• Anonym (Annat efternamn)

Gifta sig för ett efternamn! Lagligt?

Hej! Vet ej dom detta är rätt ställe att lägga ettsånthär ämne men jag kör endå. Är det teoretiskt lagligt att gifta sig med en person bara för att få dens efternamn om båda går med på det? Vilka juridiska problem kan uppstå? Om man nu skriver ett äktenskapsförord och gifter sig statligt utan fest eller något och sedan skiljer man sig. Kan man göra så? Nu undrar jag teoretiskt och inte moraliskt. För det är väl jätte svårt att byta efternamn annars? Med vänlig hälsning, en som vill ha ett annat efternamn

• Svar på tråden Gifta sig för ett efternamn! Lagligt?
  • Anonym (D)
    Anonym (Annat efternamn) skrev 2012-08-04 19:52:36 följande:
    Bra men då har jag fått svar på min fråga. Då kan jag inte byta mitt efternamn genom att bara byta det. Då måste jag gifta mig med en sådan namnbärare

Ja, om du vill ha ett specifikt namn som redan finns, och som inte finns i din släkt.

Personligen tycker jag att det verkar mycket enklare att uppfinna ett eget namn eller släktforska lite och se om man hittar något man gillar. Men du gör som du vill!

Jag är egentligen inte intresserad av att hitta på ett eget namn och det värkade inte särsilt lätt det häller. Jag vill ha det namnen för det är det snyggaste jag hört och jag vill inte ha något gammalt släktnamn för jag vill inte ha något med min släkt att göra med i huvud taget.

• Anonym
    Anonym (Annat efternamn) skrev 2012-08-04 16:45:32 följande:
    Hej! Vet ej dom detta är rätt ställe att lägga ettsånthär ämne men jag kör endå. Är det teoretiskt lagligt att gifta sig med en person bara för att få dens efternamn om båda går med på det? Vilka juridiska problem kan uppstå? Om man nu skriver ett äktenskapsförord och gifter sig statligt utan fest eller något och sedan skiljer man sig. Kan man göra så? Nu undrar jag teoretiskt och inte moraliskt. För det är väl jätte svårt att byta efternamn annars? Med vänlig hälsning, en som vill ha ett annat efternamn
    du kan väl byta efternamn ändå utan att gifta dej?

Hur då i så fall?

• Anonym (D)
    Anonym (Annat efternamn) skrev 2012-08-04 20:07:22 följande:
    Jag är egentligen inte intresserad av att hitta på ett eget namn och det värkade inte särsilt lätt det häller. Jag vill ha det namnen för det är det snyggaste jag hört och jag vill inte ha något gammalt släktnamn för jag vill inte ha något med min släkt att göra med i huvud taget.

Själv tycker jag att det verkar mycket besvärligare att gifta sig, särskilt om man ska hålla på och fixa äktenskapsförord och sådant. Men det är ju jag det!

Jag hade nog tagit ett namn på en växt eller ett djur. De vanligaste är väl redan upptagna, men man kanske kan heta vresros, hjärtansfröjd eller fjällripa?

Anonym (D) skrev 2012-08-04 20:34:48 följande:
    Själv tycker jag att det verkar mycket besvärligare att gifta sig, särskilt om man ska hålla på och fixa äktenskapsförord och sådant. Men det är ju jag det! Jag hade nog tagit ett namn på en växt eller ett djur. De vanligaste är väl redan upptagna, men man kanske kan heta vresros, hjärtansfröjd eller fjällripa?  

Men man vill ju ha ett snyggt efternamn inte typ hjätansfröjd? Jag gillar när det klingar lite engelskt eller amerikanskt
  • R3becca

Som många andra skrivit så får du enbart byta till ett efternamn som redan finns i din släkt - men max 4 generationer bakåt i tiden.
    (alltså t.ex. din mormors mormors efternamn)
    ELLER komma på ett helt eget. (det får alltså inte redan finnas registrerat på en annan svensk medborgare, eller för den delen vara för likt ett som redan finns.)

Nu kan jag ju minnas helt fel också, men jag tror att det är (i princip) gratis att byta till ett släktnamn medan det kostar 1800SEK att byta till ett påhittat. 

