• Janniiike

Min 8 månaders vägrar ligga ner när det är dax att sova.

Min dotter är 8 månader och extremt pigg och energisk. Hela dagarna är det full fräs på henne och att sitta i famnen och mysa är inget alternativ enligt henne. De ska bara krypas, busas, skrikas, gnällas, skrattas och utforskas hela tiden. O nu till min fråga: Hon vägrar ligga ner när det är dax att sova. Både på dagen i vagnen och på kvällen i sin spjälsäng. Hon gör verkligen allt för att inte somna även om hon är jätte trött. Kryper runt, ställer sig upp, leker, skriker och snurrar runt. Och när hon gör de trillar hon ofta in i spjälorna och slår sig så hon blir ledsen. Vad kan jag göra för att få henne att lugna ner sig? Vilken "metod" hade funkat bäst på en jätte pigg bebis? Kan tillägga att ända sedan hon var 5 dagar gammal har hon somnat själv i sin säng som står ända intill min säng. Jag har alltid legat bredvid i min säng ända tills hon somnat och gör fortfarande. Hon har alltid somnat på rygg och verkar inte hellre vilja sova på mage. När hon är uppe i varv hjälper de varken att tex sjunga för henne eller killa henne på huvud/rygg m.m. Och lägger jag henne ner när hon reser sig Eller stoppar henne i farten blir hon jätte arg och skriker och kämpar sig upp igen. Jag har även alltid haft samma rutiner precis innan läggdax. Tvätta av sig, byta blöja, på med pyjamas, amma och säger samma meningar varje dag innan jag lägger ner henne i sin säng. Hon brukar bli trött vid 19 tiden, Och när hon sedan somnat vaknar hon alltid vid 22-23 tiden och vill amma igen. Lika så vid 02 tiden. Sen vaknar hon jätte pigg vid 5-6 tiden för att vilja gå upp då. På dagen sover hon 2-3 ggr i ca 30-60 minuter. Och det kvittar om hon sovit lite eller mkt, hon vägrar ändå somna och vaknar 2-3 ggr per natt sedan tidigt på morgonen. Kom gärna med tips! :D

• Svar på tråden Min 8 månaders vägrar ligga ner när det är dax att sova.
  • Janniiike

Natulcien - ja jag läste de. Men läste ochså att de fanns en där man gjorde nästan samma sak, men gick in igen efter
    Nån minut, och då sjöng en sång, klappade dom, krama och myste lite och sa sen godnatt och gick ut igen för att vänta nån minut till. Den metoden kanske är snällare?

• Janniiike

Marren38 - tänkte de ochså om 5 minuters. Jag gör de just nu, vänder tillbaka henne igen när hon vänder sig och lägger henne ner när hon reser sig. Men har hållt på nu i nån månad med de utan resultat. Haha.

• Natulcien
    Janniiike skrev 2012-07-31 22:18:24 följande:
    Natulcien - ja jag läste de. Men läste ochså att de fanns en där man gjorde nästan samma sak, men gick in igen efter
    Nån minut, och då sjöng en sång, klappade dom, krama och myste lite och sa sen godnatt och gick ut igen för att vänta nån minut till. Den metoden kanske är snällare?
    Nej, ingen metod som går ut på att man ska lämna en gråtande bebis ensam, ens för en minut, är "snäll". Inget barn ska brhöva gråta sig till sömns.
    Det finns en bok som heter "Somna utan gråt" som kanske kan ge lite mer humana tips..?
  • Janniiike

Tror inte det är nån som vill att ens bebis ska gråta sig till sömns. Metoder där bebisen slipper vara ledsen är såklart bättre. Men vad kan man då testa för metod som är snäll, men även får bebisen att somna lätt?

• fågelungarna

Min ettåring har börjat göra sådär som din. Böka något enormt vid läggning. Jag har alltid amningssövt, men nu somnar han inte längre, utan börjar resa sig upp efter en stunds energiskt ammande, trots att han ser extremt trött ut. Jag tar honom i stället i min ergonomiska bärsele där han ganska snabbt kommer till ro, med eller utan amning. Sedan är det bara att lägga över honom i sängen och ge en liten slurk amning till, och så sover han. Det handlar ju om att hitta ett sätt att hjälpa din dotter att komma till ro. Jag skulle nästan vilja rekommendera just en ergonomisk sele. Riktigt praktisk, trendig dessutom! Finns billiga på tradera.

• MalinEddie

Med tanke på att barnet är 8 månader och troligtvis är i separtionsfasen är det dumt att använda någon metod överhuvudtaget. CIO-metoder som 5-minutersmetoden är alltid dumma att använda. Barn är extra känsliga för förändringar i separationsfasen och de bästa ni kan göra nu är att köra på vad som passar henne bäst. Finns det något som gör henne lugn? Hon är inte övertrött? Barn kan verka pigga när de i själva verket är övertrötta.

