• bengke

Lek med era barn!

I sommar har jag varit så trött på föräldrar som inte orkar angagera sig i barnens lekar ens när de har semetser. Barn mår bra av att leka mycket med sina föröäldrar ni som inte gör det missar en hel massa förtroendekapital och information, Ut och lek´dagisfröken på gåden eller snura åtminstóne ett hopprep eller kicka lite boll. Att det finns ett intresse från barnens sida att umgås med vuxna märks inte minst på att det hos de hänger barn för jämnan som vill ha feedback och att någon ser det.

Vägen till BUP är lång men det finns både genvägar och andra vägval, tänk igenom era prioriteringar!

• Svar på tråden Lek med era barn!
  • pluvdo

Jag håller med. Jag är ute på gården dagligen med min son som är drygt två år och nästan varje dag så kommer lite äldre barn, vars föräldrar inte är ute med dem längre eftersom de klarar sig själva, fram till mig för att visa att de kan släppa handtaget på cykeln i någon halv sekund, visa att de kan hänga upp-och-ner i knävecken på någon klätterställning, visa att de kan hoppa från gungan samt att de vill att jag skall snurra dem på gungan och sådana saker. Saker som jag egentligen tycker att deras föräldrar borde ta sig tid att göra ibland istället.

• bengke
    pluvdo skrev 2012-08-04 23:37:54 följande:
    Jag håller med. Jag är ute på gården dagligen med min son som är drygt två år och nästan varje dag så kommer lite äldre barn, vars föräldrar inte är ute med dem längre eftersom de klarar sig själva, fram till mig för att visa att de kan släppa handtaget på cykeln i någon halv sekund, visa att de kan hänga upp-och-ner i knävecken på någon klätterställning, visa att de kan hoppa från gungan samt att de vill att jag skall snurra dem på gungan och sådana saker. Saker som jag egentligen tycker att deras föräldrar borde ta sig tid att göra ibland istället.
    Jag tycker det är så synd. Ju fler som ser och bekräftar barnen detso tryggare blir de, jag puttar gärna gungor eller snackar lite om fotbollsträningen men på vår gård är det egentligen vara jag och min man som gör det. Och det är inte så att de andra har fullt upp med livspusslet, utan det är mycket kvällstidningar i soffan och kolla linjelopp på OS.
  • kutiom

Bra tanke. Jag är kass på att leka rollekar med dottern, försöker lite lätt ibland bara men intresset där finns inte hos mig. Hoppar mycket hellre studsmatta eller trallar med till lekplatsen!

• pluvdo
    bengke skrev 2012-08-04 23:44:31 följande:
    Jag tycker det är så synd. Ju fler som ser och bekräftar barnen detso tryggare blir de, jag puttar gärna gungor eller snackar lite om fotbollsträningen men på vår gård är det egentligen vara jag och min man som gör det. Och det är inte så att de andra har fullt upp med livspusslet, utan det är mycket kvällstidningar i soffan och kolla linjelopp på OS.
    Jag har inget emot det heller till en viss gräns, men det bor mååånga barn på denna gården och i synnerhet under hösten, vintern och våren så är det väldigt få andra föräldrar ute och då blir det så att barn kommer och skall visa än det ena, än det andra tricket för mig och det blir lite tröttsamt.
  • bengke
    kutiom skrev 2012-08-05 00:45:23 följande:
    Bra tanke. Jag är kass på att leka rollekar med dottern, försöker lite lätt ibland bara men intresset där finns inte hos mig. Hoppar mycket hellre studsmatta eller trallar med till lekplatsen!
    Studsmatta och lekplasten är väl toppen!

Men tänk om din dotter om några år kommer hem från skolan och säger; "jag är kass på jympa/matte/leka med kompisar och jag är helt enkelt inte så intresserad". Då skulle de flesta föräldrar börja med "Du är inte alls så dålig som du tror"/"Man måste öva"/"Ibland måste man göra saker som man inte tycker är så roliga" osv

Rollekar och är ett av de bästa sättet att skapa en nära relation och få en inblick i hur barnet tänker och resonerar, man kan också leka igenom saker som har hänt och lägga grunden till ett bra samspel när barnen är äldre. Det finns få saker som får barnen att känna sig så sedda och stärka deras självkänsla som just lekar.
  • Paisley

Visst har du en poäng med att föräldrarna ska vara aktiva med barnen, men tänk på hur du har formulerat din sista mening. Är det fel av en förälder att ta sitt barn till BUP? Mig veterligen så gör man bara detta om det finns en problematik. Och på vilket sätt skulle att leka ute med barnet på sommaren göra att problematiken försvinner??
    Din ton är mycket nedsättande. Vi som har barn som behöver gå till BUP, har vi prioriterat fel då menar du?
    Nej tvärtom brukar dessa föräldrar över lag vara mycket engagerade i sina barn, att de söker hjälp visar på detta.   

Detaljerna är helheten
  • kutiom
    bengke skrev 2012-08-05 09:06:20 följande:
    Studsmatta och lekplasten är väl toppen!

Men tänk om din dotter om några år kommer hem från skolan och säger; "jag är kass på jympa/matte/leka med kompisar och jag är helt enkelt inte så intresserad". Då skulle de flesta föräldrar börja med "Du är inte alls så dålig som du tror"/"Man måste öva"/"Ibland måste man göra saker som man inte tycker är så roliga" osv

Rollekar och är ett av de bästa sättet att skapa en nära relation och få en inblick i hur barnet tänker och resonerar, man kan också leka igenom saker som har hänt och lägga grunden till ett bra samspel när barnen är äldre. Det finns få saker som får barnen att känna sig så sedda och stärka deras självkänsla som just lekar.
    Rätt tänkt, övning ger färdighet! Får ta och skärpa till mig och leka mer, om inte annat för hennes skull. Vet ju hur glad hon blir av det
  • sextiotalist

Nej, barn behöver inte leka med sina föräldrar, barn leker med barn, man kan göra 1000 andra saker med sina barn än att leka.

