• mor 3barn

Varför försöker man dölja blöjan gör du det?

Satt idag och hörde syrran när hon resonerade att man blev tvungen att vika ner kanten på blöjan fram så att den inte riskerar att synas.

Sen fråga hon mig om jag  inte bryde mig.
    Jag sa bara att det är ju gulligt med blöjbaken ibland och den hör till.
    Sen förstår inte jag varför man ska försöka dölja den.

Ni får gärna komentera varför ni gör som ni gör.      

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför försöker man dölja blöjan gör du det?
  • Nano07

Aldrig. TYcker det verkar obekvämt.

Sen har jag aldrig haft trosor (har en dottern) utanpå blöjan heller, känns väldigt onödligt. Det blir ju bara extra mycket tyg - svårare för dottern att röra sig och knöligare.

• Mercurialis

Nej, jag viker inte ner kanten på blöjan. Inte heller sätter jag på barnet kalsonger utanpå blöjan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • KatjaKinky

Dolde inte blöjan när den tiden var. Tycker barn är söta i blöja.

• Emmis

Ser inte meningen med att dölja blöjan. Tramsigt, verkar det...
    Trosor/kalsonger utanpå har jag bara om barnet inte har body eller andra byxor för att de inte ska få tag i tejpen elller blöjan ska hamna snett om de rör sig mycket.

• Lussekatten

Enda gången jag "döljer" blöjan är när dottern (1 år) har klänning/kjol på sig. Då tar jag på henne en trosa. Men om blöjan sticker ut gör inte det nånting.

• Gurkan

Har aldrig vikt ner blöjkanten och har inte heller kalsonger utanpå blöjan. Säger som La Lola, många barn har jag stött på under mina år på förskolan och det är bara fåtalet som har kalsonger/trosor ovanpå blöjorna och jag har aldrig varit med att blöjkanten har varit nervikt när barnen kommer till förskolan.

• BinaBurner

Nej, det gör jag inte. Tanken har inte slagit mig att den skulle behöva döljas. Tvärtom drar jag upp blöjan ordentligt på ryggen för att undvika "spruta-upp-på-ryggen-olyckor".

• Hhumlan

Med tanke på hur ofta mitt barn lyckas bajsa uppåt mot ryggen och blöjan läcker så känns det helt galet att vika ner den. Skulle ofta behöva en som går ännu högre. Hen är visserligen bara tre månader. Förstår inte varför man skulle dölja blöjan.

• CoolJen

Det låter konstigt att både dölja blöjan och att ha på kalsonger/trosor. Varför liksom?

• Gurkan
    Hhumlan skrev 2012-08-03 11:44:39 följande:
    Med tanke på hur ofta mitt barn lyckas bajsa uppåt mot ryggen och blöjan läcker så känns det helt galet att vika ner den. Skulle ofta behöva en som går ännu högre. Hen är visserligen bara tre månader. Förstår inte varför man skulle dölja blöjan.
    Åh! Den perioden minns jag med! När bajset fick en konsistens och blev till en sån mängd att blöjan inte hann med. Bajs överallt. Lirka ut ungen ur en nerbajsad body, byxa, babyskydd eller var det nu än hamnade.
  • Ida9007

Min dotter har trosor utanpå blöjan när hon är utan byxor då hon är 18 månader

• Saralito

Min dotter har trosor över blöjan när hon inte har byxor på sig, av den enkla anledningen att det blir bökigare för henne att ta av sig blöjan då. Kommer hon åt tejpen sliter hon upp den direkt.

• glassen

Finns väl ingen anledning att dölja blöjan. Det är klart att små barn har blöjor. Men trosor / kalsonger har jag haft för att hålla blöjan på plats. När barnen har haft up`n go har det inte behövts.

• lnflrmn

Nu när det varit så varmt har min son haft på sig kortärmad tröja, blöja och en underbyxa, mest för att det ser hafsigt och oklätt ut att gå med ett barn i enbart blöja till affären. Hemma går han i bara blöja och jag viker aldrig in några kanter!

• SolSolSol

Aldrig vikt in kanten eller försökt dölja blöjan. Däremot sätter jag gärna en trosa utanpå om hon har klänning på. Trosa i matchande färg och ibland med volanger på rumpan. Det tycker jag ser mer påklätt ut.

Svar på tråden Varför försöker man dölja blöjan gör du det?