• Anonym (Har jag rätt?)

Ägande och lån, vad gäller??

Jag och min sambo äger 50% av vår lägenhet vardera, på papper är jag alltså ägare till hälften. Han har alla lånen. Jag har inga lån. Han har dock betalat lån och avgift då han är den enda som jobbat och jag har varit hemma med barn.

Vad gäller vid en separation?

1. Han har rätt att kräva min ägandeandel då jag faktiskt inte betalat något.
    2. Har jag rätt att kräva min andel av värdet dvs 50% oavsett vem som betalat då lånen är hans och inte mina.
    3. Är det rätt att sälja lägenheten och dela på eventuell vinst?

Jag vet inte vad som gäller lagligt, självklart ska jag ta kontakt med en jurist och få klarhet men tills dess undrar jag lite vad som gäller. Nån som vet?

• Svar på tråden Ägande och lån, vad gäller??
  • Anonym (sambo)

Ja, du har rätt till halva bostaden, om ni går skilda vägar, och då halva eventuella vinsten om ni säljer. Är själv i en likadan sitution, så vet med säkerhet att det är så.

• Anonym

Lånen räknas av från ev vinst. Samma med mäklararvode kostnad för pantbrev osv. Ev. överskott eller förlust delar ni lika.

• Anonym (***)

Lånen räknas av om det klart framgår att de är för lägenheten, alltså tagna med lägenheten som säkerhet. Det spelar ingen roll vem som betalt.
    Är det privatlån så är lånen helt hans och ska inte räknas in men blir då en samvetsfråga.
    Bästa rådet - ta kontakt med en jurist.

• Borgarbracka

Sysslar vanligtvis med affärsjuridik, men kan slänga iväg ett svar eftersom du inte har uppdaterat något.

Vad är samboegendom?

3 § SamboL:
    Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

Läser man 4 § e contrario tillsammans med 5 § st 1. p. 2. utgör er bostadsrätt samboegendom. 

Vad händer efter att ett samboförhållande har upphört?

8 § SamboL:

När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde.

Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider eller om en sambo avlider inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, skall dock begäran framställas senast när bouppteckningen förrättas.

Läs sedan 12-14 §§ och 16-17§§ så inser du att endera ex-sambo kan ta över er bostad. Dock kommer du givetvis bli ekonomiskt kompenserad, vice versa om du ska få bo kvar i bostaden.  

Svar på tråden Ägande och lån, vad gäller??