• Kesi

Håll i magen vid promenad. Gravid , farligt?

Är nu i vecka 21 (20+1) och när jag är ute och promenerar (även kortare bitar) så får jag som "håll" i nedre delen av magen, främst på vänster sida men även över hela nedre delen. Är detta farligt? Är det kroppens sätt att be mig sluta motionera nu? VILL INTE!

• Svar på tråden Håll i magen vid promenad. Gravid , farligt?
  • Idaha

Hej! 
    Känner igen mig lite i det där.. är gravid i v 12, häromdagen tog jag en långpromenad men kände på slutet att det gjorde ont på sidan av magen. blev lite orolig. kände iofs av det ett helt dygn efteråt. det kändes lite som sendrag eller så. pratade med bm dagen efter och hon sa att det kunde vara att man stäckt ut ligamenten lite eftersom det gubbar lite inne i magen när man går.. kanske det kan vara ngt sådant?

• Kesi

Tack! Vad snällt! Hoppas på det. Glad
    Någon som vet ngt annat? 

• peppenonemi

Jag får också väldigt ont i sidan när jag går, tog upp det med läkare och han sa att det var mina ligament som gjorde ont då :) jag får så ont att jag ibland måste stanna och vila så jag inte ska grina :P

• Erya

Får också samma när jag har gått runt en stund (håller oftast en rask takt) tar ett tag innan det släpper. (8+3)
    Tror också det är ligamenten

• peppenonemi

Ja, det blir ju värre och värre ju större magen blir. Min har växt rejält de senaste veckorna så inte konstigt att det känns. Går in i v.26 på söndag :)

• Lufsan

Jag går in i vecka 18 imorgon och har upplevt det du talar om i några veckor. Jag tror inte att det är något farligt men brukar lugna ner takten lite när det kommer. Alternativt sätta mig ner och vila en stund. Min barnmorska sa att jag kan göra allt jag gjorde innan, men att jag ska lyssna på kroppen och vila när det behövs. 

En dag i sänder.
  • Marsvin

Det är väldigt vanligt (och helt normalt) att få håll i magen när man är gravid och promenerar. Ofarligt men jobbigt. Man får behandla det som vanlig håll, dvs. stanna upp lite, sätta sig kanske, ta det lugnt och vänta på att det går över. Ibland kanske man inte kan gå fem steg utan att känna det... och ja, då blir det en snigelpromenad...

Surt. Jag har haft det så från och till i graviditeten. Är nu i vecka 34 och tycker att det blivit lite bättre på sistone. Just där vecka 20-30 växer magen massor och då var det besvärligast för mig.

Svar på tråden Håll i magen vid promenad. Gravid , farligt?