• Stjärnglans
    Janniiike skrev 2012-07-31 20:40:57 följande:
    Min dotter är 8 månader och extremt pigg och energisk. Hela dagarna är det full fräs på henne och att sitta i famnen och mysa är inget alternativ enligt henne. De ska bara krypas, busas, skrikas, gnällas, skrattas och utforskas hela tiden. O nu till min fråga: Hon vägrar ligga ner när det är dax att sova. Både på dagen i vagnen och på kvällen i sin spjälsäng. Hon gör verkligen allt för att inte somna även om hon är jätte trött. Kryper runt, ställer sig upp, leker, skriker och snurrar runt. Och när hon gör de trillar hon ofta in i spjälorna och slår sig så hon blir ledsen. Vad kan jag göra för att få henne att lugna ner sig? Vilken "metod" hade funkat bäst på en jätte pigg bebis? Kan tillägga att ända sedan hon var 5 dagar gammal har hon somnat själv i sin säng som står ända intill min säng. Jag har alltid legat bredvid i min säng ända tills hon somnat och gör fortfarande. Hon har alltid somnat på rygg och verkar inte hellre vilja sova på mage. När hon är uppe i varv hjälper de varken att tex sjunga för henne eller killa henne på huvud/rygg m.m. Och lägger jag henne ner när hon reser sig Eller stoppar henne i farten blir hon jätte arg och skriker och kämpar sig upp igen. Jag har även alltid haft samma rutiner precis innan läggdax. Tvätta av sig, byta blöja, på med pyjamas, amma och säger samma meningar varje dag innan jag lägger ner henne i sin säng. Hon brukar bli trött vid 19 tiden, Och när hon sedan somnat vaknar hon alltid vid 22-23 tiden och vill amma igen. Lika så vid 02 tiden. Sen vaknar hon jätte pigg vid 5-6 tiden för att vilja gå upp då. På dagen sover hon 2-3 ggr i ca 30-60 minuter. Och det kvittar om hon sovit lite eller mkt, hon vägrar ändå somna och vaknar 2-3 ggr per natt sedan tidigt på morgonen. Kom gärna med tips! :D
    Men hon sover väl alldeles tillräckligt? 10 tim sömn på natten är väl rätt normalt vid den åldern, inte ska de sova mer på natten förrän de blir äldre. Din dotter sover ju fortfarande mycket på dagen. Min flicka sover nu tio och en halv timma varje natt och hon är elva månader.
    Bara att välja när man själv vill gå upp och anpassa läggtiden därefter. Kan du inte låta din flicka hoppa runt några timmar till på kvällen så kanske hon somnar lättare om du försöker vid nio tiden.  Vill hon bara amma två gånger på nättena så ska du vara glad :)
  • Janniiike

Ja bärsele är kanske ganska bra då dom ju inte kan spjärna sig loss så lätt. :D

Och ibland kan de ju va så att hon är övertrött men hon vänder sig även på natten och kravlar. Innan väckte hon sig själv och blev ledsen av att hon vände sig på mage i sömnen. Desamma i vagnen på dagen. Det tar endast 1 sek efter att hon vaknat tills hon vänder sig på mage, så här man kan inte vila på dan heller eftersom hon kan trilla av vagnen på ett kick.. Har funderat på att köpa en resesäng där hon kan få vila på dagen, för jag tror att det är bra att separera dag

• Janniiike

Vill hon absolut inte sova brukar jag få ta upp henne ett tag till innan jag försöker igen. Och brukar sluta på ca 8 h per natt då de tar lite tid för henne att komma till ro och somna efter alla nattamningar. Ofta vaknar hon även där emellan och behöver nappen m.m. Att hon vaknar tidigt är inte de värsta då jag tkr om att gå upp tidigt. Jag vill hellre att hon somnar i tid på kvällen Så man får lite egentid då eftersom man inte få sitta ner i mer än 30 sek under dagen innan man får fånga in henne. Haha. Men kanske skulle börja om lite med att hålla henne vaken längre på kvällarna för att sen med tiden lägga lite tidigare, efterhand som hon somnar lättare. Men ska jag då lägga henne ner varje gång hon reser sig eller ska jag bara ligga bredvid hennes säng och låta henne kravla runt och leka tills hon somnar? (inte genom att hon får skrika sig till sömns utan genom att hon typ leker sig tillräckligt avslappnad för att somna)?

• fågelungarna

Kravlar hon sig trött i sängen inom rimlig tid, låt säga en halvtimme, så kan du ju bara sitta bredvid och vänta ut henne. Man kan ju finnas nära utan att fokusera på henne så att säga. Passa på att läsa en bok? Tipsar om den här bloggen som samlat rätt mycket fakta kring barns sömn:

somnforbarn.wordpress.com/

• Janniiike

Ja jag har börjat låta henne kravla runt. Hon e ganska seg men med tiden kanske de går lättare. Tack för bloggtipset. Ska kolla in där. :D

Svar på tråden Min 8 månaders vägrar ligga ner när det är dax att sova.