~ Meija 11-04-12 ~
    R3becca skrev 2012-08-04 21:29:55 följande:
    Som många andra skrivit så får du enbart byta till ett efternamn som redan finns i din släkt - men max 4 generationer bakåt i tiden. (alltså t.ex. din mormors mormors efternamn) ELLER komma på ett helt eget. (det får alltså inte redan finnas registrerat på en annan svensk medborgare, eller för den delen vara för likt ett som redan finns.) Nu kan jag ju minnas helt fel också, men jag tror att det är (i princip) gratis att byta till ett släktnamn medan det kostar 1800SEK att byta till ett påhittat. 
    ~ Meija 11-04-12 ~

Det var ju det jag sa och det är svårt att hitta på ett helt nytt... Då undrade folk vad jag dillade om.
  • TheMother

Vi betalade 1800 för att byta till ett släktnamn. Plus några hundra för att få till pappret som bekräftade att namnet burits i minst två nedstigande led i släkten.
    När det kommer till släktnamn får dessutom inte efternmnet tas hur långt bak som helst utan jag TROR det bara är från senaste 100 åren.

Påhittat efternamn kostar också 1800kr.

Efternamn får inte tas hur som helst, utan det är alltså bara via giftermål, nyskapat efternamn eller släktnamn man kan ändra.

TheMother skrev 2012-08-05 00:16:15 följande:
    Vi betalade 1800 för att byta till ett släktnamn. Plus några hundra för att få till pappret som bekräftade att namnet burits i minst två nedstigande led i släkten.
    När det kommer till släktnamn får dessutom inte efternmnet tas hur långt bak som helst utan jag TROR det bara är från senaste 100 åren.

Påhittat efternamn kostar också 1800kr.

Efternamn får inte tas hur som helst, utan det är alltså bara via giftermål, nyskapat efternamn eller släktnamn man kan ändra.

Det var det jag misstänkte, och jag är inte ett dugg intreserad av släktnamnen. Får väl hitta på något då eller gifta mig med vännen haha så får jag det namn jag vill ha
  • eber4

Japp. Fullt lagligt och inga konstigheter. Jag kan inte se att några komplikationer kan uppstå just i namnaspekten. Dock bör du fundera över de rent ekonomiska effekterna. Om ni skiljer er vill det till att äktenskapsförordet är ordentligt skrivet. Sådant är bra att ta hjälp av en jurist med.

Så väg besväret och kostnaderna för äktenskapsförord jämfört med besväret att byta efternamn den "vanliga vägen" (via Skatteverket)

• eber4

Japp. Fullt lagligt och inga konstigheter. Jag kan inte se att några komplikationer kan uppstå just i namnaspekten. Dock bör du fundera över de rent ekonomiska effekterna. Om ni skiljer er vill det till att äktenskapsförordet är ordentligt skrivet. Sådant är bra att ta hjälp av en jurist med.

Så väg besväret och kostnaderna för äktenskapsförord jämfört med besväret att byta efternamn den "vanliga vägen" (via Skatteverket)

eber4 skrev 2012-08-05 14:39:17 följande:

Men eftersom det inte värkar gå genom skatteverket så om jag nu just vill ha det efternamnet så måste jag göra så. Ekonomiskt sett gör det inget för mig och jag skulle kunna betala en jurist mycket för att se till att äktenskapsförordet skrivs korekt och att skiljsmässan sker korekt
  • Donum
    Anonym (Annat efternamn) skrev 2012-08-05 16:30:53 följande:

Men eftersom det inte värkar gå genom skatteverket så om jag nu just vill ha det efternamnet så måste jag göra så. Ekonomiskt sett gör det inget för mig och jag skulle kunna betala en jurist mycket för att se till att äktenskapsförordet skrivs korekt och att skiljsmässan sker korekt
    Varför är just det namnet så viktigt för dig?
  • Anonym
    Anonym (Annat efternamn) skrev 2012-08-05 12:45:48 följande:

Det var det jag misstänkte, och jag är inte ett dugg intreserad av släktnamnen. Får väl hitta på något då eller gifta mig med vännen haha så får jag det namn jag vill ha

Har du verkligen koll på alla släktnamn fyra generationer bakåt?
    Anonym skrev 2012-08-05 18:09:39 följande:

Har du verkligen koll på alla släktnamn fyra generationer bakåt?

Nä men det vore ortoligt osanoligt att det namnet jag vill ha fins där... och jag vill verkligen inte ha något av namnen 4 genarationer bakåt... skulle det vara så att det namne var med skulle jag inte ta det häller. Trots jag älskar det.
Svar på tråden Gifta sig för ett efternamn! Lagligt?