Veritaslux skrev 2012-08-07 15:37:59 följande:
Jag förstår TS poäng men reagerar samtidigt också på samma sätt som sextiotalist. Jag är helt övertygad om att man inte behöver leka traditionella lekar med sina barn och särskilt inte om man tycker det är tråkigt. Däremot håller jag med om att man måste uppoffra sig lite och vara delaktig till viss del. Att SE barnen. Visst, det är mycket skönare att dricka latte och surfa på telefonen när man är i lekparken, men man kan också dela upp det så att man puttar lite gunga, hjälper till att bygga ett sandslott osv en stund också! Eller i alla fall finns där och SER när barnet vill visa ett nytt trick på klätterställningen. Och just det senare är det som pluvdo är inne på. Att vara och umgås med barnen, vilket inte nödvändigvis betyder att man leker. Och man måste inte heller vara med större barn varje sekund utan jag tror det är nyttigt att de hittar på sysselsättningar själva. Minns själv när jag var barn och vi lekte mycket ute i grupper. Vi hittade t.ex. på nya lekar hela tiden!
Tror också att det kan vara bra att försöka hitta en aktivitet som båda, barn och vuxen tycker är meningsfull, som man gör tillsammans. Få vuxna finner ett engagemang i roll- och låtsaslekar, eller att putta en gunga dag ut och dag in, men en del gillar att bygga och skapa (lego, pärlplattor etc), hoppa studsmatta, dansa, baka, snickra eller vad det nu är. Min dotter är ännu så liten men jag ser fram emot att göra sådana saker när hon är större!
Jga är urkass på att leka med mina barn, däremot gör vi följande tillsammans:
Bakar
lägger pussel
lägger pärlplattor
spelar spel
läser böcker
går på promenader
cyklar till olika lekplatser
går på bio
går på fika
jag hjälper till med att bygga koja/bilbana/tågbana etc.
Men leka det får de göra själva. Tycker att mina barn är trygga, ansvarsfulla, självständiga, glada och nöjda barn. Helt normala och ingen BUP så långt ögat kan nå ;)