• jcf

Dåligt resultat på KUB

Hejsan!

Har idag gjort KUB-testet för första gången och fick inte så bra siffror som jag hade hoppats på. Hon mätte upp nackspalten till 3,8 mm och det gav en riskbedömning på 1:169. Jag är 25 år och i v.13+0.

Har valt att gå vidare med FVP och undrar om det finns fler i samma situation?

Har inte tid förrän 20 augusti, vilket känns som en evighet. Tankarna cirkulerar hela tiden, oron gnager och tårarna är nära.  Allt känns plötsligt helt hopplöst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-24 16:55
    Var och gjorde mitt Fvp i måndags och fick provsvaren idag. "Normalt antal av kromosomerna 13, 18 och 21." En sån glädje och lättnad!

Nu törs jag äntligen gå ut med graviditeten officiellt :)

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB
  • Ladythewinter

du får försöka tänka procentuellt ist, tex 1:100 betyder att det finns 1% risk att det skulle vara något. 

men försök inte tänka för mkt..  

• livsnjutare

Det bästa du kan göra är att gå på din / er magkänsla. jag har sj gjort KUB test två ggr. Man blir orolig. Starkt av dig att gå vidare med FVP. Följer gärna dig<3

• livsnjutare

Jag är sj i vecka 15. Så väntar på svar från mitt KUB test:

• Aruba

Jag fick 1/143 då jag är 39, nackspalt 2,6. Gjorde moderkaksprov idag (12+4) och det kan du också göra!! Mkt bättre då detta kan göras tidigare (dvs innan vecka 15 då FVP kan göras). Försök att inte oroa dig, jag gör det såklart också, men både dina och mina odds är fortfarande bra!

• jcf

Tack för att ni tar er tid att svara :)

Jag försöker verkligen att inte tänka på det men det går bara inte undvika. Kanske blir bättre om ett par dagar. Har redan lipat flera ggr idag och lär väl göra det många gånger innan man vet.

Barnmorskan sa även att det fanns risk för hjärtproblem i och med den bredare nackspalten. Dessa veckor kommer krypa fram i slow-motion.

Tror ni risken blir ännu högre om downs finns i släkten? Har en kusin som har downs syndrom nämligen.

Nej, gud vad jag funderar alldeles för mycket! Men det är skönt att få skriva av sig lite :)

• livsnjutare

Förstår det är jobbigt. Det hade jag med tyckt:(. Ta en dag i taget. Jag är inte säker men risken är nog större om man har det i släkten. Absolut man måste prata av sig med någon det är jätte viktigt.

• cozmoz

Det e såå jobbigt att gå att vänta. Finns inte möjligheten att göra ett moderkaksprov? Det görs ju nu direkt i de n veckan du är i?
    Som ngn skrev så är ju 1:100 = 1% risk att ngn skulle vara fel eller 99% chans  att allting är ok. Försök tänka positivt.

Hade själv 1:11 vid KUB, fruktansvärt att vänta. det gick bra är  nu i v.34

• HelHel

Kram på dej.
    Det behöver ju inte betyda att något är fel, men som sagt ring och be om ett moderkaksprov istället så slipper ni gå och vänta. 

• jcf

Tyvärr görs inte moderkaksprov i mitt landsting.

Idag känns det lite bättre. Är glad att jag valde att göra KUB-testet och få eventuella svar snart än att behöva gå och fundera till februari nästa år att nåt kanske är fel med fostret.

Ska försöka hålla mig extra sysselsatt nu i tre veckor och sen får vi se vad provet visar. Kommer inte ens våga svara om de ringer, eller kolla i ett ev. brev utan det får nån annan nog göra åt mig.

• Thereseses

Jag fick 1:2 på mitt kubtest (alltså största risken man kan få). Fick göra två stycken fostervattensprov (det första misslyckades), hjärtultraljud etc men det visade sig att min lilla tjej var alldeles frisk där inne!

Lycka till!

• jcf

Thereseses: Vilken lättnad och lycka för dig!

Min lille bebis har inte heller några kromosomavvikelser. I alla fall inte trisomi 13, 18 och 21.
    Har varit på ett extra ul för hjärtkontroll, och ska på ett till nu på måndag. Lite nervös men på förra hittade läkaren inga fel så får hoppas det fortsätter så.

• Thereseses

Åh, förstår din oro. Du ska se att det går bra, har allt visat bra så här långt ska du se att det fortsätter göra det *håller tummarna*.

Men det är jobbigt att inte till 100 procent veta, att hela tiden gå och vara orolig. Inte förrän i vecka 18 fick jag reda på att min lilla tjej var frisk men det var ändå svårt att ta in det och tro att hon faktiskt var frisk när man gått och varit orolig och rädd så länge.

Men hon trotsade alla odds. Nu är hon 1,5 år och en alldeles friskt och helt underbar liten tjej.

Är det ditt första barn? Fått reda på kön?

• jcf

Nej, det är mitt tredje men första jag gjort kub-test med, och första fvp.

Visst är jag lite orolig fortfarande men försöker tänka positivt.

På senaste ul såg det ut som en liten kille men läkaren ville inte säga det till 100 % ifall att det visar sig vara fel men jag tror till 90% att det är en liten pojk. Har en flicka och en pojke sedan innan.

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB