry
    tahira skrev 2012-07-31 12:10:13 följande:
    Fast man vet ju aldrig vad som kan hända. Det kan vara en utflykt med skolan som är nära vatten, en utflykt med båt, ett läger som ligger vid en sjö. Det finns otroligt många tillfällen där barn oavsikligt kan hamna i vatten där de inte bottnar, och ju äldre de blir desto större risk är det, eftersom omgivningen anser dem bättre och bättre på att ta vara på sig själv.

Ingen utgår i från att en 6-åring kan simma, men en 11-åring? Där kan nog skolpersonal släppa med blicken några gånger.

Det är ju för barnets skull man lär dem simma, för att de skall kunna vara med i aktiviteter, för att de inte skall få panik på båtar, stränder eller om de råkar hamna i vattnet, och för att de skall vara så förberedda som möjligt om olyckan skulle vara framme. 

Jag håller med och mina lär nog kunna simma innan 10-årsåldern även om jag inte prioriterade det ännu.
  • Busbellan
    nicke nyfiken76 skrev 2012-08-06 00:37:39 följande:
    Tycker verkligen inte att man kan simma om man tar sig fram ca 10 meter...

Nej helt simkunnig kan man ju inte räkna det som men jag tycker nog att man kan säga att barnet lärt sig simma när det tar sig fram med riktiga ben och armtag (på rygg eller mage) ovanför vattnet. Jag säger i alla fall att mina barn lärt sig simma då, det väntade jag inte med tills de kunde simma 200 m
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden När lärde ditt barn sig simma?