• Anonym

Mina två tidigare barn var väldigt stora....

Hej.
    Jag och min man väntar nu vårt tredje barn, och jag är lite orolig för förlossningen... Det förstfödda barnet var en normal graviditet och förlossningen startade på utsatt datum. Barnet vägde 4840 vid födseln. Med mitt andra barn var jag väldigt orolig för att gå över eftersom jag visste att mitt första barn var stort, och jag dessutom kände att detta barn var stort. Det var en jättejobbig graviditet med mycket smärta och det kändes tungt. Min BVC-sköterska struntade i min oro och sade att det skulle gå bra... Jag fick två veckor över beräknat datum. När barnet föddes vägde det 5400 g. Detta känns inte normalt, och på förlossningen övervakade de barnet extra efter förlossningen så de ansåg att så stora barn var extra känsliga för blodsockerfall osv.

Nu, nästa förlossning, vill jag bli igångsatt eller snittad om jag går över. Jag vågar inte gå över tiden! Blir väldigt orolig när jag tänker på vad som kan hända.
    Hur ska jag ta upp denna rädsla med min BVC-sköterska. Varför togs jag inte på allvar sist...?

/ Orolig

• Svar på tråden Mina två tidigare barn var väldigt stora....
  • lena2012

Hej !
    Du har fött 2 stora barn.
    Att gå över tiden  ska kanske undvikas . Föreslår att du  får träffa läkare  och samtala om en planering.
    För mig låter det som en igångsättning på  MOGEN livmodertapp är att föredra.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Mina två tidigare barn var väldigt stora....