• Anonym

Bodelning och gåvobrev, hjälp mig!

Hur funkar allt detta?
    Jag vill "säga upp" min del av huset för mitt x och hans tjej ska köpa ut mig. Vi måste göra en bodelning så klart men jag kan inget om det där.
    Hur funkar det?

Vad händer när vi skrivit papper på bodelning? Är det bara jag och x:et som ska skriva de papperen? Vad är ett gåvobrev?
    Måste jag och den som ska köpa in sig på huset skriva nåt papper "ihop"?

Berätta hur det funkar tack!

• Svar på tråden Bodelning och gåvobrev, hjälp mig!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-07-30 22:24:11 följande:
    han har skulder men de ligger efter att han har ett enskilt företag. således måste väl både skulder o tillgångar isf tas med o företaget ska värderas eller?

Alla tillgångar och skulder som är personliga ska tas med.
  • Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-07-30 22:30:54 följande:
    Men ni tog inte med huset när ni skrev det?
  • Anonym (Mimmi)
    h8him skrev 2012-07-30 22:27:55 följande:
    Det enskilda företaget är du/har du varit delägare i. Så vill han jäklas så kan han. Ta den billiga vägen ut är mitt råd!

Nja, så funkar det inte. Under ett äktenskap så äger vardera maken sin egendom, man blir inte automatiskt delägare för att man är gift.
  • Anonym

skrev bara att om huset inte säljs så kan han köpa ut mig men inget annat...

• h8him
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-07-30 22:33:18 följande:
    Nja, så funkar det inte. Under ett äktenskap så äger vardera maken sin egendom, man blir inte automatiskt delägare för att man är gift.
    Stämmer inte. Har han enskild firma har ts rätt till hälften och han kan ta ut hälften av ev. förlust på henne..
  • Anonym (Mimmi)

Om det är så att ni båda har skulder som täcker era tillgångar så kommer det inte finnas något överskott att dela. Då kan ni skriva i bodelningshandlingen att han tar över fastigheten mot att han tar över lånen. Juristen kommer att se till att få ordning på det ska du se. Eftersom du inte har några tillgångar heller så borde det inte finnas nån risk för att du behöver betala honom något. Men det är jättesvårt att ge ett hundra procent säkert svar utan att ha sett alla papper och gått igenom allt ni båda äger + skulder.

• Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-07-30 22:36:45 följande:

Om det är så att ni båda har skulder som täcker era tillgångar så kommer det inte finnas något överskott att dela. Då kan ni skriva i bodelningshandlingen att han tar över fastigheten mot att han tar över lånen. Juristen kommer att se till att få ordning på det ska du se. Eftersom du inte har några tillgångar heller så borde det inte finnas nån risk för att du behöver betala honom något. Men det är jättesvårt att ge ett hundra procent säkert svar utan att ha sett alla papper och gått igenom allt ni båda äger + skulder.

fast jag har ju tillgångar i form av huset. om husets värde t ex är 1 miljon så har jag ju tillgångar på 500 000 kr. Men inga skulder.
    Han har ju också tillgång på huset på 500 000 kr men sedan kanske han har skulder på sin firma på 700 000 kr...då måste jag ju betala honom en massa pengar!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-07-30 22:38:30 följande:
    fast jag har ju tillgångar i form av huset. om husets värde t ex är 1 miljon så har jag ju tillgångar på 500 000 kr. Men inga skulder.
    Han har ju också tillgång på huset på 500 000 kr men sedan kanske han har skulder på sin firma på 700 000 kr...då måste jag ju betala honom en massa pengar!

Men sa du inte att huset är belånat och att det därför inte är värt något??
  • Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-07-30 22:40:17 följande:
    Men sa du inte att huset är belånat och att det därför inte är värt något??
    men räknas inte huset som en tillgång ändå?
    Isf har ju inte han heller några tillgångar om huset inte räknas, utan bara skulderna på huset!
    Äh kan inget om sånt här, fattar ingenting.
    Trodde huset var en tillgång men lånet på huset skulderna. Trodde att värdet på huset, det en mäklare värderar det till, är min tillgång (50%)
  • Anonym (Mimmi)
    h8him skrev 2012-07-30 22:36:08 följande:
    Stämmer inte. Har han enskild firma har ts rätt till hälften och han kan ta ut hälften av ev. förlust på henne..

Det var inte det jag opponerade mig emot, utan att du skrev att hon var delägare.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-07-30 22:45:08 följande:
    men räknas inte huset som en tillgång ändå?
    Isf har ju inte han heller några tillgångar om huset inte räknas, utan bara skulderna på huset!
    Äh kan inget om sånt här, fattar ingenting.
    Trodde huset var en tillgång men lånet på huset skulderna. Trodde att värdet på huset, det en mäklare värderar det till, är min tillgång (50%)

Jo, huset räknas som en tillgång. Men skulderna räknas ju med också vid bodelningen. Så om huset är värt en miljon så har ni 500 tusen var. Men om ni samtidigt har lån på huset på en miljon, dvs 500 000 i skulder var, så räknas det bort, och då är det ju noll kvar. Hänger du med?
  • Anonym
    Anonym (Mimmi) skrev 2012-07-30 22:54:52 följande:
    Jo, huset räknas som en tillgång. Men skulderna räknas ju med också vid bodelningen. Så om huset är värt en miljon så har ni 500 tusen var. Men om ni samtidigt har lån på huset på en miljon, dvs 500 000 i skulder var, så räknas det bort, och då är det ju noll kvar. Hänger du med?
    aha ja jag är med.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-07-30 22:56:52 följande:
    aha ja jag är med.

Det funkar likadant med allt, så det är samma med hans firma. Om han har tillgångar i firman så är det tillgångar, och skulderna som hör till firman dras bort. Blir det något kvar så ska det delas på hälften.
  • Anonym (***)

Varför ska alla snurra till det så mycket????? TS, Förstår att ni är skilda och separerade sedan ett tag och att ni redan har delat upp alla "saker" mellan er så ni vill i nuläget endast ordna upp detta med huset. Ni kan göra en bodelning själva där det framgår klart att samtliga saker och pengar är uppdelat mellan båda parter i samförstånd och att inget krav förekommer från någon part. Ni kan i denna slutliga bodelning hanvisa till den delning ni gjort tidigare. Från det datum att ni ansökte om skilsmässa så spelar det ingen roll hur mycket skulder eller tillgångar någon av er skaffat - det räknas inte med. Jag förstod också på dig att banken har godkänt att ditt ex och hans nya sambo kan "ta över" lån om huset skrivs på dom. Om dom ska äga 50% var kan du ge din del i huset till henne som gåva, då slipper ni en del kostnader. Det är detta som kan göra att banken tycker ni ska prata med en jurist. När ni träffar juristen, var tydlig med att ni redan är överrens och har delat allt annat och att ni nu behöver hjälp med det sista, huset så att allt blir rätt. Lycka till!

Svar på tråden Bodelning och gåvobrev, hjälp mig!