Nyfödd röd på halva kroppen - Info om Harlequin effekten
Här är en informationstråd för oss med barn med Harlequin effekten. Vi är visst inte så jättemånga, men jag tyckte att det behövs en infotråd då jag själv hade väldigt svårt att hitta info om åkomman. Kanske någon orolig förälder googlar fram detta i framtiden.
Först och främst vill jag säga två saker:
Harlequin-effekten är INTE samma sak som Harlequin Syndrome, vilket är en nervskada som kan uppkomma efter olyckor, operationer eller liknande, men den har samma symptom. Harlequin-effekten är INTE samma sak som Harlequin Baby Syndrome eller Harlequin Baby, vilken är en grav medfödd missbildning där barnet bara överlever en kort stund. Ta mig på orden, googla inte detta. Jag har råkat se fruktansvärda bilder som jag helst skulle ha haft osedda och som fått mig att gråta.
Vår son, Theo, föddes för snart två veckor sedan och när jag började amma honom märkte jag att precis halva han blev pionröd och den andra halvan kritvit. Som om någon hade tagit en tuschpenna och ritat från hjässan ner till blöjan.
En barnmorska hade sett en bild av detta i en bok när hon studerade, och sa att det var Harlequin Syndrome (vilket gjorde oss väldigt oroliga då det som sagt är en nervskada) och en annan häpnade och sa att hon inte sett något liknande de 35 år hon jobbat som barnmorska.
Efter mycket efterforskningar på nätet hittade vi till sist en Facebookgrupp (hejja internet) för folk med nervskadan Harlequin Syndrome och frågade där om det kunde vara medfött. De hade aldrig hört talas om det men sökte reda på mer information åt oss och berättade att det förmodligen var Harlequin-effekten.
Harlequin-effekten är harmlöst och växer bort efter ett tag. Det är bara barnets blodkärl som inte utvecklats färdigt och orsakar att den sida av barnet som ligger nedåt blir röd då han/hon anstränger sig lite, som till exempel vid amning.
Jag klistrar in den information som jag har för er andra föräldrar med röd-vita barn.
Facebook-gruppen:
På grund av att man blir så irriterad på trasiga länkar, speciellt från gamla foruminlägg när man söker lösningar på sina problem, klistrar jag även in texten som finns i länken ovan. Bara ifall att...

The Harlequin Effect is a rare but startling event that occurs in newborn babies. It’s occurrence is often frightening to parents but quite harmless overall.
Cause
Babies' blood vessels are unstable and highly reactive. Mild temperature changes, changes in position or changes in mood can cause swiftly alter the diameters of the blood vessels, with resultant color changes of the overlying skin. The Harlequin Effect is most common in low birthweight babies, but can occur in any child and will often occur multiple times before finally abating for good.
Symptoms
A sharp line from the baby’s forehead to the pubis divides her body into 2 vertical halves. One half of the body turns dark red and the other becomes pale. The look is reminiscent of the highly contrast color on a harlequin costume.
This color change only occurs in the immediate newborn period and it usually occurs when the baby is positioned on her side. Changing the baby’s position can reverse the dark red to pale pattern. When the baby moves, the muscle activity will erase the color changes.
Treatment
The condition is quite temporary and will disappear as soon as the baby’s blood vessels have matured. The color change is also completely harmless and has never been associated with any permanent problem.
Hoppas detta hjälper någon.
Theo är snart två veckor och hans Harlequin är nu nästan helt borta.