• Oonah

Nyfödd röd på halva kroppen - Info om Harlequin effekten

Här är en informationstråd för oss med barn med Harlequin effekten. Vi är visst inte så jättemånga, men jag tyckte att det behövs en infotråd då jag själv hade väldigt svårt att hitta info om åkomman. Kanske någon orolig förälder googlar fram detta i framtiden.

Först och främst vill jag säga två saker:

Harlequin-effekten är INTE samma sak som Harlequin Syndrome, vilket är en nervskada som kan uppkomma efter olyckor, operationer eller liknande, men den har samma symptom. Harlequin-effekten är INTE samma sak som Harlequin Baby Syndrome eller Harlequin Baby, vilken är en grav medfödd missbildning där barnet bara överlever en kort stund. Ta mig på orden, googla inte detta. Jag har råkat se fruktansvärda bilder som jag helst skulle ha haft osedda och som fått mig att gråta. 
    Vår son, Theo, föddes för snart två veckor sedan och när jag började amma honom märkte jag att precis halva han blev pionröd och den andra halvan kritvit. Som om någon hade tagit en tuschpenna och ritat från hjässan ner till blöjan.

En barnmorska hade sett en bild av detta i en bok när hon studerade, och sa att det var Harlequin Syndrome (vilket gjorde oss väldigt oroliga då det som sagt är en nervskada) och en annan häpnade och sa att hon inte sett något liknande de 35 år hon jobbat som barnmorska.

Efter mycket efterforskningar på nätet hittade vi till sist en Facebookgrupp (hejja internet) för folk med nervskadan Harlequin Syndrome och frågade där om det kunde vara medfött. De hade aldrig hört talas om det men sökte reda på mer information åt oss och berättade att det förmodligen var Harlequin-effekten. 

Harlequin-effekten är harmlöst och växer bort efter ett tag. Det är bara barnets blodkärl som inte utvecklats färdigt och orsakar att den sida av barnet som ligger nedåt blir röd då han/hon anstränger sig lite, som till exempel vid amning.

Jag klistrar in den information som jag har för er andra föräldrar med röd-vita barn.

Facebook-gruppen:
    Sip - May I ask which syndrome, Oonah? Or an other reason to join this group?
    Oonah - Thank you, Sip! Our newborn son, Theo, has Harlequin Syndrome, I've been told. The doctors and midwives don't know much and have only read about it in books. He turns red on one side and white on the other when he's breastfeeding. I've tried finding info on the web, but it seems there is still a lot of questionmarks among doctors.
    Sip - There are several adults with Harlequin syndrome in this group, sometimes as part of Ross syndrome or Ross syndrome... In children most of the time this reddening is due to a temporary vasomotor disturbance.... So there is a good chance that the Harlequin sign in your sons case will go after some time.... Keep us informed.
    Oonah - Thank you, that is much more information than any doctor has been able to give us. I'll keep you informed. We've noticed that the reddening switches side depending on which side is facing down. I haven't been able to tell if any kind of side switching is consistent with Harlequin Syndrome.
    Sip - I didn't know that the Harlequin effect switches in babies. I think that's a good sign. In adults the Harlequin effect is always just on one side.... I think it will be just temporary.... Sip - Oonah, http://wikiparenting.parentsconnect.com/wiki/Harlequin_Effect

På grund av att man blir så irriterad på trasiga länkar, speciellt från gamla foruminlägg när man söker lösningar på sina problem, klistrar jag även in texten som finns i länken ovan. Bara ifall att...

Harlequin Effect
    This article has been written by our users, feel free to edit or expand this article. You may also write an article on a new subject.

The Harlequin Effect is a rare but startling event that occurs in newborn babies. It’s occurrence is often frightening to parents but quite harmless overall.

Cause

Babies' blood vessels are unstable and highly reactive. Mild temperature changes, changes in position or changes in mood can cause swiftly alter the diameters of the blood vessels, with resultant color changes of the overlying skin. The Harlequin Effect is most common in low birthweight babies, but can occur in any child and will often occur multiple times before finally abating for good.

Symptoms

A sharp line from the baby’s forehead to the pubis divides her body into 2 vertical halves. One half of the body turns dark red and the other becomes pale. The look is reminiscent of the highly contrast color on a harlequin costume.

This color change only occurs in the immediate newborn period and it usually occurs when the baby is positioned on her side. Changing the baby’s position can reverse the dark red to pale pattern. When the baby moves, the muscle activity will erase the color changes.

Treatment

The condition is quite temporary and will disappear as soon as the baby’s blood vessels have matured. The color change is also completely harmless and has never been associated with any permanent problem.

Hoppas detta hjälper någon.

Theo är snart två veckor och hans Harlequin är nu nästan helt borta.

