• Tainted

Hur stort är intresset för privat äggdonation i Sverige?

Har en gång tidigare donerat anonymt men det tog sig tyvärr inte för paren (ena plussade inte, andra fick tyvärr missfall) då dosen jag gick på till en början var för svag, och när dom tokhöjde den så fick jag överproduktion istället, så det blev äggplock när en del av äggen var övermogna och de andra lite för små..
    Funderar på att donera igen men känner mig väldigt nyfiken på vilka mottagarparet isf skulle vara osv, så jag undrar hur stor efterfrågan är på donationer där man inte är anonym?

• Svar på tråden Hur stort är intresset för privat äggdonation i Sverige?
  • Hjärtefröjd

Vad menar du konkret med privat äggdonation? Och hur har du kunnat donera anonymt tidigare, man är väl aldrig helt anonym som donator i Sverige?

Hur som helst är ju efterfrågan på äggdonatorer stor, det är ju därför köerna är så långa...

• Tainted

Jag menar att man kommer överens innan donationen, så man slipper köerna. och ang hur anonymt det är så får ju inte mottagarparet reda på något.. och inte donatorn heller, däremot barnet när denne når "mogen ålder" om han/hon efterfrågar informationen.

• Tainted
    lillamillan skrev 2012-08-10 15:58:06 följande:
    Det e väl bara att lägga ut en anons. Äggdonator finnes!

Det enda som jag funderar över är om du vill vara med i "familjens" liv eftersom du inte vill vara anonym. Vanligaste formen är ju korsdonatin, även om man kommer med en egen införskaffad donator, just för att man ska vara anonyma för varandra.

Nej, inte aktivt. Det är ju deras barn så jag känner att det skulle bli fel om man börjar umgås osv.. Men hade vart kul med lite foton sen eller nåt, bara av ren nyfikenhet :)
  • Tainted
    lillamillan skrev 2012-08-10 15:58:06 följande:
    Det e väl bara att lägga ut en anons. Äggdonator finnes!

Det enda som jag funderar över är om du vill vara med i "familjens" liv eftersom du inte vill vara anonym. Vanligaste formen är ju korsdonatin, även om man kommer med en egen införskaffad donator, just för att man ska vara anonyma för varandra.

Vart lägger man ut en sådan annons?
  • lillamillan

Här inne på familjeliv exempelvis.

Men en vilja att få fotografi och så kommer med största sannolikhet att göra att du inte blir godkänd som donator. För en donator är enbart donator och inget annat. Barnen har rätt att veta sitt genetiska ursprung i vuxen ålder, Det finns ingen annan mamma än den som föder barnet. Juridiskt sett existerar donaton enbart som donator och inget annat. Kvinnan som föder barnet räkas som den biologiska mamman och därför rekomenderar de starkt korsdonation så att donatorn är anonym.

Har precis varit på kuratorssamtal ang donation. Är man inte känslomässigt inställd på allt vad det innebär blir man inte godkänd. Strikta regler och lagar angående detta. 

• Gaaaa

Jag har själv 2 st som erbjudit sig att donera till oss, men nu bor vi i fel landsting så vi får inte betala för ÄD här utan måste åka långt med vår donator

Så för oss blir det utomlands...

Svar på tråden Hur stort är intresset för privat äggdonation i Sverige?