• Anonym

sjukskrivning från jobb kan man fortsätta läsa på distans?

Hej.
    Jag har läst distans kurser samtidigt som jag har heltidsarbetat detta har jag gjort två terminer hade dock ett uppehåll förra terminen. Jag har alltså inte fått några studiemedel.
    Jag har tänkt börja läsa igen i september samtidigt som jag tänkt jobba  tyvärr tror jag att jag kommer att bli sjukskriven rätt snart  pga sammandragningar och foglossningar, Jag har ett tungt och stressigt jobb.
     Kan jag få sjukpenning  och fortsätta läsa eller kommer jag då att förväntas söka studiemedel?
    Jag väntar tvillingar och dom är beräknade i mitten av december så jag är inte så säker på att jag klara av att ta mina poäng men skulle gärna göra ett försök, jag har nämligen tänkt att fortsätta läsa under min föräldraledighet men inte på bekostnad av min sgi då får det vänta 1 år. 

• Svar på tråden sjukskrivning från jobb kan man fortsätta läsa på distans?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du läser på distans utan studiestöd samtidigt som du arbetar heltid (och har arbetat heltid i oavbruten följd en längre tid) så påverkar det inte din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Så länge du arbetar är du fortsatt försäkrad för arbete och kan ansöka om sjukpenning om du skulle bli sjuk.

På eventuellt läkarintyg måste läkaren göra en bedömning av din arbetsförmåga mot arbete inte studier om det är så att du klarar av att studera men inte att arbeta.

Om du är anställd har du normalt rätt till sjuklön de första 14 dagarna i din sjukperiod. Sjuklönen betalas ut av din arbetsgivare, därefter skall arbetsgivaren sjukanmäla dig hos oss. När den anmälan är gjort kan du ansöka om sjukpenning på vår hemsida om du har e-legitimation, i annat fall skickas en ansökningsblankett hem till dig.

Skickar med en länk där du kan läsa mer om vad som händer om du blir sjuk:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk

Här kan du logga in om du har e-legitimation:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/login

Hälsningar

Sigrid, handläggare

• Anonym

Tack för snabbt svar!!

Svar på tråden sjukskrivning från jobb kan man fortsätta läsa på distans?