• Svar på tråden Passar denna på ett bröllop med tema "höst"?
  • Nyfiken gul

till och med kunligheter bär rött på bröllop och dom om något borde väl ha koll på etiketten? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • La Lola
    Nyfiken gul skrev 2012-08-08 20:55:44 följande:
    till och med kunligheter bär rött på bröllop och dom om något borde väl ha koll på etiketten? 
    Precis vad jag har redan har skrivit men det funkade inte heller för att ta död på denna felaktighet.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nyfiken gul

färgen rött är föressten också något som tillhör olika kulturer

så besök ett par olika kulturella bröllop här i sverige så får ni se mängder av röda klänningar.

Föressten så kan man som brud även gifta sig i röd klänning eller annan valfri färg så självklart kan man som gäst också välja en röd klänning.

• Nyfiken gul

Pippa Middelton (syster med prinsessan Kate middelton)   Iklädd rött på ett socitetsbröllop i england, notera även att två tjejer bakom henne också har röda klänningar. 

• Nyfiken gul

här kommer den troliga förklaringen på myten om röd klänning:

Vissa påstår att en röd klänning på en bröllopsgäst betyder att hon haft ihop det med brudgummen, men detta är bara en myt. troligen kommer denna missuppfattning från någon gammal film, där älskarinnan dyker upp på bröllopet med en röd klänning. Kanske är det scenen från Ashleys födelsedagsfest i slutet av "Borta med vinden", som fått människor att tolka en röd klännig så?? Felaktigt är det i varje fall.
    En röd klänning betyder varken mer eller mindre än en grön.
     Detta är alltså bara en utbredd missuppfattning och inget att ta hänsyn till. Om någon sämre vetande person ändå skulle påpeka detta om din röda klänning är det de som begår etikettsbrottet. 

saxat från: vigselringen.com 

By the way - folkdräkt räknas som högtidsdräkt och många bär den med glädje på folks bröllop, folkdräkten är oftast röd.....  

• SweeneyTodd
    Nyfiken gul skrev 2012-08-08 21:00:09 följande:
    färgen rött är föressten också något som tillhör olika kulturer

så besök ett par olika kulturella bröllop här i sverige så får ni se mängder av röda klänningar.

Föressten så kan man som brud även gifta sig i röd klänning eller annan valfri färg så självklart kan man som gäst också välja en röd klänning.

Jag tycker att en brud från väst ska ha en vit klänning, det ser fult annars. 
  • Cornette
    SweeneyTodd skrev 2012-08-08 21:32:59 följande:
    Om man nu ska följa seder som du tycker så bär ju bruden en vit klänning för att bedyra sin oskuld. Och hur många brudar idag är oskulder?

Vi ska på bröllop på lördag, bruden kommer att vara klädd i rött OM skrönan nu var sann så stämmer det ju iofs för henne, hon har legat med brudgummen ju
  • SweeneyTodd
    Cornette skrev 2012-08-08 21:36:46 följande:
    Om man nu ska följa seder som du tycker så bär ju bruden en vit klänning för att bedyra sin oskuld. Och hur många brudar idag är oskulder?
    Det där stämmer inte alls. Att brudklänningen är vit har inget med brudens oskuld. Att brudklänningen är vit är pågrud av att de rika bar vit eftersom vit visade att man var rik. Vit blev smutsigt enkelt. Det var drottning Victoria av England som gjorde vit brudklänning på modet. 
  • La Lola
    SweeneyTodd skrev 2012-08-08 21:32:59 följande:
    Det tyckte min karl också när vi planerade att gifta oss.
    Sen insåg han att jag aldrig bär vita kläder (för att jag tycker det är fult på mig).
    Jag gifte mig i svart top och lika kjol.
  • La Lola
    La Lola skrev 2012-08-08 22:04:52 följande:
    Det tyckte min karl också när vi planerade att gifta oss.
    Sen insåg han att jag aldrig bär vita kläder (för att jag tycker det är fult på mig).
    Jag gifte mig i svart top och lika kjol.
    lila kjol
  • Margaux

Jag tycker att alla klänningar du visat utom den blåa med rött midjeband påminner om en baby-doll negligé och det är väl inget jag hade valt till ett bröllop. Den sista länken funkade inte så den har jag inte sett.... 
    Klänningarna är för korta och "flörtiga". 

• MadHatter
    SweeneyTodd skrev 2012-08-08 22:01:54 följande:
    Det där stämmer inte alls. Att brudklänningen är vit har inget med brudens oskuld. Att brudklänningen är vit är pågrud av att de rika bar vit eftersom vit visade att man var rik. Vit blev smutsigt enkelt. Det var drottning Victoria av England som gjorde vit brudklänning på modet. 

Den vita klänningen spred sig inte (bortanför kungligheterna) förrän efter förra sekelskiftet. Tidigare gifte sig se flesta i svart oftast utsmyckad med färgglada band.
Svar på tråden Passar denna på ett bröllop med tema "höst"?