Jag har aldrig lekt med mitt barn, men gjort andra saker.

• sextiotalist

Och skall väl tillägga, vi har aldrig behövt gå till BUP bara för att vi inte lekt med vårt barn. Jag är säker på att mitt barn, när den tiden begav sig, var fullt nöjd med att följa med mor och far på skogspromenader och hjälpa (stjälpa?) mor med ogräsrensning.

• Veritaslux

Jag förstår TS poäng men reagerar samtidigt också på samma sätt som sextiotalist. Jag är helt övertygad om att man inte behöver leka traditionella lekar med sina barn och särskilt inte om man tycker det är tråkigt. Däremot håller jag med om att man måste uppoffra sig lite och vara delaktig till viss del. Att SE barnen. Visst, det är mycket skönare att dricka latte och surfa på telefonen när man är i lekparken, men man kan också dela upp det så att man puttar lite gunga, hjälper till att bygga ett sandslott osv en stund också! Eller i alla fall finns där och SER när barnet vill visa ett nytt trick på klätterställningen. Och just det senare är det som pluvdo är inne på. Att vara och umgås med barnen, vilket inte nödvändigvis betyder att man leker. Och man måste inte heller vara med större barn varje sekund utan jag tror det är nyttigt att de hittar på sysselsättningar själva. Minns själv när jag var barn och vi lekte mycket ute i grupper. Vi hittade t.ex. på nya lekar hela tiden!

Tror också att det kan vara bra att försöka hitta en aktivitet som båda, barn och vuxen tycker är meningsfull, som man gör tillsammans. Få vuxna finner ett engagemang i roll- och låtsaslekar, eller att putta en gunga dag ut och dag in, men en del gillar att bygga och skapa (lego, pärlplattor etc), hoppa studsmatta, dansa, baka, snickra eller vad det nu är. Min dotter är ännu så liten men jag ser fram emot att göra sådana saker när hon är större!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Mibi
    Veritaslux skrev 2012-08-07 15:37:59 följande:
    Jag förstår TS poäng men reagerar samtidigt också på samma sätt som sextiotalist. Jag är helt övertygad om att man inte behöver leka traditionella lekar med sina barn och särskilt inte om man tycker det är tråkigt. Däremot håller jag med om att man måste uppoffra sig lite och vara delaktig till viss del. Att SE barnen. Visst, det är mycket skönare att dricka latte och surfa på telefonen när man är i lekparken, men man kan också dela upp det så att man puttar lite gunga, hjälper till att bygga ett sandslott osv en stund också! Eller i alla fall finns där och SER när barnet vill visa ett nytt trick på klätterställningen. Och just det senare är det som pluvdo är inne på. Att vara och umgås med barnen, vilket inte nödvändigvis betyder att man leker. Och man måste inte heller vara med större barn varje sekund utan jag tror det är nyttigt att de hittar på sysselsättningar själva. Minns själv när jag var barn och vi lekte mycket ute i grupper. Vi hittade t.ex. på nya lekar hela tiden!

Tror också att det kan vara bra att försöka hitta en aktivitet som båda, barn och vuxen tycker är meningsfull, som man gör tillsammans. Få vuxna finner ett engagemang i roll- och låtsaslekar, eller att putta en gunga dag ut och dag in, men en del gillar att bygga och skapa (lego, pärlplattor etc), hoppa studsmatta, dansa, baka, snickra eller vad det nu är. Min dotter är ännu så liten men jag ser fram emot att göra sådana saker när hon är större!
    Jga är urkass på att leka med mina barn, däremot gör vi följande tillsammans:
    Bakar
    lägger pussel
    lägger pärlplattor
    spelar spel
    läser böcker
    går på promenader
    cyklar till olika lekplatser
    går på bio
    går på fika
    jag hjälper till med att bygga koja/bilbana/tågbana etc.

Men leka det får de göra själva. Tycker att mina barn är trygga, ansvarsfulla, självständiga, glada och nöjda barn. Helt normala och ingen BUP så långt ögat kan nå ;)
  • oraklet från delphi
    Mibi skrev 2012-08-07 17:47:03 följande:
    Bakar
    lägger pussel
    lägger pärlplattor
    spelar spel
    läser böcker
    går på promenader
    går på bio
    går på fika

Men leka det får de göra själva. Tycker att mina barn är trygga, ansvarsfulla, självständiga, glada och nöjda barn. Helt normala och ingen BUP så långt ögat kan nå ;)
    men det är ju att leka det med ;)
  • Mibi
    oraklet från delphi skrev 2012-08-07 17:49:41 följande:
    men det är ju att leka det med ;)
    okej...då tolkar vi TS olika med andra ord. Om det är spendera tid tillsammans med barnet, se barnet och umgås med barnet som TS menar så är det en sak. Men nu använde TS ordet "leka" vilket jag och andra tolkar tydligen annorlunda. :D
  • fortsätt paddla

Jag hatar att leka och gör det väldigt sällan. Mina tre barn leker fint ändå, med varandra lr med kompisar.
    Umgås och pratar gör jag med mina barn ändå.Läser saga, bakar, lagar mat, fixar i trädgård mm gör vi tillsammans.
    Man måste inte leka för att få en bra relation till barnen..

• Linmin
    Mibi skrev 2012-08-07 17:47:03 följande:
    Bakar
    lägger pussel
    lägger pärlplattor
    spelar spel
    läser böcker
    går på promenader
    går på bio
    går på fika

Ja just det, det är ju också att leka..
Svar på tråden Lek med era barn!