• Exra46

Ge häst ipren eller annat human medicin ?

Min häst har lite ont och jag funderar på om man kan ge honom ipren eller annan humanmedicin för att hjälpa honom lite på travet till att bli frisk.

Är det någon som har gjort det och i så fall hur mycket ska man ge ?

• Svar på tråden Ge häst ipren eller annat human medicin ?
  • Strumpans

Vet inte hur det är på just häst men andra djur hund, katt, gnagare osv är det direkt dödligt för.
    De klarar inte nedbrytningen.
    Som djurägare bör man se till att ha anpassade läkemedel hemma eller besöka veterinär

• Pallas
    Exra46 skrev 2012-08-04 10:09:30 följande:
    Oj. Vilka protester ! Kan ni förklara varför ni är så anti? Jag vet flera som gett ipren både salva o smörja o tabletter. Vet till o med dom som fått rek. av vet. .. Naturligtvis inget man ger ofta. Men någon enstaka gång kan väl inte skada.
    Jag är personligen anti för att du inte fått detta rekommenderat av veterinär. Det är ett antagande jag gör eftersom du frågar om dosering. Jag har väldigt svårt att tro rakt av på att en veterinär rekommenderat Ipren till häst, eftersom det finns utmärkta NSAID-preparat för häst. Även om din granne proppat i sin häst Ipren på veterinärinrådan, så kan du inte göra samma sak på din.

Du har inte beskrivit varför hästen har ont, varför vi inte kan bedöma om smärtstillande/antiinflammatorisk medicin är en vettig behandling Doser kan skilja mellan olika individer av olika orsaker, tex. Finadyne, Metacam, Fenylbutazon.

• Regnig måndag
    Oj. Vilka protester ! Kan ni förklara varför ni är så anti? Jag vet flera som gett ipren både salva o smörja o tabletter. Vet till o med dom som fått rek. av vet. .. Naturligtvis inget man ger ofta. Men någon enstaka gång kan väl inte skada.
    Jag vet bara att den smärtstillande jag gett min katt är speciellt för katt (ev andra djur men det vet jag inget om), att vanliga humanvärktabletter är big nno eftersom katter kan dö av det.

Visst kan det vara frestande och handla piller på konsum för några tior och pilla i djuren istället för en 700 för veterinär  och 200 för en yttepytte flaska med några droppar i men varför? Bryr man sig om djuren så ser man väl till att de får rätt medicin, annars kan man lika gärna ge fan i det och låta dem ha ont.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Pallas
    Pallas skrev 2012-08-04 12:49:26 följande:
    Du har inte beskrivit varför hästen har ont, varför vi inte kan bedöma om smärtstillande/antiinflammatorisk medicin är en vettig behandling Doser kan skilja mellan olika individer av olika orsaker, tex. Finadyne, Metacam, Fenylbutazon.

Äsch, det här stycket blev helt galet. Är inte vän med laptoptangentbordet alls. Så här skulle det se ut:

Du har inte beskrivit varför hästen har ont, varför vi inte kan bedöma om smärtstillande/antiinflammatoriskt är en vettig behandling. Bara för att någon annan gett sin häst Ipren kan du inte göra samma sak rakt av, dosering kan tex skilja sig markant mellan olika individer. Det finns dessutom redan bra preparat för häst, tex Metacam, Finadyne och Fenylbutazon.

• Exra46

Han har sträckt sig i en bog och är lite stel och öm,  vet att om jag åker till vet. blir det haltutredning och böjprov som inte kommer att säga ett skit . Enligt min erfarenhet så tittar vet mest från knäna och neråt. Och där sitter in te felet.  Jag har haft både massör och equ. tera på honom som säger samma sak. 

Därför funderade jag på om humanmedicin kunde hjälpa honom ...

Men tydligen inte då kanske..  jag avvaktar och smörjer med lite arnika så länge.

• Exra46

Kan tillägga att han har fått extra b-vitamin sprutor, laserbehandling och massage men blir ändå inte bra. 

Nån sa även att jag kunde prova smörja lite med ipren salva.  ? 

• Pallas
    Exra46 skrev 2012-08-05 00:05:05 följande:
    Han har sträckt sig i en bog och är lite stel och öm,  vet att om jag åker till vet. blir det haltutredning och böjprov som inte kommer att säga ett skit . Enligt min erfarenhet så tittar vet mest från knäna och neråt. Och där sitter in te felet.  Jag har haft både massör och equ. tera på honom som säger samma sak. 

Därför funderade jag på om humanmedicin kunde hjälpa honom ...

Men tydligen inte då kanske..  jag avvaktar och smörjer med lite arnika så länge.

Uscha, sträckningar är inte kul. Arnika är kanon, det ökar blodflödet och hjälper läkningen på traven. Det är kanske tom bra i det här fallet att hästen har lite ont, de brukar i allmänhet hålla sig lite lugnare då och inte riskera att förvärra skadan. Står han på boxvila, sjukhage eller går han i vanlig hage?
  • Exra46

han går i vanlig hage, men är ingen häst som springer omkring så mycket så då funkar det.  

• Pallas
    Exra46 skrev 2012-08-05 08:46:38 följande:
    han går i vanlig hage, men är ingen häst som springer omkring så mycket så då funkar det.  

Skönt det då, en del hästar är ju helt stolliga av sig. Sviterna av en bristning kan sitta i länge, men det akuta skedet brukar bli mycket bättre ganska fort. Hoppas han läker snabbt!
  • cajsasmamma

Nej du ska inte ge din häst Ipren, av den enkla anledningen att Ipren är gjorda för oss människor och inte för djur( hästar) 

Ta hästen till en veterinär, för hur skulle du känna om du inte kunde prata och hade ont ? 

• Adut 27

Du kan få en hästdos metacam för 450 kg i dig av mig. Det spelar väl ingen roll, det är ju en engångshändelse.
  • Exra46
    Adut 27 skrev 2012-08-23 12:02:20 följande:

Du kan få en hästdos metacam för 450 kg i dig av mig. Det spelar väl ingen roll, det är ju en engångshändelse.

Ja gärna, det skulle nog min gamla onda kropp må gott av....
Svar på tråden Ge häst ipren eller annat human medicin ?