• Svar på tråden Nyfödd röd på halva kroppen - Info om Harlequin effekten
  • mayia1

Våran dotter Emilia hade också detta, hon föddes 1/3 2012 så det har varit borta länge nu. Hon blev också röd/vit när jag ammade och först trodde jag att det var jag som höll henne på nåt konstigt sätt så jag stängde av nåt blodkärl eller nåt.
    Vi blev också förvånade över hur få det var som kände till detta på BB, vi träffade till sist på en barnläkare på BVC som visste vad det handlade om. Tack och lov var (och är) Emilia en pigg, matglad tjej som växer och utvecklas i rekordfart så vi gick på våran magkänsla som sa att det var en frisk bebis vi hade fått.
    Hoppas att er lille Theo fortfarande mår bra?

• Oonah
    mayia1 skrev 2012-08-16 21:16:34 följande:
    Våran dotter Emilia hade också detta, hon föddes 1/3 2012 så det har varit borta länge nu. Hon blev också röd/vit när jag ammade och först trodde jag att det var jag som höll henne på nåt konstigt sätt så jag stängde av nåt blodkärl eller nåt.
    Vi blev också förvånade över hur få det var som kände till detta på BB, vi träffade till sist på en barnläkare på BVC som visste vad det handlade om. Tack och lov var (och är) Emilia en pigg, matglad tjej som växer och utvecklas i rekordfart så vi gick på våran magkänsla som sa att det var en frisk bebis vi hade fått.
    Hoppas att er lille Theo fortfarande mår bra?
    Ja, det verkar inte vara många på BB och BVC som sett det förut, än mindre vet vad det är. Skönt att ni till sist hittade någon som kunde lugna er. :)

Jo, tack, Theo är fullt frisk och har inga men efter Harlequinet. 
  • Snölängtan

Nu var det ju ett tag sedan denna tråd startades men jag vill ändå tillägga följande När vårt första barn föddes 2008 var vi kvar några dar på "neo" och plötsligt utbrast en av sköterskorna "nej men titta, en liten harlekin!" Vi tittade och blev lite oroliga när vi såg en illröd och en blek halva på barnet. Hon lugnade oss och sa att det blir så ibland på nyfödda och är ofarligt och går bort väldigt snabbt. Vi fotade sonen och har med bilden i hans fotoalbum men ingen som tittat i boken har vetat vad det är. NU när vi fått vårt andra barn visade även han harlekineffekten! Det nämnde jag vid återbesöket på BB men den sköterskan tittade bara ogörstående på mig utan att kommentera det hela. Jag är förvånad över hur få som inom iaf våtden känner till detta. Det måste ju ha funnits förr också!?! Och som sagt...äldre sonen mår bara bra. Kram till alla harlekiner!!!

• Oonah

Snölängtan, vad intressant att även ert andra barn hade harlequin-effekten! Kanske det är något genetiskt med det? Hade varit kul med lite siffror på hur vanligt det är, men jag förstår att man inte lägger pengar på forskning om det, när det är harmlöst och väldigt ovanligt. Men nyfiken är jag.. :)

• Sonaten

Vår dotter är tre dagar gammal och jag tyckte det var konstigt att hon blir halvsidigt rödvit vid amning. En BM från BB på väg sa att det kallas harlequin, och att det var nåt m blodkärlen. Skönt att läsa här att det är övergående o inte har medicinska konsekvenser. Verkar inte finnas info på vårdguiden etc.

Ngn som vet hur vanligt/ovanligt detta är? 

• Oonah

Sonaten, vad jag förstått finns ingen info om det. Kanske någon hittar någon tillförlitlig källa?

Ja, de tär helt övergående och så fort jag fick veta att det är helt ofarligt så tyckte jag att vår son var ganska söt när han blev röd/vit. Flört 

• mayia1

Sonaten: jag vet inte heller hur vanligt det är men vår barnläkare på BVC förklarade det med att det handlar om en omognad i det nervsystem som styr blodförsörjningen. Jag tyckte ofta att vår dotter blev halvt vit när hon blev arg eller ledsen. Jag har tyvärr inte heller hittat nån vettig info nånstans. (Vår dotter föddes i mars 2012.)

• Sonaten

Nu är vår dotter 21 dagar gammal och harlequin-färgningen har minskat påtagligt. Det är inte alls den där tydliga tvåfärgningen som förut så det är väl snart försvunnet. Känns bra. Däremot blir hon rätt röd i huvudet när hon blir varm eller skriker, och så har hon ett storkbett tror jag, i nacken som blir rött då. Men det är ju inget ovanligt.

Svar på tråden Nyfödd röd på halva kroppen - Info om Harlequin effekten